چرا خوش اخلاقی یک فضیلت است؟!
نظرات | ادامه مطلب

اخلاق

خوش اخلاق به کسی گفته می‌شود که با گشاده‌رویى، زبانی ملایم و برخوردی شاد و محبت‌آمیز با مردم روبرو می‌شود، و در هر شرایطی این توانایی را دارد که با خوش‌رویى برخورد کند

برای اخلاق معانی متفاوتی ارائه شده است که البته اغلب آنها در یک راستا بوده و منافاتی با یک دیگر ندارند. اما در یک جمله‌ی کوتاه، می‌توان گفت: "اخلاق یعنی موضع‌گیری"، و البته مواضعی که منطبق و نشأت گرفته از «خُلق» آدمی است و «خُلق» به صفات، مواضع و جهت‌گیری‌هایی می‌گویند که "ملکه" انسان شده است، خواه این ملکات فضایل باشند و خواه رذایل و همه افعال بدنی انسان نیز از همین ملکات است، ظهور و بروز این ملکات است.

پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: «إنَّما بُعِثتُ لاُتَمِّمَ مَكارِمَ الأخلاقِ. به راستى كه من براى به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده‌ام / كنزالعمال،ج13، ص151» - یعنی چه؟ یعنی آمده‌ام که با تزکیه، با کنار زدن غبار نفس از عقل و قلب، با وحی، با رهنمایی و رهبری، با تعلیم کتاب و حکمت، موضع‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌های انسان را [در هر موضوع و امری]، به کمال برسانم، به گونه‌ای که این کمالات، ملکه‌ی او گردد، نه یک کمال و رفتاری مقطعی و فرّار.

بدیهی است که ایمان به خدا و معاد، یک نوع موضع‌گیری است – چنان چه اطاعت و تبعیت از پیامبر و امامان و تأسی به آموزه‌های قرآنی و سیره اهل عصمت علیهم السلام نیز نوعی موضع‌گیری می‌باشد – چنان چه رفتارهای ساده و پیچیده‌ی انسان در قبال هر موضوعی، از خوردن و آشامیدن گرفته، تا رفتار در قبال پدر و مادر، ازدواج، همسر و فرزند، کار و معامله و تجارت، یا جنگ و صلح و ...، همه موضع‌گیری (اخلاق) است.

پس، «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ»، به عظمت کمال انسانی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله تصریح دارد.

خوش اخلاق به کسی گفته می‌شود که با گشاده‌رویى، زبانی ملایم و برخوردی شاد و محبت‌آمیز با مردم روبرو می‌شود، و در هر شرایطی این توانایی را دارد که با خوش‌رویى برخورد کند. 
بعضى از مردم به طور طبیعى خوش اخلاق و خوش برخوردند و این یکى از مواهب الهى است که نصیب هر کس نمی‌شود. کسی که دارای اخلاق نیکو است، باید خدا را با تمام وجودش شکر گوید، ولى گروهى چنین نیستند، اما می‌توانند با تمرین و ممارست و به کار بستن اصولی دقیق، حسن خلق و خوش اخلاقی را در وجود خود زنده کنند و چنان در عمق جانشان نفوذ کند که طبیعت ثانویّه شود.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/01/27
زمان : 09:22 ق.ظ
عناصر فعال اشاعه فحشاء‌!
نظرات | ادامه مطلب

اینترنت


انسان یک موجود اجتماعی  است و در  بستر  جامعه اش رشد می کند و  شخصیتش شکل می گیرد، در این روزگار با افزایش وسایل ارتباطی، اجتماعی که ما با آن در ارتباطیم بسیار بزرگتر شده است  اجتماعی که محدود به  مرزهای جغرافیای نیست.


در این جامعه بزرگ، کوچکترین خبر و اتفاقی در چشم بر هم زدنی جهانی می شود. مردم دیگر حرفی را در دلشان نگه نمی دارند حتی جزئی ترین احساساتشان را هم به اشتراک می گذارند، حتی خطاها و اشتباهاتشان را هم با دیگران مطرح می کنند همان مسائلی که بارها گفته اند حتی با دوست خود هم مطرح نکن شاید روزی دشمن تو بشود چه برسد به اهالی  بیشمار شبکه های اجتماعی.
در این فضا به ناگهان حجم زیادی از اطلاعات به دست ما می رسد و ما هم بدون سبک سنگین کردن برای دیگران ارسال می کنیم ، خبرهایی که گاهی ممکن است اثرات سوئی به دنبال داشته باشد. 
دیگر ضرب المثل "یک کلاغ ، چهل کلاغ"  جوابگوی این  شایعه پراکنی ها و نشر اکاذیب نیست ، دیگر هیچ خانه ای حریم خصوصی نیست دیگر اختلافات یک زن و شوهر فقط بین خودشان نیست گاهی مطرح می شود و یک ملت باید درگیر شوند.
عزیزان مطرح کردن اسرار زندگی شخصیمان یعنی افشای راز ، مطرح کردن خبرهایی که نمی دانیم راست است یا دروغ یعنی شایعه پراکنی، نشر اخباری که می دانیم دروغ است اما بازارش داغ است یعنی نشر اکاذیب. این را هم بدانیم هر کدام  از مقولاتی که نام بردیم از موارد گناهان کبیره است که عواقب دنیوی و اخروی خود را هم دارد ، واقعا اینکه یک نفر بیشتر خبر دروغی را بشنود چه فرقی به حال من و شما دارد که تا این حد مشتاقیم پرونده اعمالمان را تیره و تار کنیم.
در اینجا به طور اختصار به چند مورد از آسیب های رفتارهای خود در شبکه های اجتماعی اشاره می کنیم شاید در به اشتراک گذاری هایمان کمی حواسمان را جمع کنیم.

1- افشای اسرار شخصی



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/01/26
زمان : 09:12 ق.ظ
اجازه هست ببوسمش ؟!
نظرات | ادامه مطلب


اسلام دینی است که بر اساس فطرت و نیازهای انسان نازل گردیده است . و در این دین آسمانی تاکید فراوانی بر محبت میان زن و شوهر شده است ، و در احادیث بسیاری از ائمه اطهار علیهم السلام دیده می شود که زوجین را به محبت و ابراز علاقه به یکدیگر ترغیب و تشویق می نمایند.

زن و شوهر

امام صادق (علیه السلام) از پیامبر نقل فرموده اند: «گفتار مرد به زن که دوستت دارم از قلب زن به هیچ عنوان خارج نمی شود.(1)


و همچنین از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل شده است که: « هر بنده به چهره همسرش و همسرش به چهره او بنگرد خداوند به آن دو با نگاه مهر آمیز می نگرد و هر گاه دست یکدیگر را بگیرند گناهان آن دو از لای انگشتانشان فرو می ریزد.(2)


زمانی که زوجین صاحب فرزند می شوند مسلماً زندگی و رفتار آنها دچار تغییرات و دگرگونی هایی خواهد شد بسیاری از رفتارهایی که زوجین تا قبل از این به راحتی می توانستند در جمع دو نفره خود آن را بروز دهند دیگر مناسب فضایی با حضور فرزندان کوچک نیست.
حال این سوال مهم ذهن را به خود درگیر می نماید که فرزندان باید شاهد چه میزان از رفتارهای محبت آمیز میان والدین باشند ، آیا به طور کلی مسیر زوجین تغییر کرده و در حضور فرزندان برخوردی رسمی و توام با احترام با یکدیگر داشته باشند و یا اینکه زوجین این اجازه را دارند تا در مقابل فرزندانشان برخورد محبت آمیز را داشته باشند البته با حفظ حرمت و احترام یکدیگر!!!
کودکان بسیار دقیق و حساسند و به سرعت یاد می گیرند و همه چیز را در حافظه خود ثبت و ضبط می کنند . کودکان از سنین بسیار پایین تفاوت خشم و غم و شادی ، شعف و خنده و گریه را به خوبی درک می کنند و نسبت به آن عکس العمل نشان می دهند ، پس کودکان تفاوت رفتارهای والدینشان نسبت به یکدیگر را درک خواهند کرد.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/01/26
زمان : 09:11 ق.ظ
چرا باید از آدمی مثل خودمان پیروی کنیم؟!
نظرات | ادامه مطلب

ایمان

همانطور که برای اثبات لزوم بعثت ابنیاء و موضوع نبوت و پیامبری ادله ی بسیاری وجود دارد در مقابل گروههایی نیز هستند که منکر لزوم بعثت انبیاء هستند. ایشان برای خود دلایل و ادله ای می آورند که توجه به آنها موجب می شود نکات ظریف استدلال موافقان بیشتر آشکار گردد. در این نوشتار به 4 دلیل از ادله ی این افراد می پردازیم و به پاسخهای آن ها نیز توجه داریم.

 

عقل همه چیز فهم!

اولین دلیل منکرین ضرورت بعثت انبیا آن است که عقل ما خود همه چیز را در می یابد و آنچه انبیاء می گویند یا موافق عقل است و یا مخالف آن، اگر موافق عقل باشد که خود عقل بدان رسیده و نیازی به ارسال رسل نبوده است و اگر مخالف عقل باشد آدمی نمی تواند آنچه را که مخالف عقلش است بپذیرد! بنابراین ضرورتی نبوده انبیاء از جانب خدا پیام آورند!


یک جواب!

در پاسخ به این استدلال باید گفت عقل خود به تنهایی همه چیز را نمی فهمد. زیرا بسیاری از مسائل وجود دارد که عقل، خود بدانها نمی رسد لذا تقسیم آموزه های انبیاء به موافق عقل و مخالف عقل تقسیمی صحیح نیست. به عبارت دیگر دسته ی سومّی از مسائل وجود دارند که نه موافق عقلند و نه مخالف عقل بلکه اساساً ماوراء عقلند و عقل نمی تواند بدانها برسد در حالی که آن مسائل برای سعادت انسان بسیار مهم اند و آموزه های انبیاء در آن موارد بسیار لازمند.


شکر خوب است می دانیم!

دلیل دیگر منکران ضرورت نبوت آن است که ، خداوند متعال حکیم است و حکیم خلق را به چیزی که برخلاف عقل باشد مجبور نمی کند. از سوی دیگر خداوند عالم ، به بندگان نعمت داده است و این خود شکر را واجب می گرداند و اگر ما شکر نعمات او را بنماییم ثواب می بریم و اگر کفران نماییم عقاب می شویم. پس چه لزومی دارد از بشری همانند خود تبعیت نماییم؟!


این نمیشه!

در پاسخ باید گفت این دلیل البته قسمی از دلیل اول است اما فایده ی آن در آن است که خوبی شکر و بدی کفران را نشان می دهد. این موضوع صحیح است که باید شکر نمود و نباید کفران کرد و در این موارد خود بشر باید تکالیفش را انجام دهد اما دو نکته در این میان وجود دارد:
نخست آنکه بسیاری از مردم کیفیت شکر را نمی دانند و هر نوع عبادتی را انجام می دهند همانند کسانی است که به بت پرستی روی آورده اند. ایشان عمل خود را موجب تقرب به خداوند می دانستند و حال آنکه این عبادت و شکر الهی نیست بلکه عین کفر و شرک است!

دسته ی سومّی از مسائل وجود دارند که نه موافق عقلند و نه مخالف عقل بلکه اساساً ماوراء عقلند و عقل نمی تواند بدانها برسد در حالی که آن مسائل برای سعادت انسان بسیار مهمند و آموزه های انبیاء در آن موارد بسیار لازمند

به علاوه برنامه های پیامبران و آموزه های وحی تنها در این موضوع خلاصه نمی شود، بلکه همه ی موارد و موضوعاتی را که بشر برای سعادت خود در دنیا و آخرت بدانها نیاز دارد جزء برنامه ی انبیاء است. بنابراین ، این دلیل نیز نمی تواند ضرورت بعثت انبیاء را خدشه دار نماید.

 



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/01/25
زمان : 09:22 ق.ظ
انتظار مقدس در نهاد مقدس (٢)
نظرات | ادامه مطلب

از خانواده منتظر تا جامعه منتظر

خانواده

در مقالۀ قبل بیان شد که بیشترین یاران حضرت حجت علیه السلام جوان هستند. جوان برای سربازی امام زمان علیه السلام در قدم اول نیاز دارد دین خود را حفظ کند. در لسان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از مهمترین راهکارهای حفظ دین، ازدواج معرفی شده است. به طوری که با ازدواج نصف دین انسان حفظ می شود. و جوان منتظر می تواند در پرتو ازدواج و تشکیل خانواده، خود و اهل خود را از شرارت های زمانه حفظ کند.
اکنون که جوان منتظر به ضرورت ازدواج پی برد نوبت به آن رسیده است که به برخی از کارکردهای ازدواج اشاره کنیم.


1- ایجاد آرامش

در سورۀ روم آمده است: «یکی از نشانه های قدرت خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسر آفریده تا وسیله سکون و آرامش شما باشد، و در میان شما دوستی و رحمت قرار داده.»[1] آری؛ سکونت و آرامش یکی از مهمترین کارکردهای ازدواج است، سکونت و آرامشی که از گمشده های بشر امروز می باشد.
«آدم گفت: پروردگارا! این موجود زیبا کیست که تقرب و نگاه کردن به او، سبب انس است؟ خداوند فرمود: ای آدم! این بندۀ من "حواست"، آیا دوست داری او انیس و هم سخن تو باشد؟ آدم گفت: بلی پروردگارا! همیشه بر این نعمت تو را سپاس می گذارم و ستایش می کنم.»[2]
انسان، سکون و آرامش می خواهد، در کل نظام هستی این سکون و آرامش را، خدا به انسان می دهد. «هو الذی انزل السکینة فی قلوب المومنین».[3] همان طور که انسان به غذا و آب احتیاج دارد و برای ادامۀ حیات و زندگیِ خویش، باید در جهت رفع آن تلاش کند، به آرامش در زندگی نیز نیاز دارد و باید در جهت رفع آن بکوشد. خداوند یکی از راهکارهای ایجاد آرامش را، ازدواج بیان می کند. جوان منتظر در دنیای پرتلاطم کنونی چگونه می تواند بدون آرامش روح و روان، اطاعت فرامین خداوند را انجام دهد و خود را برای سربازی امام زمان علیه السلام آماده کند؟
بنابراین جوان منتظر با ازدواجی سالم، می تواند آرامش روح و روان را برای خود حفظ کند، تا در پرتو آن؛ بنا به فرمودۀ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دینش محفوظ بماند،[4] و خود را برای سربازی حضرت آماده کند.

خانواده های منتظر، جامعۀ منتظر را تشکیل می دهد. و جامعۀ منتظر از جمعیت منتظران شکل می گیرد. اینان همانند دانه های تسبیح به یکدیگر وابسته هستند. جامعۀ منتظر لازم است که تلاش و حرکت خود را در مسیر رضایت رهبر موعود قرار دهد

2- فرزند آوری و تداوم نسل

نهاد خانواده همواره از طریق تولیدمثل، بقای نسل بشر را تضمین کرده است. در سوره شوری بیان می کند که خداوند شما را جفت آفرید تا شما را تکثیر و بی شمار کند.[5]  پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تعداد هر چه بیشتر امت مسلمان را، وسیلۀ مباهات خود به دیگر امت ها در روز رستاخیز معرفی کرده است. «تزوجوا فانّی مکاثر بکم الامم غداً فی القیامة».[6]
برای توضیح این مطلب روایتی از امام صادق علیه السلام را آوریم که به طور کامل، جامع و گویای مطلب می باشد.
در روایتی از امام جعفر صادق علیه السلام آمده است: «ام سلمه همسر پیامبر صلی الله علیه و آله  به ایشان عرض کرد: ای رسول خدا !مردها همۀ خیرات را به چنگ آورند، پس برای زنان بیچاره چه سهمی است؟! حضرت در پاسخ فرمود: چنین نیست؛ زن در هنگام بارداری به منزلۀ کسی است که روزها روزه دار و شب ها در حال عبادت است و با مال و جانش در راه خدا جهاد می کند؛ و زمانی که وضع حمل می کند، مستحق پاداشی می گردد که به سبب بزرگی آن هیچ کس توان درکش را ندارد و آن گاه که کودکش را شیر می دهد، در ازای هر مکیدنی معادل آزاد کردن یکی از نوادگان اسماعیل(علیهم السلام) به وی پاداش تعلق می گیرد؛ و هنگام فارغ شدن از شیردهی، فرشتۀ بزرگواری بر پهلوی او زده و می گوید: اعمال خود را از سر بگیر که گناهانت آمرزیده شد.»[7]
بنابراین، ترویج ارزش های فردگرایانه و آسایش طلبانه با شعارهایی همچون «فرزند کمتر، زندگی بهتر»، با نگرش اسلام سازگاری ندارد.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1394/01/24
زمان : 09:19 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic