محکمترین ریسمان ایمان در کلام امام صادق علیه السلام!
نظرات | ادامه مطلب

امام علی

نزدیكی به خدا از گونه زمان و مكان و از نوع تقرّب و نزدیكی هایی كه در جهان می شناسیم نیست، بلكه یك واقعیت معنوی عمیق است كه با تعالی و تكامل روح تحقق می یابد، فهم و درك واقعیت معنوی، نیازمند شناخت و معرفت ویژه و وصول به مراتبی از قرب است.


همیشه برای نزدیكی به خداوند متعال از معرفت انسان به خود و صفات خدا صحبت شده و گفته اند كه هر چه میزان معرفت انسان نسبت به جنبه های ضعف و قوت خویش، و جمال و جلال خداوند بیشتر باشد، و هر اندازه توانسته از گناهان بدنی و قلبی و فكری دور باشد و جسم و دل و اندیشه خویش را متوجه خداوند سازد، به همان اندازه می تواند واقعیت معنوی را بیشتر درك كند و مفهوم قرب و نزدیكی به خدا را احساس و لمس نماید. البته كه این موارد در صدر تقرب به خداوند متعال است اما مسئله ای دیگر كه انسان را در تقرب به پروردگار یاری می كند یقین به ائمه علیهم السلام و هم اكنون صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف است.

برترین راه تقرب به خدا، ولایت آل محمد صلى الله علیه و آله و سلم است. رسول خدا صلى الله علیه در همین زمینه فرمودند: (لِكُلِّ أَمْرٍ سَیِّدٌ وَ حُبِّی وَ حُبُّ عَلِیٍّ سَیِّدُ مَا تَقَرَّبَ بِهِ الْمُتَقَرِّبُونَ مِنْ طَاعَةِ رَبِّهِمْ). در هر کاری رتبه برتری وجود دارد، و محبت من و محبت علی، برترین طاعتی است که افراد می توانند از طریق آن به خدا تقرب جویند.(1)

چنان كه در زیارت عاشورا نیز ما با ولایت سید الشهداء و برائت از دشمنان آن حضرت به نزد خدا و اهل بیت علیهم السلام تقرب جسته می گوییم: (یَا أبَا عَبْدِ اللهِ، إنِّی أتَقَرَّبُ إلى الله و... بموالاتک و بالبرائة ممَّن أسس أساس ذلک).

بر همین اساس  در نظام آفرینش، مقام آن مخلوقی برتر است که نسبت به شناخت اهل بیت، اعتقاد و اخلاص بیشتری نشان داده باشد. در همین راستا، انبیا در عالم قبل، با آزمون ولایت برگزیده شده، مقام رفیع نبوت، به این دلیل به آنان واگذار شد که در آن آزمایش، آنان ولایت را در درجه بالاتری پذیرفته، و نسبت به اهل بیت علیهم السلام خضوع بیشتری داشتند.

امام باقر علیه السلام فرمودند:

... آن گاه خداوند از انبیاء میثاق گرفته، فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ سپس خداوند فرمود: آیا محمد پیامبر من و علی رهبر مومنین نمی باشد؟ همه آنها پذیرفتند. بر همین اساس نبوت آنها تثبیت شد. باید گفت انتخاب و گزینش پیامبران اولوالعزم، از میان گروه کثیر انبیا و رسل نیز به آزمون ولایت و معرفت اهل بیت و پذیرش غیبت و ظهور حضرت مهدی علیه السلام بود.

مسئله ای كه انسان را در تقرب به پروردگار یاری می كند یقین به ائمه علیهم السلام و هم اكنون صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه الشریف است.

برترین راه تقرب به خدا، ولایت آل محمد صلى الله علیه وآله وسلم است



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/05/13
زمان : 08:19 ق.ظ
جنگ های خونین بر سر کلام خدا!
نظرات | ادامه مطلب

خدا

از جمله اصول اعتقادی مساله خدا شناسی است که ریشه و پایه ی سایر مباحث اعتقادی در انسان می شود. جهان بینی توحیدی در همه ی ابعاد آن منجر به شکل گیری حیاتی با مفهوم و هدفمند می گردد که انسان را به معنای حقیقی زندگی می رساند. از جمله مباحث خداشناسی بحث در صفات الهی است که یکی از آن ها مبحث کلام حق تعالی است. اینکه تفسیر صحیح از کلام خدا چیست موضوع اصلی این نوشتار است که در همین راستا به بحث از حقیقت قرآن نیز پرداخته می شود.


 

کلام حق تعالی و نظریات مختلف!

اندیشمندان اسلامی نظریات مختلفی را در باب کلامی الهی ارائه نموده اند. از جمله اشاعره یکی از گروه های متکلمان اسلامی که معتقدند حق تعالی دارای صفات زائد بر ذات است که همانند ذات حق تعالی قدیمند. از جمله این صفات الهی صفت کلام خداست که بر همین مبنا حق تعالی صاحب کلام است. ایشان کلام خدا را کلام نفی می نامند.

معتزله یکی دیگر از گروه های متکلمان قائل به آنند که کلام حق تعالی امری حادث است و همان فعل اوست یعنی همه ی خلقت خدا کلام او هستند. در این میان حکمای اسلامی هیچ یک از این نظریات را نپذیرفته اند!

 

نقد نظریات!

حکما متکلمان اشعری را در این نظریه نمی پذیرند. زیرا زائد بودن صفات حق تعالی بر ذات او سبب می شود که صفت خدا چیزی باشد و ذات او چیز دیگر! در حالی که در اصل صفات الهی چیزی جدای از ذات حق تعالی نیستند. هم چنین معتزله در باره ی کلام قائل به حدوثند یعنی کلام خدا را امری ازلی نمی دانند و این هم نمی تواند پذیرفته شود زیرا تا خدا بوده صفات او هم بوده اند. بعلاوه همه چیز، خلقت و فعل خداست ولی همه چیز کلام او نیست بلکه کلام چیزهایی منحصر در خلق الهی است!

 

حکما چه می گویند؟

حکمای اسلامی از جمله صدرالمتالهین شیرازی کوشیده اند تفسیر صحیحی را مطابق با آیات الهی درباره ی کلام ارائه نمایند. بر این اساس ایشان کلام الهی را انشاء کلمات تامه ی وجودی و انزال آیات محکم و غیر از آن در قالب الفاظ و عبارات می دانند. به عبارت دیگر کلام خدا همان سریان وجودی حضرت حق در همه ی موجودات است که در مرتبه ی نازل به صورت الفاظ و عبارات خود را نشان می دهد.

به حقیقت قرآن و فرقان جز با طی مراتب عالی عرفانی نمی توان رسید. امّا کتاب را که مرتبه ی اخیر کلام الهی و حقیقت خلقی قرآن است هر کس به اندازه ی توان ادراکی خود و میزان تقوا و طهارت نفس خود می تواند برسد و حقایقی از آن را دریافت نماید

قرآن کلام خداست



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/05/13
زمان : 08:18 ق.ظ
7مانع اصلی خودسازی
نظرات | ادامه مطلب

خودسازی

بسیاری مواقع پیش می آید که انسان نماز می خواند، روزه می گیرد، عبادت می کند اما نمی تواند به رشد معنوی برسد دلیلش اینست که عباداتش حقیقی نیست و موانعی دارد او باید برای رسیدن به کمال و سعادت حقیقی موانع را شناسایی کند و آنها را برطرف نماید.

همه انسانها در درونشان یک هدایت فطری دارند که آنها را حرکت می دهد حال کسانی که نمی توانند پیشرفت معنوی کنند باید به دنبال اشکال کار باشند و موانع را بشناسند. در ضرورت و اهمیت خودسازی همین بس که (جهاد اکبر) نام گرفته است. امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید: هیچ برتری و فضیلتی همانند جهاد نیست و هیچ جهادی در قدر و منزلت با جهاد با نفس برابری ندارد.(1)

 

موانع خودسازی

موانع خودسازی عبارتند از:

1) عدم قابلیت نفس

بزرگترین مانع خودسازی عدم قابلیت نفس و ارتکاب گناهان است. گناه، انسان را در حد حیوان پایین می آورد و صفحه دل و روحش را تیره می کند، انسانی که به گناه عادت کرد دیگر نمی تواند آن را ترک کند و به کمال برسد.

حضرت امام صادق(علیه السّلام) فرمود: وقتی انسان مرتكب گناه شد یک نقطه سیاه در قلبش پیدا می شود، پس اگر از گناه توبه كرد نقطه سیاه محو می گردد، و اگر همچنان به معصیت ادامه داد، نقطه سیاه نیز تدریجاً بزرگ می شود تا اینكه بر مجموع قلب غلبه نماید. در این صورت هرگز به فلاح و رستگاری نخواهد رسید.(2)

رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود: "اذا كان یوم القیمه انبت الله لطائفه من امتى اجنحه فیطیرون من قبور هم الى الجنان" یعنى روز قیامت كه مى شود خداوند به بعضى از امت من بالهایى عطا مى كند كه از قبرهاى خود پرواز مى كنند و به سوى بهشت مى روند و آنجا متنعم مى شوند، ملائكه از آنها مى پرسند: شما از حساب فارغ شدید؟ مى گویند: ما حسابى نداشتیم.مى گویند: از صراط گذشتید؟مى گویند: ما صراطى ندیدیم.ملائكه مى پرسند: شما از امت كیستید؟

یکی از موانع تهذیب نفس که از ابتدا همراه انسان است سستی اراده است، انسانی که تصمیم دارد در این راه گام بردارد ممکن است با وسوسه های شیطان و نفس اماره روبرو شود که می گویند این راه مشکل است، تو نمی توانی یا هنوز وقت بسیار است. شخص برای اینکه در این راه موفق شود باید توکل، تقوا و اخلاص، همت و تلاش و پشتکار،داشته باشد.چنانکه خدای سبحان می فرماید: والذین جاهدوا فینا لنهد ینهم سبلنا

مى گویند: ما از امت محمد (صلى الله علیه و آله و سلم) هستیم.ملائكه مى پرسند: عمل شما در دنیا چه بوده كه به این مرتبه عالى و منزلت عظیمه رسیده اید؟گویند: دو صفت در ما بود كه خدا این مقام را به ما داده است.یكى اینكه: هرچى خدا در دنیا قسمت ما كرده بود در دنیا راضى بودیم.دوم اینكه: اگر در خلوت اسباب معصیت براى ما مهیا مى شد از خدا حیا مى كردیم و مرتكب معصیت نمى شدیم.(3)

بنابر این کسانی که گناه و معصیت نمی کنند چه بی حساب بهشتی می شوند.

2) وابستگی های دنیایی

دومین مانعی که در مسیر سالک الی الله قرار دارد وابستگیهای دنیایی چون: وابستگی به زن، فرزند، ثروت، مقام و... است؛ این وابستگی ها انسان را از رسیدن به هدف باز می دارد چنانچه در احادیث آمده است:

«اوّلین چیزی که بوسیله‌ی آن معصیت خدا انجام گرفت شش صفت بود: علاقه به دنیا، علاقه به ریاست، علاقه به زن، علاقه به خدا، علاقه به خواب، علاقه به راحتی»(4)



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/05/12
زمان : 08:46 ق.ظ
فوق لیسانس داری! بگو پارتیت کیه؟!!
نظرات | ادامه مطلب

پارتی

امنیت، انتظار نخست انسان ها از حكومتآ‌هاست كه امروزه ابعاد گسترده و متنوعی یافته است. تأثیرپذیری امنیت از اقتصاد، فرهنگ، صنعت و جمعیت و تأثیرگذاری آن بر همه شاخه های توسعه و حیات انسانی، به آن نقش بنیادین داده و همه فیلسوفان سیاسی گذشته و حال را به تأمل در آن واداشته است. حكومت بدون امنیت، حكومت نیست و یكی از اصلیآ‌ترین و اساسیآ‌ترین مقولات هر حكومتی، تأمین و برقراری امنیت برای مردم و دفاع از حقوق آنها است. امنیت سنگ زیربنای حیات فرد و جامعه است و پیش شرط هرگونه توسعه و رشد و رفاه و ارتقای مادی و معنوی به حساب میآ‌آید. با توجه به اینکه امروزه امنیت اقتصادی مهمآ‌ترین شاخص توسعه ‌یافتگی است در این بخش به برخی از عوامل از بینآ‌برنده امنیت و همچنین راه های رسیدن به آن در بُعد اقتصادی اشاره میآ‌گردد:

 

عوامل مخل امنیت اقتصادی

موارد زیر را می ‌توان در شمار اموری دانست که مخل امنیت اقتصادی هستند:

1ـ استثمار: از موانع اقتصادی تحقّق عدالت و امنیت "استثمار" است؛ بدین معنا که رهاورد تلاش زحمت ‌کشان و کارگران در اختیار تن ‌پروران و فرصت ‌طلبان قرار گیرد و نظام ‌های سرمایه ‌داری با راهکارهایی ویژه از دستمزد کارگران بکاهند. صاحبان صنایع نیز با اتّحاد و همبستگی، سطح دستمزدها و نرخ کار را پایین نگاه دارند و با کم بها دادن به کار انجامآ‌شده روی کالاها، کارگران را استثمار نمایند. در سایه این مکانیزم، سرمایه ‌دار به اموال بادآورده دست میآ‌یابد و همواره از رشد سرمایه و سلطه بر بازارهای اقتصادی برخوردار می ‌گردد و در برابر، کارگران و کشاورزان روز به روز ناتوانآ‌تر میآ‌شوند. امام علی (علیه السلام) این شیوه را با تحقّق عدالت ناسازگار شمرده و میآ‌فرمایند: "هرگز امکان ندارد عدالت برقرار گردد، مگر این که [نظام استثماری] کم بهادادن [به کار و کالای مردمان] از میان برود". (غرر الحکم و دررالکلم، ج 2، ص 256)

2ـ انحصارگرایی: اموال عمومی و امکانات خدادادی برای بهرهآ‌برداری همگانی است. کسانی که این منابع را به خود و نزدیکانشان اختصاص میآ‌دهند، انحصار گرایند. انحصارطلبی از رهاوردهای شوم سرمایه ‌داری است. امام علی (علیه السلام) میآ‌فرمایند: "هرکس انحصارطلبی کند و بخشی از اموال را به خود اختصاص دهد، هلاک خواهد شد". (الحیاة، ج 3، ص 103)

امنیت، انتظار نخست انسان ‌ها از حكومت ‌هاست و پیش ‌شرط هرگونه توسعه و رشد و رفاه و ارتقای مادی و معنوی به حساب می آید. عوامل مخل امنیت اقتصادی را میآ‌توان استثمار، انحصارگرایی، رواج تکاثر و افزون خواهی، رواج رشوه پردازی و رشوه ‌گیری دانست

ویژه ‌سازی اموال و منابع طبیعی، از عوامل مهمّ انحصارهای بزرگ اقتصادی، تقسیم نابرابر و غیرعادلانه ثروت و شکاف طبقاتی است که عدالت اجتماعی و اقتصادی و امنیت فراگیر جامعه اسلامی را به زوال و انهدام میآ‌کشاند.

3ـ رواج تکاثر و افزون خواهی: اجتماعی که افزونآ‌خواهی و تکاثر در زمینهآ‌های مختلف مادّی در آن رواج یافته است، نه توسعه پایدار خواهد داشت و نه امنیّت و عدالت فراگیر؛ زیرا در ورطه بحرانآ‌های جبرانآ‌ناپذیر قرار میآ‌گیرد و از لحاظ اقتصادی با خطرات جدّی مواجه میآ‌شود. از جمله این بحرانآ‌ها میآ‌توان به گسترش فقر در بین بسیاری مردم، از بین رفتن توازن ثروت و منحل شدن روشآ‌های کنترل تولید، انهدام انسجام در مالکیتآ‌ها و رواج درآمدهای ناموزون و ناهماهنگِ کارکنانِ بخشآ‌های مختلف مملکتی، اشاره نمود. رواج تکاثر و افزونآ‌طلبی، در اصل ناشی از نبودِ برنامهآ‌ریزیآ‌های منظّم، و نامتعادل بودن روشآ‌های توزیع ثروت و خدمات در جامعه است.

4ـ رواج رشوه پردازی و رشوه گیری: یکی از عواملی که انسان و جامعه انسانی را از مدار عدالت و امنیت خارج میآ‌سازد و اقتصاد جامعه را مختل میآ‌نماید، مسأله «رشوه» است.

 



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/05/11
زمان : 11:56 ق.ظ
تو دنیایی هستیم که پر از غمه
نظرات | ادامه مطلب

معنای تربیت چیست؟

امروزه ما وراث جهانی پر از ناکامی ها، شکست ها، بیمناکی ها و سرخوردگی ها هستیم، کنار نهادن عقل و خرد و پیروی از امیال درونی، غرایز حیوانی و خودخواهی ها، انسان هایی بی رحم، بی منطق و تخریب گر ساخته است. وجود این همه بی عدالتی، سرگشتگی، جنگ و بسیاری از رفتارهای غیر عقلانی، موید این امر است که بشر امروزی قبل از هر چیز به تربیت کردن نیاز دارد. در اهمیت تربیت در اسلام همین بس که در قرآن مجید از یکی از اهداف عالیه بعثت پیامبران به عنوان تزکیه (تربیت) نام برده شده است.

تربیت در اسلام با معانی و تعابیر مختلفی به کار رفته است. در یک تعبیر، تربیت به معنای رسیدن به رشد است. آیه 1 سوره ی جن ناظر بر این تعبیر است. در این آیه هدف قرآن هدایت به حق و کمال عقلی است. آیات دیگری مانند 256 سوره بقره ، 10 سوره جن و 10 سوره ی کهف نیز ناظر بر همین معنا از تربیت هستند. در جای دیگر قرآن مانند آیات 29 و 38 سوره غافر ماموریت پیامبر اسلام هدایت به راه کمال ذکر شده است. هدایتی که در آن فرد، در راه مستقیم ( صراط المستقیم ) گام بر می دارد. که مهمترین مکان برای رسیدن به این تربیت بنا بر آیات قران و روایات ائمه در خانواده نقش می پذیرد. اما باید به این نتیجه رسید که بهترین روش برای رسیدن به این مقصود کدام است؟

نفس عمل خوب بهترین روش تربیتی و راهنمای انسان در کانون خانواده برای فضیلت هایی است که خداوند در انسان به ودیعه نهاده است. در پرورش استعدادهای انسان والدین ضمن آنکه با گفتار خود موظفند که بهترین هادی برای فرزندان خویش باشند، باید با کردار خود نیز خوی‌های نیکو را در جان و دل فرزندان خویش ایجاد نمایند، خودشان را از هر نظر با اخلاق و رفتار درست بسازند؛ در حضور آنها دروغ نگویند، خلاف نکنند، راستگو و درست کردار باشند، نسبت به دیگران مهربان و خدمت‌رسان باشند تا با کردار خویش صداقت، مهرورزی و ... را در فرزندانشان رشد دهند. والدین باید این را بدانند که شالوده شخصیت فرزندان در همان 6 یا 7 سال اولیه زندگی شکل می‌گیرد و رفتار و گفتار و اعمال آن‌ها در تربیت و رشد یا سرکوب شدن استعدادهای فرزندان تأثیر می‌گذارد. آن‌ها با چشمانی تیزبین به رفتار و گفتار والدین توجه می‌کنند. پدر و مادر در انتقال ارزش‌ها نقش الگو را به عهده دارند و باید توجه داشته باشند که عمل الگوها بسیار تأثیرگذارتر از گفتار الگوها است. داشتن علم و آگاهی در هر کاری و در مواجهه با هر چیزی ضروریست؛ بر والدین لازم است که خود دانش آموخته و تربیت شده باشند.

فرزندانی که از پدر و مادر وفا، محبت و دلسوزی نسبت به مردم را ببینند، و فساد اخلاق، دروغ، نفاق و زشتی در رفتار پدر و مادر مشاهده نکنند؛ نفس اینگونه اعمال آن‌ها را به خوبی‌ها و رستگاری رهنمون می‌گردد و این توان‌مندی‌ها را در آن‌ها پرورش می‌دهد

امام علی (علیه السلام) می‌فرماید:



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/05/11
زمان : 10:58 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic