خطر داعش و پیاده روی تا کربلا!
نظرات | ادامه مطلب


بیش از 13 قرن از واقعه جانسوز عاشورا می‌گذرد. کربلا که در نخستین اربعین حسینی شاهد حضور جابر بن عبدالله انصاری بود، بعد از آن نیز عاشقان دیگری را زیارت کرد که با پای پیاده از اقصی نقاط جهان در سالروز اربعین سید و سالار شهیدان، سراسیمه همراه با عشق آتشین به مولای خویش رهسپار سرزمین حسینی شدند.


کربلا
زیارت کربلا را از خوف احدی ترک نکن

امام صادق(علیه السلام) خطاب به یکی از یاران خود فرمود: «زیارت کربلا را از خوف احدی ترک نکن، هر کس از روی ترس، زیارت قبر امام حسین(علیه السلام) را ترک کند، بعدها آن‌قدر حسرت خواهد خورد که آرزوی مرگ خواهد کرد. آیا دوست نداری که خداوند تو را در میان گروهی ببینید که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) برای آنها دعا می‌کند؟ آیا دوست نداری جزء کسانی باشی که فردا (قیامت) هیچ گناهی نداشته باشی که از او حساب کشیده شود؟ آیا دوست نداری از کسانی باشی که پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) با او مصافحه می‌کند؟»(1)

 

ثواب زیارت از سر شوق امام حسین(علیه السلام)

محمد بن مسلم از امام باقر(علیه السلام) نقل می کند: «لَوْ یَعْلَمُ‏ النَّاسُ‏ مَا فِی‏ زِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقا وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَات‏»: اگر مردم می دانستند چه ثوابی در زیارت امام حسین(علیه السلام) است از اشتیاق جان می دادند و نفس هایشان در حسرت زیارت امام حسین(علیه السلام) بند می آمد.

بعد راوی می گوید: پرسیدم چه ثوابی در آن است؟ فرمودند: «مَنْ أَتَاهُ تَشَوُّقاً»: کسانی که از سر اشتیاق به امام حسین(علیه السلام) رو به امام می برند:

«كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ حِجَّةٍ مُتَقَبَّلَةٍ وَ أَلْفَ عُمْرَةٍ مَبْرُورَة»: هزار حج مقبول برایشان نوشته می شود و عمره ای که به نیکویی انجام گرفته و در آن غفلت و شرک نبوده است؛

«وَ أَجْرَ أَلْفِ شَهِیدٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أَجْرَ أَلْفِ صَائِمٍ»: و نیز ثواب هزار شهید از شهدای بدر و هزار روزه دار است؛

«وَ ثَوَابَ أَلْفِ صَدَقَةٍ مَقْبُولَةٍ- وَ ثَوَابَ أَلْفِ نَسَمَةٍ أُرِیدَ بِهَا وَجْهُ اللَّهِ»: و ثواب هزار صدقه قبول شده و ثواب آزاد نمودن هزار بنده كه در راه خدا آزاد شده باشند برایش منظور مى‏شود؛

امام صادق(علیه السلام) خطاب به یکی از یاران خود فرمود: «زیارت کربلا را از خوف احدی ترک نکن، هر کس از روی ترس، زیارت قبر امام حسین(علیه السلام) را ترک کند، بعدها آن‌قدر حسرت خواهد خورد که آرزوی مرگ خواهد کرد

«وَ لَمْ یَزَلْ مَحْفُوظاً سَنَتَهُ مِنْ كُلِّ آفَةٍ أَهْوَنُهَا الشَّیْطَانُ وَ وُكِّلَ بِهِ مَلَكٌ كَرِیمٌ یَحْفَظُهُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِ رَأْسِهِ وَ مِنْ تَحْتِ قَدَمِهِ»: و پیوسته در طول ایام سال از هر آفتى كه كمترین آن شیطان باشد محفوظ مانده و خداوند متعال فرشته كریمى را بر او موكّل كرده كه وى را از جلو و پشت سر و راست و چپ و بالا و زیر قدم نگهدارش باشد؛



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/09/17
زمان : 08:29 ق.ظ
بهترین الگوی همسرداری
نظرات | ادامه مطلب

امام علی و حضرت فاطمه

رفتار زوجین نسبت به یكدیگر به ظرفیت وجودی و شخصیت آن دو بستگی دارد. هر قدر شأن و شخصیت زوجین بیشتر باشد و از جایگاه بالاتری برخوردار باشند، بر مسئولیت پذیری همسران نسبت به یكدیگر افزوده می‌شود. با نگریستن به جایگاه علی(علیه‌السلام) و زهرا(سلام‌الله‌علیها) حساسیت‌ها و مسئولیت‌های همسرداری این دو بزرگوار را درخواهیم یافت.

عروس، دختر رسول خدا(سلام‌الله‌علیها) و عزیزترین مردم نزد او است. فاطمه‌(سلام الله علیها)، ام ابیها، برترین زنان دو جهان و مصداق بارز كوثر است. داماد نیز علی(علیه ‌السلام) است؛ نخستین مسلمان پس از رسول خدا، وصی پیامبر(صلی الله علیه و آله) و انسان كاملی كه در كعبه به دنیا آمده و همه زندگی اش را وقف اسلام كرده است. بنابراین، هر دو با شناخت كامل از یكدیگر، بهترین الگوی همسرداری در اسلام و جهان هستند.

در آن روزهای پرآشوب پا گرفتن اسلام كه هر از چند گاهی، شعله‌های جنگ برافروخته می‌شد، علی(علیه‌السلام) هم چون شیر از حریم رسالت و اسلام پاسداری می‌كرد. در بازگشت به خانه نیز تنها نوازش‌ها و دل‌گرمی‌های همسر مهربان و دلسوزش بود كه خستگی را از بدن خسته و مجروح او بیرون می‌ساخت. تنها مایه‌ی امید او در این شرایط، زهرا(سلام‌الله‌علیها) بود تا بر زخم‌های جسمی و روحی علی(علیه‌السلام) مرهمی بنهد. او هم چنان كه لباس‌های خونین علی(علیه‌السلام) را می‌شست، گرد و غبار خستگی را از چهره‌ی شوهرش می‌زدود. به همین دلیل، علی(علیه‌السلام) می‌فرمود: چون به خانه می‌آمدم و به زهرا می‌نگریستم، همه‌ی غم و غصه‌هایم زدوده می‌شد.(بانوی نمونه اسلام: ص 103)، و به راستی چنین بود؛ زیرا همه پیروزی‌های علی(علیه‌السلام) مرهون آرامشی بود كه نگاه مهربان و نگران زهرا در جان علی(علیه‌السلام) می‌ریخت. زهرا(سلام‌الله‌علیها) مانند پروانه‌ای پیرامون علی(علیه‌السلام) می‌گردید تا بتواند او را برای تلاش یا جهاد دیگری آماده سازد؛ چون وجود اسلام با وجود علی(علیه‌السلام) و شمشیر و كلام علی(علیه‌السلام) در هم آمیخته بود. زهرا(سلام‌الله‌علیها) از مقام عصمت برخوردار بود و دارنده‌ی چنین مقامی هیچ گاه در فكر این نبود كه شوهر خویش را برنجاند یا نافرمانی كند.

باری دیگر علی فاطمه را ناراحت و خشمگین کرد و آن وقتی بود که فاطمه دید که علی سرش را در آغوش کنیزش گذاشته است، آنگاه فاطمه چادرش را به خود پیچید و به خانه پدرش رفت و از علی علیه السلام نزد پیامبر صلی الله علیه و آله شکایت کرد

در واقع، هرگونه اخلاق ناپسند از فاطمه(سلام‌الله‌علیها) به دور و همه اخلاق حسنه و نیك در وجود او، جمع بود. از دیگر سو، علی(علیه‌السلام) نیز مردی متفاوت از دیگر مردان بود. هیچ گاه رنج‌های همسر باوفایش را نادیده نمی‌گرفت و با مهربانی وصف ناپذیری در راه آسایش اسلام و خانواده‌اش می‌كوشید. با چهره‌ای شاداب و خندان ـ كه در ورای آن، زخم شمشیر و تیر و نیزه بود ـ به همسرش دلگرمی می‌داد و قلب و جسم خسته زهرا(سلام‌الله‌علیها) را با گفتار و كردار شیرین خود تسلی می‌بخشید. از هیچ كاری برای آسایش و رهایی همسرش از مشكلات، دریغ نمی‌كرد تا جایی كه حتی كار در نخلستان یهودی را برای رضایت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) می‌پسندید.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/09/16
زمان : 10:25 ق.ظ
بدترین رفتار حکومت با مردم!
نظرات | ادامه مطلب

وعده

آفتی بزرگ هر حکومت و مدیریتی را تهدید می کند که با ظهور آن هیچ اعتمادی به حکومت و مدیریت باقی نمی ماند، و آن وعده دادن و عمل نکردن، یا خلاف آن عمل کردن است. از این رو لازم است حکومت ها و مدیریت ها به تمام معنا از آفت خُلف وعده پاک باشند، و در صورت بروز چنین حکومت ها و مدیریت هایی، با ساز و کاری مناسب، به تغییر آن ها اقدام شود.

امیرمومنان علی(علیه السلام) مالک را از این آفت سخت پرهیز داده است: «إیَّاکَ أن تَعِدَهُم فَتُتبعَ مَوعِدَکَ بِخُلفِکَ» (زنهار که بدانان وعده دهی و به دنبال آن خلف وعده کنی).

وعده دادن و خلف وعده کردن در حکومت ها و مدیریت ها گاهی به منظور فریب مردمان و اداره شوندگان برای به دست گرفتن قدرت و بر سر کار آمدن است؛ زمانی ناشی از بی تدبیری و فقدان برنامه درست؛ در مواردی حاصل نوع نگاه زمامداران و مدیران به زمامداری و مدیریت، و به مردمان و اداره شوندگان؛ و گاهی برآمده از خُلقیات زمامداران و مدیران و بیماری روحی آنان. در هر صورت که باشد، وعده و پیمان، بنیانی است که تمام روابط انسانی و مناسبات اجتماعی در گرو سلامت و پایبندی به آن است، و با آسیب دیدن و شکسته شدن آن و خلاف ورزیدن در آن، همه چیز آسیب می بیند و شکسته می شود. وعده دادن و آن را پاس داشتن چنان مهم است که در حدیثی که علی (علیه السلام) از رسول خدا(صلی اله علیه و آله) روایت کرده آمده است:

«العِدَةُ دَینٌ، وَیلٌ لِمَن وَعَدَ ثُمَّ أخلَفَ؛ وَیلٌ لِمَن وَعَدَ ثُمَّ أخلَفَ؛ وَیلٌ لِمَن وَعَدَ ثُمَّ أخلَفَ.»

وعده، دَین است؛ وای بر کسی که وعده دهد و خُلف وعده کند؛ وای بر کسی که وعده دهد و خُلف وعده کند؛ وای بر کسی که وعده دهد و خُلف وعده کند.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/09/16
زمان : 10:22 ق.ظ
محبت واقعى این است!
نظرات | ادامه مطلب

اهل بیت

رفتار و گفتار و كردار پیامبر حجّت است، زیرا اطاعت از پیامبر در كنار اطاعت خداست و البته اطاعت و پیروى از پیامبر، موجب دریافت عفو الهى است و سرپیچى از فرمان پیامبر، برابر با كفر است.


قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (آل عمران ـ 31)

بگو: «اگر خدا را دوست دارید، از من پیروى كنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید، و خداوند آمرزنده مهربان است.»

قُلْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ فإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ الْكَافِرِینَ (آل عمران ـ 32)

بگو: «خدا و پیامبر [او] را اطاعت كنید.» پس اگر رویگردان شدند، قطعاً خداوند كافران را دوست ندارد.

 

معناى واژه‏ها

[تحبون‏]: محبت به معنى اراده و خواستن است كه گاه به مراد نسبت داده مى‏شود و گاه به معنى متعلق به مراد كه گاهى مى‏گویى «زید را دوست مى‏ دارم» و گاهى دیگر مى‏گویى «اكرام زید را دوست مى‏دارد». و محبت بنده نسبت به خدا به معنى خواستن طاعت است. (تفسیر هدایت، ج 1)

 

شأن نزول آیات:

درباره آیات فوق دو شأن نزول در تفسیر "مجمع البیان" و "المنار"، آمده است: نخست این كه جمعى در حضور پیغمبر صلی الله علیه و آله ادعاى محبت پروردگار كردند، در حالى كه "عمل" به برنامه ‏هاى الهى در آنها كمتر دیده مى‏شد، آیات فوق نازل گردید و به آنها پاسخ گفت.

دیگر این كه جمعى از مسیحیان "نجران" در مدینه به حضور پیامبر صلی الله و علیه وآله آمدند و ضمن سخنان خود، اظهار داشتند كه ما اگر مسیح علیه السلام را فوق العاده احترام مى‏گذاریم، به خاطر محبتى است كه به خدا داریم، آیات فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت.

 

محبت واقعى این است!

همانگونه كه در شأن نزول خواندیم گروهى بودند كه دم از دوستى پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله یا سایر انبیاء مى‏زدند، آیات فوق، مفهوم دوستى واقعى را تبیین مى‏كند و فرق آن را با محبت كاذب و دروغین روشن مى‏سازد.

از جمله" أَطِیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ" استفاده مى‏شود كه اطاعت خدا و پیامبر صلی الله و علیه وآله از هم جدا نیستند، به همین دلیل در آیه قبل تنها سخن از پیروى و اطاعت پیامبر صلی الله و علیه وآله بود و در اینجا سخن از هر دو است

آیه 31، یعنى محبت تنها یك علاقه قلبى ضعیف و خالى از هر گونه اثر نیست بلكه باید آثار آن، در عمل انسان منعكس باشد، كسى كه مدعى عشق و علاقه به پروردگار است، نخستین نشانه‏اش این است كه از پیامبر و فرستاده او پیروى كند.

از این آیه ضمناً روشن مى‏شود كه محبت یك طرفه نمى‏تواند وجود داشته باشد، زیرا هر محبتى دارنده آن را دعوت مى‏كند كه عملاً در راه خواسته‏هاى واقعى محبوب گام بردارد و در چنین حالى به طور قطع، "محبوب" نیز به او علاقه پیدا مى‏كند.

ممكن است در اینجا سوال شود كه اگر شخص "محب"، همواره اطاعت فرمان محبوب كند، دیگر گناهى براى او باقى نمى ‏ماند كه بخشوده شود، پس جمله "یَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ" موضوعیت نخواهد داشت.

در پاسخ باید گفت: اولاً ممكن است این جمله اشاره به بخشش گناهان سابق باشد و ثانیاً شخص محب استمرار بر معصیت محبوب نمى‏كند، ولى ممكن است بر اثر طغیان و غلبه شهوات، گاهى لغزشى از او سرزند كه در پرتو اطاعت هاى مستمر او بخشوده خواهد شد.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/09/15
زمان : 08:32 ق.ظ
مورچه، قوی‌ترین موجود روی زمین!
نظرات |

نکاتی قرآنی درباره مورچه

 مورچه


سلیمان با لشکر خود حرکت می‌کرد تا به وادی مورچگان رسیدند، مورچه‌ای گفت: ای مورچگان! به خانه‌های خود بروید تا سلیمان و لشکریانش شما را ناآگاهانه پایمال نکنند.


سوره نمل آیه 18:

حَتَّی إِذَآ أَتَوْاْ عَلَی وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یأَیهَا النَّمْلُ ادْخُلُواْ مَسَکنَکمْ لَا یحْطِمَنَّکمْ سُلَیمَنُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یشْعُرُونَ

(سلیمان با لشکر خود حرکت می‌کرد) تا به وادی مورچگان رسیدند، مورچه‌ای گفت: ای مورچگان! به خانه‌های خود بروید تا سلیمان و لشکریانش شما را ناآگاهانه پایمال نکنند.

* «نمل» در لغت به معنای حرکت زیاد با پای کوچک است. (التحقیق‌فی‌کلمات‌القرآن)

* کلمه‌ی «نَملةٌ» را می‌توان به خاطر تنوین آن، مورچه‌ای بزرگ و فرمانده معنا کرد که در این صورت در زندگی مورچگان، مدیریت و فرماندهی وجود دارد و می‌توان تنوین را نشانه‌ی ناشناسی مورچه معنا کرد که در این صورت، پیام آیه این می‌شود که حتی اگر ناشناسی اخطار دلسوزانه می‌دهد، به هشدارش توجه کنیم.

کلمه‌ی «نَملةٌ» را می‌توان به خاطر تنوین آن، مورچه‌ای بزرگ و فرمانده معنا کرد که در این صورت در زندگی مورچگان، مدیریت و فرماندهی وجود دارد.

* حیوانات، با شعور خود منطقه‌ای را برای زندگی انتخاب می‌کنند. «وادالّنمل»

* گفتگو و امر و نهی در میان حیوانات نیز وجود دارد. «قالت نملة یا ایّها النمل»

* در میان مورچگان، هم فرماندهی و هم اطلاع‌رسانی و هم فرمان‌بری وجود دارد. «قالت نملة ... اُدخلوا»

* حیوانات شعور دارند و مفاسد و ضررها را می‌شناسند و به یکدیگر هشدار می‌دهند. «اُدخلوا مساکنکم»

* غریزه دفع ضرر احتمالی، در حیوانات نیز وجود دارد. «اُدخلوا... لایحطمنّکم»

* کسی که با احساس خطر، همنوع خود را هشدار ندهد، از مورچه هم کمتر است. «لا یحطمنّکم»

* هنگام راه رفتن دقت کنیم تا مورچگان را پایمال نکنیم. «لا یحطمنّکم»

* انبیا در امور عادی خود، مثل دیگران زندگی می‌کردند. «لا یحطمنّکم سلیمان»

* فساد رهبر، مقدمه‌ی فساد مردم است. «لا یحطمنّکم سلیمان و جنوده»

* مورچه، افراد و انسان‌ها و بلکه شغل آن‌ها را هم می‌شناسد. «سلیمان و جنوده»

* اولیای خدا با آگاهی و عمد، حتی به مورچه‌ای ضرر نمی‌رسانند. «و هم لا یشعرون» مورچگان از عدالت و تقوای حضرت سلیمان آگاهند و می‌دانند آن بزرگوار، آگاهانه به مورچه‌ای نیز ظلم نمی‌کند.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/09/15
زمان : 08:23 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic