تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان
نظرات | ادامه مطلب


افراد روزه‌دار باید در ماه مبارك رمضان، برخی نكات مهم تغذیه‌ای را هم در نظر بگیرند تا علاوه بر اجر روزه‌داری، سلامتی جسم و جان خود را نیز تضمین كنند.


تغذیه در ماه رمضان
توصیه‌های سحری

1- وعده سحری، معادل ناهاری است که در روزهای عادی می‌خوردید؛ یعنی انواع غذاهای برنجی را می‌توانید در این وعده بگنجانید.

2- می‌توانید 10 تا 12 قاشق غذاخوری برنج پخته (البته کمی چرب شده با روغن زیتون یا روغن کانولا) را همراه انواع خورش‌های سنتی در این وعده میل کنید.

3- خوردن سالاد در این وعده، بخشی از آب مورد نیاز بدنتان را تأمین خواهد کرد و البته بهتر است که چاشنی آن، آب‌لیموی تازه یا سرکه بالزامیک و روغن زیتون باشد.

4- اگر جزو آن‌هایی هستید که در این وعده اشتهای کمی دارند، بهتر است حجم مختصری از غذاهای پُرکالری و البته مغذی را برای این وعده انتخاب کنید؛ مانند حلیمی که با کمی کره و دارچین طعم دار شده است.

5- خوردن مخلوط میوه‌های فصل با لبنیاتی مانند شیر و ماست، یکی از گزینه‌های مناسب برای شروع این وعده است تا اشتهایتان برای خوردن سحری بیشتر شود.

6- مصرف نوشابه‌های گازدار و غذاهای شور و پر ادویه‌ای مانند انواع فست فودها را در این وعده به کلی فراموش کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در طول روزهای روزه داری، آب است.

7- بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در طول روزهای روزه داری، آب است که البته می‌توانید آن را با کمی آب‌لیموی تازه طعم دار کنید.


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/04/9
زمان : 08:34 ق.ظ
آیا در همه زمان ها نیازمند امام هستیم؟!
نظرات | ادامه مطلب

امام
مقدمه

آیا امت اسلامی در همه ی زمان ها نیازمند هدایت امام است و یا آن که تنها در مواقع بحرانی و بروز فتنه ها حضور هدایتگر امام لازم و ضروری است؟ آیا همه ی اندیشمندان اسلامی بر نقش امام در جامعه و مسئولیت ها و وظایف وی اتفاق نظر دارند؟ برای پاسخ به این پرسش ها بایستی نگاهی دقیق به مقوله ی امامت بیندازیم و ابعاد آن را مورد کنکاش دقیق قرار دهیم. چرا که امامت نه تنها یک تئوری و نظریه برای هدایت جامعه که از جمله اصول اعتقادات در اسلام است که هم سنگ با نبوت بایستی بدان اعتقاد داشت و ما در نوشتار قبلی حول جایگاه امامت در اصول اعتقادی دین سخن گفتیم و اکنون به کیفیت وجوب امام در جامعه می پردازیم و می کوشیم به سوالات مطرح شده در این زمینه پاسخ دهیم.

مقاله ی مرتبط: تحریف تاریخ در امامت!

 

امام در همه ی زمان ها؟!

ابوبکر الأصم یکی از بزرگان معتزله از جمله فرق اسلامی و پیروان او معتقدند که امام تنها در زمان خوف و ترس جامعه اسلامی و نیز ظهور فتنه ها واجب است ولی در حالی که خود مردم در کمال امنیت و انصاف با یکدیگر زندگی می نمایند نیازی به حضور امام در جامعه نیست!

گروه دیگری از اندیشمندان که فرقه ی فوطی نامیده می شوند و از پیروان هشام بن عمر فوطی در زمان مأمون هستند معتقدند نه تنها حضور امام در حالی که فتنه ای در جامعه نیست، واجب نیست بلکه اساساً لازم هم نیست و خود حضور امام در زمان امنیت جامعه سبب فتنه ها و بروز اختلافات میان مردم خواهد شد!! پس فقط در حالتی که جامعه دچار بحران می شود لازم است امام برای خارج کردن امّت از فتنه حاضر شود و در غیر آن نباید امام در جامعه باشد!!

 

امام و فتنه ها!

در سخیف بودن و ابتذال این سخن همین بس که حضور امام را مشروط به حضور فتنه ها در جامعه می نماید! این خطای واضح از آنجا ناشی می شود که معنای حقیقی امام و کارکرد واقعی او را ندانیم. امام انسانی است که پس از پیامبر ریاست عام در اداره ی امور دنیوی و اخروی امّت اسلامی دارد. در واقع همه ی وظایف و نقش هایی را که پیامبر در جامعه ی اسلامی ایفا می نمودند پس از ایشان امام عهده دار می شوند به جز دریافت وحی از جانب حضرت حق تعالی.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/04/8
زمان : 08:06 ق.ظ
وقتی بلوتوث گناهان شما روشن می شود!
نظرات | ادامه مطلب

بلوتوث

سال ها با هم دوست صمیمی بودند و با برگزاری جشن عروسی اش تصمیم گرفته بود تا دوستش را نیز به این مهمانی بزرگ دعوت کند، همه چیز طبق روال خود پیش می رفت و عروس و داماد زندگی عاشقانه ای را آغاز کرده بودند تا روزی در یک محفل دوستانه یکی از دوستان داماد دیگران را به روشن کردن بلوتوث های خود دعوت کرد و افراد حاضر نیز با کنجکاوی زیاد به سرعت گوشی های خود را آماده دریافت این فایل تصویری کردند، لحظه ای نگذشت که دنیا در پیش چشمان داماد جوان تیره و تار شد و عکس ها و تصاویر جشن عروسی خود را در دست دوستانش مشاهده می کرد، نه تنها دوستان او، بلکه الان بسیاری از افراد در مترو و فضاهای عمومی مشغول دیدن این فایل تصویری بودند و به قول خودشان لذت می بردند.

این داستان تلخ، حکایت اتفاقاتی است که امروزه نه یک بار و نه ده بار بلکه صدها بار رخ می دهد و سبب بروز مشکلات  بسیار زیادی در جامعه می شود.

اما سوال اصلی اینجاست که چه کسی مقصر اصلی این داستان تلخ است؟ این سوالی است که شاید با روشن شدن پاسخ آن بتوان تا حدودی مانع این حکایت تلخ در جامعه امروز شد.

به نظر می رسد در پاسخ به این سوال دو مقصر اصلی را می توان معرفی کرد:

مقصر اول: افرادی هستند که در روابط خود و در جشن ها و مراسمات خود روابط اسلامی را رعایت نمی کنند و عروسی ها و جشن های مختلط و کذایی برگزار می کنند و مسلم است که در این گونه جشن ها، بسیاری از افراد سودجو حضور داشته و مراسم آنها از امنیت کامل برخوردار نیست ولی با این حال با بی توجهی به این مسئله اقدام به برگزاری این مراسمات می کنند و بعد از اینکه تصاویر آنها در جامعه پخش می شود لب به شکایت باز کرده و زمین و آسمان را به هم می دوزند.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/04/8
زمان : 08:05 ق.ظ
تعداد امامان چطور مشخص شد؟!
نظرات | ادامه مطلب

امامان

تعداد امامان و مشخصات آنها در روایات متعددى كه از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله در منابع شیعه و سنى نقل شده مشخص گردیده است. برخى از این روایات را از منابع اهل سنت نقل می كنیم:

1- «كار مردم پیوسته می گذرد تا آنكه دوازده مرد بر آنان فرمان برانند».[1]

2- «شمار جانشینان من به تعداد نقباى موسى (دوازده نفر) است».[2]

3- «تا وقتى كه دوازده خلیفه و جانشین بر شما حكومت كنند، دین پیوسته پابرجاست».[3]

4- «كار این امت همواره پابرجاست تا دوازده خلیفه و جانشین بر آنان بگذرند كه همگى از قریش‏ اند».[4]

5- «بر این امت دوازده خلیفه حكومت خواهند كرد، به عدد نقباى بنى ‏اسرائیل».[5]

6- امام على علیه السلام در توضیح انحصار امامت در قریش می فرماید: «امامان از قریش، تنها از نسل هاشم هستند و امامت بر غیر آنان شایسته نیست ...»[6].

7- «الائمة بعدى اثنى عشر، تسعة من صلب الحسین و التاسع مهدیهم»[7]؛ «امامان پس از من دوازده نفرند، نه نفر ایشان از نسل حسین‏اند و نهمین ایشان مهدى ایشان است». نظیر این روایات را- كه از اهل سنت در مورد تعداد ائمه علیهم السلام وارد شده است- می توان در سایر منابع مطالعه كرد.[8]

8- در روایات سفیان‏بن عینیه به نقل ینابیع الموده از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله آمده است: «همواره دین پایدار است تا آنكه قیامت به پا شود یا بر شما، دوازده خلیفه حكم رانند كه همه آنان از بنى‏ هاشمند».[9]

9- امام الحرمین جوینى از ابن عباس از پیامبر صلى الله علیه و آله نقل می كند كه فرمود: «من سرور پیامبرانم و على سرور اوصیا. اوصیاى بعد از من دوازده نفرند، اولشان على است و آخرشان مهدى».[10]

10- ابن عباس از پیامبر صلى الله علیه و آله نقل كرده كه فرمود: «جانشینان و اوصیاى من و حجت‏هاى خدا بر خلق پس از من دوازده نفرند، اولشان برادرم و آخرشان فرزند من است. پرسیده شد: برادرتان كیست؟ فرمود: «على بن ابیطالب». پرسیده شد: فرزندتان كیست؟ فرمود: «مهدى، همان كسى كه زمین را پر از عدل و داد كند، همانگونه كه پر از ظلم و جور شده است ...»[11].

ابن عباس از پیامبر صلى الله علیه و آله نقل كرده كه فرمود: «جانشینان و اوصیاى من و حجت‏هاى خدا بر خلق پس از من دوازده نفرند، اولشان برادرم و آخرشان فرزند من است. پرسیده شد: برادرتان كیست؟ فرمود: «على بن ابیطالب». پرسیده شد: فرزندتان كیست؟ فرمود: «مهدى، همان كسى كه زمین را پر از عدل و داد كند، همانگونه كه پر از ظلم و جور شده است ...»

دیدگاه اهل سنت‏



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/04/7
زمان : 08:28 ق.ظ
نادانی انسان عامل انحرافات جنسی
نظرات | ادامه مطلب

انحراف

از زمینه های پرورش اخلاق بالا بردن سطح علم و معرفت افراد است، چرا که هم با دلیل منطقی و هم با تجربه های فراوان به ثبوت رسیده است که هر قدر سطح معرفت و دانش الهی انسان بالاتر برود فضائل اخلاقی در او شکوفاتر می شود؛ و بعکس، جهل و فقدان معارف الهی ضربه شدید بر پایه ملکات فضیله وارد می سازد و سطح اخلاق را تنزل می دهد.

در آیه 55 سوره نمل می خوانیم که لوط پیامبر برگ خدا به قوم منحرفش فرمود: «انکم لتاتون الرجال شهوة من دون النساء بل انتم قوم تجهلون؛ آیا شما به جای زنان از روی شهوت به سراغ مردان می روید؟! شما قومی نادانید! »

در اینجا، جهل و نادانی قرین با انحراف جنسی و فساد اخلاقی شمرده شده. ( اخلاق در قران، آیه الله مکارم شیرازی، ص 176)

رشد و بالندگی انسان‌ها در کنار عوامل دیگر و رفتار ارادی و آگاهانه امکان‌پذیر است و بدیهی است تا علم و معرفت نباشد میل و اراده به کمال مطلوب حاصل نمی‌شود، پس باید آموخت و علم و معرفت لازم را کسب کنیم، و از روی آگاهی گام در مسیر زندگی و حرکت تکاملی در جهت رشد توان‌مندی ها را آغاز کنیم؛ چرا که حرکت بدون علم و بصیرت حرکت در ظلمت و تاریکی است و حرکت در تاریکی رو به گمراهی و بیراهگی است. چنان‌که آمده است:

«الْعَامِلُ‏ عَلَى‏ غَیْرِ بَصِیرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا یَزِیدُهُ سُرْعَةُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْدا»(منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج 9، ص 243)

ترجمه: عمل کننده بدون آگاهی ماند مسافری است که بیراهه می‌رود و شتاب حرکتش جز دوری از راه سودی ندهد.

در قرآن کریم در این‌باره که دانش و معرفت، آدمی را به مقامهای والا می‌رساند، آمده است:

(یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات)



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. , نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/04/7
زمان : 08:24 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic