آیا گفتن درد دل با خدا، ناشکری است؟
نظرات | ادامه مطلب

دعا

صحبت کردن با خدا از مشکلات و سختی هایمان (گفتن درد دل با خدا) یک جور ناشکری کردن است؟

آیا می توان از درد دل گفتن حضرت علی با چاه، نتیجه گرفت که در کل سخن گفتن از ناراحتی های ناشی از مشکلات و سختی های زندگی کار بدی نیست اما گفتنشان به خدا، صورت گله پیدا می کند و پسندیده نیست؟ چرا حضرت علی با چاه درد دل می‌کرد؟ چرا حرف‌های دل خود را به خدا نمی‌گفت؟ با این کار می‌خواستند چه درسی به ما بدهد؟

آدمی همیشه به دنبال این است كه با تكیه بر جایگاه معنوی، آرامشی به خود ببخشد. خدای متعال بهترین مونسی است كه می توان با او درد و دل و راز و نیاز كرد.

به نظر می رسد علت اصلی كه انسان را به این شبهه وا می دارد، این باشد كه معنای دقیقِ گرفتار شدن به مشكلات تبیین نشده است كه احساس می كنیم گفتن این موارد ناسپاسی باشد.

- چرا خدا بلاهایی به سر ما می آورد كه به ناشكری و ناسپاسی می افتیم؟

اولا: ایمان به خدای متعال باید همراه ایمان به عوالم غیب باشد: «(پرهیزكاران) كسانى هستند كه به غیب [آنچه از حس پوشیده و پنهان است‏] ایمان مى‏ آورند و نماز را برپا مى ‏دارند و از تمام نعمت ها و مواهبى كه به آنان روزى داده ‏ایم، انفاق مى ‏كنند.»

و كسانی كه به عوالم غیب ایمان دارند، نوع نگاهشان به دنیا به گونه ای نیست كه ناهمواری های دنیا، كمرشان را بشكند و در مقابل آن تاب و توان خویش را از دست بدهند. بلكه انسان با نگاه به عالم حقیقی كه پس از مرگ رخ می نمایاند، تمام سختی های دنیا برایش پذیرفتنی و چه بسا شیرین می شود. مانند ورزشكاری كه سخت زحمت می كشد، اما امیدش به كسب جایزه، رنج را برایش هموار می كند.

ثانیا: انسان با دقت در دنیای مادی می فهمد كه رنج و سختی جزء جدا ناشدنی دنیا است و همگان به نوعی سختی ها و مرارت های دنیا را تجربه می كنند. بنابراین تلاش برای منتفی نمودن هر نوع ناگواری، نتیجه ای جز شكست نخواهد داشت. و كسانی در این میدان پیروز می شوند كه به جای تلاش برای تغییر همه چیز، به تغییر خود بپردازند و با ایجاد وسعت درونی، مشكلات را برای خویش هموار كنند. همان گونه كه خدای متعال، برای پیامبرش چنین نسخه ای داشت: «آیا سینه‏ ات را برایت نگشودیم؟ و بار گرانت را از پشتت برنداشتیم؟»

انسان با دقت در دنیای مادی می فهمد كه رنج و سختی جزء جدا ناشدنی دنیا است و همگان به نوعی سختی ها و مرارت های دنیا را تجربه می كنند. بنابراین تلاش برای منتفی نمودن هر نوع ناگواری، نتیجه ای جز شكست نخواهد داشت

ثالثا: بسیاری از بلاها و مصیبت هایی كه بر سرمان می آید، نتیجه اعمال خودمان است. و باید شاكر خدای متعال باشیم كه حتی بسیاری از بلاهای خود ساخته ما را، از ما دور كرده است. «فساد، در خشكى و دریا به خاطر كارهایى كه مردم انجام داده ‏اند آشكار شده است خدا مى‏ خواهد نتیجه بعضى از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوى حق) بازگردند.»



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/08/20
زمان : 08:25 ق.ظ
تصویر وحشتناک از عاشورا و ایران
نظرات | ادامه مطلب


مراسم عزاداری عاشورا به عنوان یکی از اصلی ترین باورهای شیعیان هرساله بازتاب های بسیاری در بین مردم سایر کشورها دارد. رسانه های زیادی تصاویر این عزاداری ها را پوشش می دهند. اما گاهی برخی رسانه ها با کمی شیطنت پیامی را منتقل می کنند که خودشان می خواهند.

روایت رسانه های غربی با عنوان فستیوال عاشورا

اتفاقی که امسال در خبرگزاری ها و سایت های غربی بسیاری رقم خورد و با نام "فستیوال عاشورا" ذهن ها را به سمتی برد تا تصویر ارائه شده از مسلمانان در این رسانه ها خلاف آن چیزی که وجود دارد باشد.

رسانه ها با هر ظاهر و ساختاری که داشته باشند تصویری، صوتی، مکتوب و... قابلیت بالایی برای تصویر سازی در ذهن مخاطب دارند. تصویری که رسانه به نمایش می گذارد تأثیرگذاری بالایی دارد، به ویژه زمانی که مخاطب هدفِ آن هیپچ اطلاعی از پیامی که او را نشانه گرفته نداشته باشد. وقتی ذهنی نسبت به یک موضوع هیچ برداشت و تصوری نداشته باشد با اولین تصویری که از رسانه می بیند براساس همان قضاوت می کند و باورش طبق تصویری که در ذهنش ایجاد شده شکل می گیرد. مراسم ها و آیین های خاصی که در قالب ادیان و فرهنگ های مختلف تعریف می شود از همین پیام ها می باشند که تعداد بسیاری از مردم در نقاط مختلف از آنها مطلع نیستند و از طریق رسانه ها با این مراسم ها و آیین ها آشنا می شوند. حال اگر رسانه ای که این پیام را مخابره می کند در رساندن اصل ماجرا شیطنت کند و واقعیت را طبق میل و خواسته خودش منتشر کند، آنچه که منعکس کرده خلاف آن چیزی است که وجود دارد و ذهن ها را به بیراهه می کشاند. اتفاقی که معمولا در رسانه های غربی در رابطه با مسائل مربوط به دین اسلام اتفاق می افتد.

مراسم عزاداری ماه محرم از اصلی ترین اعتقادات شیعیان است که هر ساله بازتاب های گسترده ای در رسانه های مختلف دارد. رسانه های غربی همیشه از میان تصاویر مربوط به مجالس عزاداری تصاویر خاصی را منعکس می کنند که حتی برای خود شیعیان و علمای دین هم قابل قبول نیست. در سالهای قبل این اتفاق در چند سایت خلاصه می شد اما امسال سایت ها و خبرگزاری های بسیاری این تصاویر را منتشر کردند و با نام " فستیوال عاشورا" تمام اعتقادات و باورهایی را که نسبت به امام حسین (ع) و جریان عاشورا وجود دارد در چند تصویر خلاصه کردند. این تصاویر نه تنها هیچ شباهتی به اصل ماجرا نداشت بلکه تنها برگرفته از صحنه هایی بود که قمه زنی و برخی تحریفات را به تصویر می کشید.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/08/19
زمان : 08:35 ق.ظ
یک هشدار جدی!
نظرات | ادامه مطلب

این افراد هیچ گاه هدایت نمی شوند!

هدایت

خداوند آنگاه که انسان را آفرید، بی راهنمایش رها نکرد که به هر سویی خواست برود و هر کاری خواست بکند، بلکه سلسله ارسال رسل را تبیین کرد و همراه این پیامبران منبع هدایتی قرار داد تا آدمی با تمسک جستن بدان ها؛ راه درست را از غلط باز شناسد و در مسیر هدایت قدم بردارد تا به اوج برسد.


برخی پیامبران همراه کتابی آمدند تا از طریق آن بشارت و انذار دهند، تمام این کتب تصدیق کننده یکدیگر هستند و تضادی با هم ندارند.

پیامبر آخرین نیز کتابی داشتند که معجزه ایشان محسوب می شد. معجزه پیامبر مکرم اسلام از این باب، کتاب بود که عرب آن زمان ادیب و شاعر بودند و این کتاب با چنین فصاحت و بلاغت و نظمی که بی نظیر است و در اوج؛ می توانست عرب ادیب را شگفت زده کند.

در واقع خداوند باری تعالی طوری قرآن را نازل نمود که برای تمام زمان ها حرف و سخن داشته باشد نه فقط برای مردم زمان نزول.

قرآن کریم کتاب هدایتی است و مسیر درست زیستن را آموزش می دهد و هر کس بدان تمسک جوید، از خطا در امان می ماند. در واقع نزول قرآن مجید یعنی نزول بهترین و برترین سخن که این سخن برتر غیر ذی عوج است و طبق آیه 23 سوره زمر (...کتاباً متشابهاً مثانی...) است.

تفاسیری برای واژه متشابه شده است؛

یک اینکه قرآن از جهت آسمانی و از طرف پروردگار بودن شبیه کتب آسمانی دیگر است.

دوم اینکه از جهت فصاحت، بلاغت و نظم شبیه کتب قبلی است.

واژه مثانی هم دارای معانی مختلفی است که شاید یکی از بهترین معانی این باشد که آیات قرآن مفسر و مبین یکدیگر هستند. همه ما انسان ها وقتی در زندگی دنباله رو کسی می شویم و از فردی تبعیت  می کنیم؛ اگر از آن شخص خطا و اشتباهی ببینیم که انتظارش را نداریم، قطعاً از مسیر خود برمی گردیم و در انتخاب الگو تجدید نظر می کنیم.

حال چطور ممکن است خداوند عالمیان که قرآن را برای هدایت بشر آفریده طوری نازل کند که در آن غلطی راه پیدا کند یا دارای تناقض باشد یا منحصر در زمانی خاص و تنها برای عده ای خاص در دورانی خاص حرف و سخنی داشته باشد؟

نزول قرآن مجید یعنی نزول بهترین و برترین سخن که این سخن برتر غیر ذی عوج است و طبق آیه 23 سوره زمر (...کتاباً متشابهاً مثانی...) است


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/08/19
زمان : 08:35 ق.ظ
جایی که غمت را از بین می برد!
نظرات | ادامه مطلب

بقیع

ائمه هدی علیهم السلام برای پیروان خود سه مدرسه و مکتب ایجاد نموده اند که هر یک سرشار از معارف و علوم ناب خاندان وحی است؛ مدرسه اول مدرسه حدیث است که نیازی به توصیف آن نیست، مدرسه دوم مدرسه دعاست که منبع غنی و آموزنده توحید و معرفت الله و بیان راه و روش مناجات با خداوند متعال است و مدرسه سوم مدرسه زیارت است که خود جایگاه امام شناسی و کسب معرفت حجج الهی است.

بنیانگذار زیارت اهل قبور رسول اکرم صلی الله علیه و آله می باشد که پیوسته به زیارت دفن شدگان در بقیع می رفتند؛ و نیز فاطمه زهرا سلام الله علیها که به زیارت پدر بزرگوار خویش و نیز عموی خود حمزه سلام الله علیه در احد می رفتند. پس از ایشان اهل بیت علیهم السلام نیز به زیارت اهل قبور می رفتند و سایرین را نیز به این مهم ترغیب می نمودند.

زیارت علاوه بر اینکه رابطه مستقیم و عرض ارادت و توسل و نیاز به درگاه حجت خداست(از این جهت که ایشان یسمعون کلامی و یردون سلامی)، حاوی معارف بلندی از حقایق وجود مقدس ائمه هدی علیهم السلام است که توجه در معانی و عبارات، این مهم را روشن می سازد و نیز موجبات آمرزش و هدایت و تحول و رهایی از دوزخ را فراهم می آورد. در این مجال بر آنیم فضیلت زیارت امیر المومنین را بیان کنیم!

کراماتی که کنار قبر امام علی‏ علیه السلام و در حرم شریف ایشان آشکار شده است، بیش از آن است که در صدد شمارش و بیان آنها باشیم، لیکن در این‏جا به نمونه‏ هایی از آنها اشاره می‏شود:

حق تعالى قبر امیرالمومنین علیه السلام و اولاد طاهرینش را مَعْقِل خائِفین و مَلْجا مُضْطَرّین و اَمانِ اهل زمین قرار داده هر غمناكى كه نزد او برود غمش زایل گردد و هر دردناكى كه خود را به او بمالد شفا گیرد و هر كه به آن پناه برد در امان باشد

مطلب اول:



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/08/18
زمان : 08:34 ق.ظ
چگونه می شود که خود را فراموش می کنیم؟!
نظرات | ادامه مطلب

غفلت

اگر آدمی همتی بر خودشناسی نداشته باشد و تلاشی نکند؛ در خطر فراموشی و غفلت است.

این غفلت به علت غوطه ور شدن و غرق در لذائذ زودگذر دنیوی است و انسانِ فرورفته در لذت های فانی دنیا در واقع خودِ حقیقی خود را فراموش کرده و به اموری پَست سرگرم شده است. این نوع از خود فراموشی مذموم است.

نکته قابل ذکر این است که نوعِ دیگر خود فراموشی مخصوص عارفِ نائل به مقام فنا و غرق در دریای شهود حق است؛ (فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه) (سوره بقره آیه 115). توضیح پیرامون این نوع از حوصله این متن و مقاله خارج است.

آیات پیرامون خود فراموشیِ مذموم؛ در واقع در مورد آدمیانی است که دیگران را امر به نیکی می کنند؛ در صورتی که خود را فراموش کرده و به سوی امور نیک و پسندیده فرا نمی خوانند. مانند آیه 44 سوره بقره (أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُون). معنای آیه این است که وقتی دیگران را امر می کنی چرا خود عمل نمی کنی؟ توبیخ این آیه به نسیان نفس و عمل نکردن است.

راز اینکه در انتهای آیه از این گونه افراد، عقل را نفی می کند این است که جمع میان امر مردم به معروف و خود فراموشی با عقل هماهنگ نیست. زیرا فرد عاقل تلاش می کند که عیبی نداشته باشد و اگر دچار عیب شد آن را بپوشاند نه اینکه نمایان و مشهور باشد.

طبق وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ می توان مخاطب آیه را همه دین شناسان و عالمان بی عمل در نظر گرفت. آدمی باید بداند که آمر به معروفی که تارک باشد و ناهی از منکری که مرتکب آن است طبق فرمایش امیر مومنان ملعون است و آنچه در نهان انجام می دهد روزی به گوش همگان خواهد رسید. وین راز سر به مهر به عالم سمر شود؛ زیرا فردی که با علم به زشتی امری بدان مرتکب می شود و سپس به رویای کاذب ریا مبتلا می گردد و می خواهد خوب جلوه کند باید بداند که بوی خیر از زهد و ریا نمی آید.

گاه این غفلت از خود، کیفری در مقابل فراموشی خداست؛ و ابتدایی نیست. به همین علت قرآن بسیار مومنان را از فراموش کردن خدا بر حذر می دارد. (وَ لا تَكُونُوا كَالَّذینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون)


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/08/18
زمان : 08:30 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات