هیئت های عزاداری یا هیئت های سیاسی
نظرات | ادامه مطلب


تا به حال به هئیت هایی که متعلق به  سیاسیون است یا از نظر رفت و آمدهای شخصیت ها شلوغ است رفته اید؟ جنس شرکت در این مجلس  هم گاها سیاسی می شود!


عزاداری محرم

محرم قلب تپنده هیات های عزاداری است. در این ایام است که فعالیت هیات های مذهبی به اوج خود می رسد. این هیات ها در جهان مانند و مثالی ندارند و نمونه بارز نهادهای مردمی هستند و هیچ کجای جهان نمی توانید مراکز مردم نهاد با این وسعت را بیابید. اما در ایام عزاداری شاهد پدیده ای هستیم که با اهداف تشکیل هیات های عزاداری و سوگواری حسینی تفاوت اساسی دارد؛ گعده های شبه هیات سیاسی!

هیات های مذهبی با حضور سیاسیون و اعضای یک حزب لزوما چیز بدی نیست اما در مجالس عزاداری برخی از احزاب و گروه های سیاسی اصلا به بسیاری از نکات عزاداری توجه نمی شود و عملا این مجالس تبدیل به گعده سیاسی یا به اصطلاح دورهمی سیاسی می شود. مجالس عزاداری برخی جریانات خاص اصلا به عزاداری های معمولی شبیه نیست و بعضا سخنرانان در آن سخنرانی سیاسی می کنند تا نوحه خوانی و یادآوری حوادث کربلا و درس گرفتن از عاشورا. در واقع این مجالس کارکرد سیاسی بودن مجلس روضه را به سیاست زدگی تبدیل می کنند بیش از آنکه در آن بصیرت دینی مبتنی بر فرهنگ حسینی به مخاطبان خود بدهند سعی می کنند از پتانسیل این اجتماعات استفاده حزبی و گروهی کنند حرکتی که چه از طرف اصولگرایان و اصلاح طلبان انجام بگیرد شایسته و بایسته نیست و نباید  لزوم سیاسی بودن مجلس اباعبدالله را با سلایق گروهی  منحرف کرد.

به عنوان مثال در یکی از مجالس عزاداری واعظ که وابستگی شدیدی به یک جریان سیاسی داشت در توهینی آشکار گفت که :" جلسه عزاداری گروهی از اصلاح طلبان به محفل اهانت به شعائر و نمادهای مذهبی و انقلابی تبدیل شد."

در این جلسه که با حضور محمد خاتمی برگزار شد یکی از سخنرانان گفت: "ما خوب و بد را با هم قاطی کرده‌ایم و گاهی اوقات احتمال دارد که برای یک امام حسین بدلی گریه کنیم. مثلا مادر شهیدی که فرزندش را در راه خدا داده و از این موضوع ناراضی است! ممکن است این فرد دچار مالیخولیا باشد؛ مانند مستندی که از "ننه علی" در تلویزیون به عنوان یک قهرمان پخش شد ... ننه علی قهرمان نیست بلکه یک بیمار دردمند محترم است. یا در جایی دیگر ما از انسان به عنوان ابزار صحنه استفاده می‌کنیم و در قالب مراسم شیرخوارگان حسینی که به نوعی برای مادران به یک کلینیک و مرکز بیمه تبدیل شده، به عزاداری برای حسین (ع) می‌پردازیم و نمی‌فهمیم که این با عشق به اباعبدالله فاصله دارد".

واقع این مجالس کارکرد سیاسی بودن مجلس روضه را به سیاست زدگی تبدیل می کنند بیش از آنکه در آن بصیرت دینی مبتنی بر فرهنگ حسینی به مخاطبان خود بدهند سعی می کنند از پتانسیل این اجتماعات استفاده حزبی و گروهی کنند حرکتی که چه از طرف اصولگرایان و اصلاح طلبان انجام بگیرد شایسته و بایسته نیست و نباید لزوم سیاسی بودن مجلس اباعبدالله را با سلایق گروهی منحرف کرد



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/08/17
زمان : 08:26 ق.ظ
آیا جهنم حرف می‌زند؟!
نظرات | ادامه مطلب


ظهور عده‌ای از آیات شریفه این است که: جهنم و آتش آخرت، شعور دارد. و دارای حیات می‌باشد. و جهنم اشخاص را می‌شناسد و آنان را می‌خواند. و با دیدن گناهکاران به غضب درمی‌آید و به خداوند می‌گوید: اهل مرا زیاد گردان. ما ابتدا برخی از آیات را نقل می‌کنیم و سپس آن‌ها را بررسی می‌نماییم. و سرانجام نظر دیگری اظهار خواهیم کرد:

" بل کذبوا بالساعة و اعتدنا لمن کذب بالساعة سعیرا اذا راتهم من مکان بعید سمعوا لها تغیظا و زفیرا" 1.

یعنی: کافران قیامت را تکذیب کردند، برای آنان که قیامت را تکذیب کنند آتش افروخته آماده کرده‌ایم چون آتش، آن‌ها را از دور ببیند، غلیظ شدید و صدای صفیر آن را می‌شنوند.

راغب در مفردات می‌گوید: غیظ به معنای خشم شدید و تغیظ اظهار غیظ است. زفیر به معنای صدای جهنم و صفیر آن است. فاعل راءتهم ، سعیر است به اعتبار جهنم. ظاهر این آیه شریفه این است که آتش جهنم، گناهکاران را می‌بیند. و با دیدن آن‌ها به خشم درمی‌آید و فریاد می‌کشد. در مجمع‌البیان از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که من مکان بعید مسیر یک سال است مسیرة سنة.

طبرسی در مجمع‌البیان این تعبیر را به‌طور تشبیه دانسته و می‌فرماید: کالتهاب الرجل المغتاظ. و نیز می‌فرماید: آن‌ها آتش ‍ را می‌بینند. و اینکه فرموده: آتش آن‌ها را می‌بیند؛ چون این رساتر از اولی است. المیزان نیز نظرش نظر مجمع‌البیان است. و می‌فرماید: آیه شریفه، تمثیل حالت آتش نسبت به آن‌هاست؛ چون روز قیامت در مقابل آن قرار گیرند، مانند شیر، وقتی که طعمه خودش را دید، همهمه می‌کند. ولی سخن این دو بزرگوار، خلاف ظهور آیات شریفه است:

" یوم نقول لجهنم هل امتلات و تقول هل من مزید" 2.

یعنی: یاد آر که روز قیامت به جهنم می‌گوییم: آیا از کفران پر شدی؟ می‌گوید: آیا دوزخیان بیش از این هم هستند؟.

ظهور این آیه نیز در شعور و گفتگوی جهنم است. بعضی‌ها گفته‌اند: این آیه زبان حال است نه زبان قال. به نظر بعضی این سوال از ماءموران جهنم خواهد بود اگر چه سوال به جهنم نسبت داده شده است.

در المیزان می‌فرماید: بهتر آن است که آیه حمل بر ظاهر شود؛ زیرا خداوند از سخن گفتن دست‌ها، پاها، پوست‌ها و غیر آن خبر داده است. و در سوره فصلت گذشت که علم و شعور، در همه موجودات ساری است.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/08/17
زمان : 08:24 ق.ظ
سرگذشت عبرت آموز قُرَّه ابن قیس حَنزَلی
نظرات | ادامه مطلب

کربلا


من از نصیحت شدن متنفرم، دلم نمی خواهد کسی نصیحتم کند، دلم می خواهد هر چه دلم می خواهد بپوشم، آزاد باشم، حوصله اوامر دیگران را ندارم!

جوانان معمولا از نصیحت شدن متنفرند نمی توانند خیرخواهی دیگران را تحمل کنند چون تصور می کنند دیگران می خواهند از بالا به آن ها نگاه کنند! و عیوبشان را به رخشان بکشند.

اما گاهی گوش دادن به برخی از این نصیحت ها و خیر خواهی ها تأثیرات عمیقی بر زندگی ما می گذارد، تا آنجایی که ممکن است از انواع و اقسام خطرها و بیراهه ها حفظمان کند.

برای تک تک ما پیش آمده که بارها کارهایی انجام داده ایم که با پشیمانی تمام یاد نصیحت اطرافیان می افتیم که ای کاش گوش می دادم ...

نصیحت اگر در جهت مثبت باشد سزاوار عمل کردن است، ما حتی اگر خوشمان هم نیاید کسی نصیحتمان کند باید تحمل کنیم. امام علی علیه السلام می فرماید: جامعه‏ اى كه در آن نه خود نصیحت کننده هستند و نه نصیحت کنندگان را دوست دارند خیری نیست.(غررالحكم، ص 225)

یادمان باشد که خداوند متعال هم کتب آسمانی و پیامبران الهی را برای هدایت بشر فرستاده است. اگر گوش دهیم خوشا به حالمان اگر تنفرمان را بر انگیزد کسی جز خود ما متضرر نخواهد شد. 

ما معمولا تعریف و تمجید را می پذیریم و لذت می بریم، اطرافیان چاپلوس را گرامی می داریم و کسی که نصیحتمان کند را یک آدم مزاحم می بینیم و از او فاصله می گیرم که دودش هم در چشم خودمان می رود

یک حکایت عبرت آموز



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/08/15
زمان : 08:23 ق.ظ
پرستیژ مذهب زدگی!
نظرات | ادامه مطلب

واقعیت زندگی امروز به گونه ای رقم خورده که برای افراد زیادی، حضور و عضویت در شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک ، توییتر،گوگل پلاس، واتساب،وایبر و … حضوری همانند حضور در یک اجتماع بزرگ و البته بین المللی را تداعی می کند. با این تفاوت که نقش امروز انسانها در شبکه های اجتماعی به مراتب از حضورشان در جامعه پر رنگ تر و بعضا، تاثیرگذارتر شده است.

بی تردید طراحان و بنیانگذاران این شبکه اجتماعی، صرفا برای خدمت رسانی و هموار کردن راههای ارتباطی برای کاربران با نیت های خیرخواهانه، اقدام به راه اندازی این شبکه ها نکرده اند. آنچه مسلم است اینکه برای این عده، اهداف خرد و کلان در سطح پنهان و آشکار مطرح بوده است که می توان یکی از اهداف کلان آنها را که با بهره گیری از روش های خاص و ظریف روان شناسانه به دنبال آن بوده اند، سازماندهی گروهی  به صورت مجازی دانست که در آن سلایق و عقاید مختلف حضور دارند و همه به دنبال برقراری تعامل با یکدیگر هستند.

خانواده، دوستان، محیط اجتماعی، رسانه‌ها و تجربه‌های فردی از عوامل گریز یا گرایش به دین است. وضعیت خانواده، دوستان، محیط اجتماعی، رسانه‌ها و تجربه‌های فرد از جمله دلایل گرایش یا گریز از دین است
اما موضوع مورد نظر این است که این گروه ها و افراد بر سر چه مسائلی با یکدیگر به تبادل نظر و تعامل می پردازند. موضوعاتی مثل دین، سیاست، اخبار روز، هنر،مسائل فرهنگی، اجتماعی، ادبی و تجارت و تبلیغات که البته این مورد اخر در همه جا حضور دارد.

به نظر می رسد که موسسین شبکه های اجتماعی به دنبال این هستند که این شبکه ها را طوری طراحی کرده اند که یک کاربر می تواند در همه و یا برخی از گرایش ها حضوری فعال داشته باشد.

به این ترتیب یک محیط اجتماعی و یک جامعه دوم برای افرادی که در این شبکه ها حضور دارند تعریف شده تا در این جامعه به بیان عقاید و نظرات خود بپردازند. در این جامعه محدودیتی وجود ندارد و همین امر موجب شده تا بی هیچ سانسوری به اظهار نظر بپردازند. هرچند این اظهار نظرات تا جایی پیش رو که دین،مذهب و عقاید عده ای را به سخره گیرد و هر مناسبت دینی را هدفی برای به چالش کشیدن قرار دهد.


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/08/15
زمان : 08:19 ق.ظ
پایه های نهضت حسینی در وصیتنامه سالار شهیدان
نظرات | ادامه مطلب

خیموں کا جلانا

بعد از فَوت معاویه در سال 60 هجری، از طرف حکومت نامه ای به دست حاکم مدینه رسید مبنی بر بیعت گرفتن از امام حسین علیه السّلام برای خلافت یزید بن معاویه. این دستور قطعی بود، امام یا باید بیعت می کرد و یا کشته می شد، زیرا به سبب شخصیّت برجسته امام حسین علیه السّلام هم به لحاظ نَسَبی که نواده رسول الله صلّی الله علیه و آله است و هم به لحاظ فضائل بَرین که فردی شاخص در جامعه است، امکان ندارد ایشان زنده باشند ولی با یزید بن معاویه، بیعت نکنند. به بیان منطقی، زنده بودن امام و بیعت نکردن با یزید بن معاویه، "مانعة الجمع" است؛1 بیعت نکردن امام با یزید بن معاویه، مایه کاهش اعتبار خلافت وی و یا حتی سبب از بین رفتن مشروعیّت حکومت می باشد. برای همین، اگر امام علیه السّلام می خواهد زنده بماند، باید با یزید بن معاویه بیعت کند یعنی خلافت او را بپذیرد.

 

تکرار عبرت آموز تاریخ

نظیر این مطلب در جریان تعیین جانشین رسول خدا صلّی الله علیه وآله نیز اتّفاق افتاد. بعد از معرّفی جناب ابوبکر به عنوان خلیفه رسول الله صلّی الله علیه و آله، تعدادی از صحابه، خلافت او را قبول نکردند و با او بیعت نکردند؛ یکی از مخالفین، امیرالمومنین علیّ بن ابی طالب علیه السّلام بود امّا از آنجا که امام علیّ علیه السّلام در میان صحابه رسول خدا صلّی الله علیه و آله، برجسته ترین آنها بود، عدم بیعت ایشان به معنای عدم مشروعیّت حکومت تلقّی می شد؛ پس به هر قیمتی باید از حضرت علیّ علیه السّلام بیعت گرفته شود.2

چون بر سیّد الشّهداء علیه السّلام، روشن و واضح بود که بیعت گرفتن از ایشان برای یزید حتمی است، نهضت جهانی خود را آغاز کردند.

توجّه دارید که بیعت حضرت حسین بن علیّ با یزید بن معاویه به معنای تأیید خلافت یزید می باشد و سبب مشروعیّت حکومت او می شود از این رو امام در یکی از سخنان خود فرمودند: اگر در روی زمین هیچ پناهگاهی نداشته باشم با یزید بن معاویه بیعت نمی کنم.3

تصمیم امام، حرکت از مدینه به مقصد مکّه مکرّمه بود تا در ایّام عمره و حجّ یعنی ماه ذی القعده و ذی الحجّه که تعداد زیادی از مسلمانان برای انجام مناسک حجّ به حجاز می آیند، با ایشان ارتباط برقرار کرده و پیام نهضت و حرکت اصلاحی خود را به حاجیان برساند.

معلوم می شود در 50 سال بعد از وفات رسول خدا صلّی الله علیه و آله، چگونه سیره رسول الله صلّی الله علیه و آله و علیّ بن أبی طالب علیه السّلام تغییر کرده که سیّد الشّهداء علیه السّلام می فرماید: «می خواهم به سیره پدرم و جدّم عمل کنم»

وصیتی که بارها باید خواند



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/08/10
زمان : 08:24 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic