آتشی که آرامش را از بین می برد
نظرات | ادامه مطلب

حسادت

حسادت، آتشی شیطانی است که  وقتی بر جان آدمی می ‌افتد، چاره‌ای در برابرش نیست، می‌ سوزاند و هم تن خاکی را به غم و آزردگی و اندوه گرفتار می‌ کند و هم روح را به گرفتاری در بند و وسوسه‌ های شیطانی در می‌ آورد؛ با خودش ایمان و آرامش و آسودگی را می‌ برد!

 

آتش شیطانی

بعضی افراد با شادی و پیشرفت اطرافیانشان خوشحال می ‌شوند و با اندوه و شکست آن ‌ها، غمگین؛ گویی که عضوی از یک پیکرند. اما هستند کسانی که برایشان مهم نیست بر سر دیگران چه می ‌آید؛ مثل تکه ‌های زائد و غیر مفید یک پیکره که بود و نبودشان هیچ فرقی ندارد.

می‌خواهند همه خوبی ‌ها برای آن‌ ها باشد، دیگران همیشه ضرر کنند و هیچ‌ گاه موفق نباشند! به شادی و موفقیت دیگران حسادت می‌ کنند؛ هرگز در غم و شادی دیگران سهیم نمی‌ شوند؛ هرگز همراه دیگران لبخند نمی ‌زنند، همراه آن ‌ها گریه نمی ‌کنند و این هدیه تلخی است که خودشان، به خودشان داده‌اند.
این افراد که به نعمت ‌هایی که خدا به دیگران داده و به موفقیت ‌هایی که نصیب آنان شده، حسد می ‌برند، به آنچه خدا از فضلش به بندگانش بخشیده، حسد می ‌وزند: «أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ» (1)


حسد در آیات قرآن

حسد از جمله رذایل اخلاقی است که ریشه و اساس بسیاری از گناهان و آلودگی‌ های اخلاقی دیگر محسوب می ‌شود. از این رو آیات و روایات متعددی در نکوهش، انگیزه ‌ها و آثار زیانبار فردی و اجتماعی آن در منابع اسلامی وارد شده است.

یكی از عمده‌ ترین عوامل تخریب و فساد در جهان، تخریب و فسادی است كه از ناحیه افراد حسود نشأت می‌ گیرد. قرآن حسادت را عامل نخستین قتلی كه در روی كره زمین رخ داده است، معرفی كرده و می ‌فرماید: «وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ»؛ «و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ایشان بخوان هنگامى كه [هر یك از آن دو] قربانیى پیش داشتند پس از یكى از آن دو پذیرفته شد و از دیگرى پذیرفته نشد [قابیل] گفت ‏حتما تو را خواهم كشت [هابیل] گفت‏ خدا فقط از تقوا پیشگان مى ‏پذیرد» (2)

حسود، در واقع دشمن نظام آفرینش و مخالف مواهب و اکرام الهی نسبت به بندگان است و چنین امری با ایمان کامل، سازگار نیست

در زمان حضرت آدم (علیه السلام) مراسم قربانی وجود داشته و هابیل و قابیل، فرزندان آدم (علیه السلام) به دستور پدرشان، عبادت قربانی را انجام دادند؛ ولی فقط قربانی هابیل پذیرفته شد و برادر دیگر كه قربانی‌اش پذیرفته نشده بود، به شدت خشمگین شد و آتش حسادت به برادرش هابیل در دل او شعله كشید و سرانجام، او را به قتل رساند. (3)
بنابر آیات قرآن برادران حضرت یوسف (علیه السلام) نیز به خاطر حسادتی که به او داشتند، تصمیم به قتل او گرفتند و در نهایت او را به چاه انداختند: «قَالَ قَآئِلٌ مَّنْهُمْ لاَ تَقْتُلُواْ یُوسُفَ وَأَلْقُوهُ فِی غَیَابَةِ الْجُبِّ یَلْتَقِطْهُ بَعْضُ السَّیَّارَةِ إِن كُنتُمْ فَاعِلِینَ»؛ «گوینده‏اى از میان آنان گفت ‏یوسف را مكشید اگر كارى مى ‏كنید او را در نهان خانه چاه بیفكنید تا برخى از مسافران او را برگیرند» (4)
یهودیان نیز چون خودشان ایمان نداشتند، به مسلمانان حسادت می‌ کردند و می‌ خواستند آن ‌ها را نیز از ایمان برگردانند: «وَدَّ كَثِیرٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ یَرُدُّونَكُم مِّن بَعْدِ إِیمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ»؛ «بسیارى از اهل كتاب پس از اینكه حق برایشان آشكار شد از روى حسدى كه در وجودشان بود آرزو مى‏ كردند كه شما را بعد از ایمانتان كافر گردانند.» (5)
این در حالی است که از نظر قرآن، حسد بدترین و زشت‌ ترین صفات است و باید از شر شخص حسود به خدا پناه برد: «وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ»؛ «و از شر [هر] حسود آنگاه كه حسد ورزد.» (6)



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/03/19
زمان : 09:07 ق.ظ
دانلود هفتگی ۱۶ خرداد ۱۳۹۴-سید مهدی میرداماد-کربلایی محمدحسین حدادیان
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/03/18
زمان : 09:24 ق.ظ
چگونه دست در دست امامِ خود به خدا برسیم؟!
نظرات | ادامه مطلب

امام زمان

در مقاله قبل با عنوان “خورشید فروزانی که از پس ابرها بر من حیات می بخشد” تا حدودی به این سوال که امام غایب چه اثر و فایده ای برای ما دارد پاسخ داده شد، و از واسطه فیض بودن امام معصوم که یکی از آثار وجودی امام است صحبت شد. از دیگر آثار وجودی امام هدایت باطنی است، گر چه هدایت باطنی شاخه ای از همان وساطت در فیض است اما به خاطر جایگاه والایی که دارد به طور مستقل به آن می پردازیم.

 

هدایت اشرف مخلوقات

قبل از هر چیز باید گفت، هدایت انسان دو رتبه دارد:

الف) هدایت تشریعی یا ارائه طریق: هدایت تشریعی همان هدایت عام و فراگیر است که هدایت تمام بشر را فرا می گیرد. هدایت تشریعی ویژه انسان است؛ برخلاف هدایت تکوینی که همه آفریدگان را در بر می‌گیرد.
واسطه این هدایت، پیامبران و امامان و صالحان ‌اند، سوره مبارکه انسان نیز ناظر به این نوع هدایت است، آنجا که می- فرماید: «إنّا هَدَیناهُ السّبیل إمّا شاکِراً و إمّا کَفَوراً» (1) ؛ ما راه را نشان دادیم  حالا هر کس خواست این راه را برود و خواست نرود. انسان باید با اختیار خودش راه حق را طی کند.

ب) هدایت باطنی یا ایصال الی المطلوب: رساندن شخص به آن مطلوب و خواسته، یعنی انسان مراحلی را با هدایت تشریعی طی کرده و به جایی رسیده که راه بسیار پر پیچ و خمی است که با نشان دادن نمی تواند طی مسیر کند بلکه باید او را به مطلوب برسانند که می شود ایصال الی المطلوب. آیه آخر سوره مبارکه عنکبوت ناظر به این نوع هدایت است : «والَّذین جاهَدوا فینا لَنَهدینَّهُم سُبُلَنا و إنّ اللهَ لَمَعَ المُحسِنین» (2) ؛ و کسانی که در آنچه مربوط به ماست با تمام وجود تلاش کرده و هیچ گاه از ایمان و اطاعت باز نمانده اند، قطعا آنان را به راه هایی که به ما منتهی می شود راهنمایی می کنیم و به راستی که خداوند با نیکوکاران است و رحمت و عنایت خود را بر آنان می گستراند.
اینها مراحل بعدی هدایت و ایمان آوردنی است که صورت گرفته و شخص تلاش و کوشش می کند که در این راه به جلو برود، که در اینجا این وعده به او داده می شود که از او دستگیری شده و هدایت شود.

 

تو شامل کدام هدایت می شوی؟ 

هدایت باطنی نوعی از هدایت تکوینی است و لازم است به انواع هدایت تکوینی اشاره شود:

1- هدایت تكوینی همه موجودات : «قالَ رَبُّنَا الَّذی أَعْطى‏ كُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى»‏ (3) در سوره مبارکه طه خداوند می فرماید: حضرت موسی در پاسخ به سوال فرعون که سوال می کند ربّ تو کیست؟ می گوید: پروردگار من آن ربّی است که خلق کرد همه چیز را سپس هدایت کرد « ثمّ هَدی » این بُعد تکوینی موجودات است.

شأن اصلی امام هدایت باطنی است. و طبیعتا هدایت باطنی چون از طریق تصرف در نفوس صورت می گیرد مترتب بر حضور فیزیکی امام نیست که غیبت مانع آن باشد، لذا غیبت امام مانع این هدایت نیست

از سوی آفریدگار هستی این گونه قرار داده شده است که هر موجودی به سمت کمال حرکت می کند، بذر را هر طور که کشاورز در زمین بریزد، بر عکس عمل نمی کند، ریشه به سمت  پایین و گیاه به سمت بالا می آید، همه مخلوقات از یک سلول گرفته تا بزرگترین اجرام آسمانی، به سمت کمالشان در حرکتند که این هدایت تکوینی الهی است، از جمله بدن انسان، قلب انسان چقدر زیبا خون را به تمام بدن انسان می رساند و خون آلوده بر می گردد و اکسیژن لازم گرفته می شود، این هدایت تکوینی است که آفریدگار به این صورت قرار داده است.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/03/18
زمان : 09:23 ق.ظ
2 راه شکست حصر شیطان
نظرات | ادامه مطلب

جنگ با شیطان هم نابرابر است هم همیشگی. چگونه می‌شود این جنگ نابرابر را به پیروزی کشاند؟
شیطان
مارهای چمباتمه‌زن را دیده‌اید؟ پیتون‌ها یا‌ بواها را؟ می‌گویند این نوع مار در هنگام شکار،نخست، طعمه را با آرواره‌هایش محکم می‌گیرد، سپس دورش می‌پیچد، و حلقه را به‌تدریج تنگ‌‌تر می‌کند آنقدر که شش‌های شکار از کار بیفتد. پیتون حتی در کشاکش غلبه بر شکار رگ‌های حیاتی‌ طعمه‌اش را می‌ترکاند و سرانجام با خیال راحت درسته می‌بلعدش!
و ماننده مار پیلتون و حتی بسی مخوف‌تر، شیطان.
تصویری که قرآن از لحظه شکار این افعی ‌ایمان‌خوار به دست داده است، چنین است:
«قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ*ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ»
[گفت : حال که مرا نومید ساخته ای من هم ایشان را از راه راست تو منحرف می کنم. * آنگاه از جلو و از پشت و از چپ و از راست بر آنها یورش می آورم. در این صورت،  بیشترشان را ناسپاس خواهی یافت.](اعراف16-17)
شیطان، چنانکه خودش اقرار کرده است، از پیش و پس و راست و چپ، راه را بر ابنای بشر می‌بندد. و دایره حصار را آنچنان تنگ می‌کند که تنفس در فضای ایمان بر آدمی سخت و طاقت‌فرسا می‌شود. و چنانچه بتواند رگ‌های حیاتی ایمان و اخلاق آدمی را قطع کند، دیگر هیچ امیدی به زنده ماندن فرزند آدم نخواهد بود.
بر مبنای این آیه، شیطان تنها از چهارسو(پیش، پس، راست و چچ) می تواند بر ما بتازد. برای برون‌رفت از این حصار و شکست حلقه محاصره دشمن، دو راه دیگر باقیست: بالا و پایین. یک راهش این است که دست به دعا، نجات و فلاح را از درگاه قرب حضرت حق، مسالت کنیم. و راه دم اینکه: جبهه بندگی به آستان کبریایی حضرتش بساییم تا در جبهه نبرد با شیطان، به فتح و پیروزی دست یازییم.


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/03/18
زمان : 09:22 ق.ظ
دانلود میلاد امام حسین (ع) ۱۳۹۴-حاج مهدی اکبری
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/03/17
زمان : 09:23 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic