بهترین عمل برای جذب دل ها!
نظرات | ادامه مطلب

«ما از کسانی هستیم که می‌دانیم و دشمنان ما از کسانی هستند که نمی‌دانند و شیعیان ما صاحبان خردند.»

این سخن امام ششم شیعیان، امام جعفر صادق علیه السلام است که مرحوم کلینی در جلد اول کافی آن را نقل نموده است.

امام صادق علیه السلام در این روایت از سه گروه یاد می‌کند: عالمان، جاهلان، صاحبان خرد. عالمان که می‌دانند، جاهلان که نمی‌دانند و صاحبان خرد که هر چند نمی‌دانند اما با فکر و اندیشه، راه درست را انتخاب کرده و از عالمان جدا نمی‌شوند.

این تقسیم امام با آیه 9 سوره زمر مرتبط است؛ «آیا آنان كه مى‏دانند با آنها كه نمى‏دانند برابرند؟ تنها خردمندان پند مى‏پذیرند»[1]

البته سۆال خداوند، در راستای مطالبی است که قبل از آن بیان نموده است و به گونه‌ای پاسخ سۆال از قبل داده شده است: اگر کافر شوید ضرری به خدا نمی‌رسد هر چند او ایمان آوردن شما را می‌پسندد و اگر ایمان بیاورید رضای خداوند را کسب کرده‌اید. اما آیا کسی که خداوند را در طول شبانه روز می‌خواند با کسی که از او غافل است یکی است؟ آیا کسی که می‌داند با کسی که نمی‌داند برابر است؟

 

چه کسی می داند؟

عالمی است از فضلای حوزه علمیه قم؛ مدت نسبتاً طولانی است که با او در رفت و آمدم. از بهترین لحظه‌های زندگی‌ام مواقعی است که با این بزرگوار همنشینم. یکی از فعالیت‌هایی که ایشان دائماً پیگیر آن است، ارائه مشاوره به جوانان در حوزه و دانشگاه است؛ مشاوره هایی عالمانه، از سر دلسوزی و محبت نه فقط برگرفته از مطالعات کلاسیک و علمی.

جوانانی که پیرامون این بزرگوار فعالیت دارند نیز به شدت شیفته اخلاق و رفتارش هستند. علت این شیفتگی چیزی نیست جز بروز دانسته‌ها در رفتار و کردار.

شاید ایشان بسیاری از علوم را نداند، اما آنچه را می‌داند به آن پایبند است؛ اگر سادگی زندگی و دوری از تعلقات را فضیلت می‌داند، خود نیز ساده زیست است.

اگر تفریح را برای تجدید روحیه خانواده لازم می‌داند، برای تفریح آنها برنامه‌ریزی می‌کند. اگر می‌داند که نماز اول وقت، توصیه فراوان شده است، به اقامه آن در ابتدای وقت پایبند است. مشخص است که او عالم است.

«من در شبانه روز هزار بار برای شیعیان خطاکارم طلب مغفرت می‌کنم، چرا که ما در صبر مصائبی که برایمان پیش می‌آید، می‌دانیم چه اجری برایمان حاصل می‌شود ولی آنان بر آن چیزی که نمی‌دانند صبر می‌کنند»


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/04/11
زمان : 08:24 ق.ظ
بدترین دردی که درمان نداره!!
نظرات | ادامه مطلب

تفرقه

برخی افراد به بهانه ی اینکه نمی دانند کدام جناح حق است و کدام جناح باطل از پیروی حق و برخورد با باطل خودداری می کنند؛ این افراد در همه ی زمانها وجود داشته اند. شاید اگر کمی به اطراف خود با دقت بنگریم با برخی از آنها مواجه شویم که بی خیالی و بی توجهی آنان به حق، ما را شگفت زده خواهد ساخت. در نهج البلاغه نیز امیرالمومنین علی(علیه السلام) به برخی از این دست اشاره کرده اند؛ حال این افراد چه کسانی بوده اند؟ و دلیل کناره گیری آنان از حق چه بوده است؟ در این نوشتار به آن می پردازیم.

سه نفر تماشاچی 

پس از آنکه علی (علیه السلام) زمام رهبری را به دست گرفت و رسماً خلیفه مسلمین شد، عده ای با او بیعت نکردند. افرادی از قبیل: قدمه بن مظعون. عبدالله بن سلام. مغیره بن شعبه. عبدالله بن عمر. سعد بن ابی وقاص. صهیب. زید بن ثابت. اسامه بن زید. کعب بن مالک(1) سه نفر از این افراد که فقط تماشاچی بودند و کنار کشیدند و علی(علیه السلام) را یاری ننمودند،و نه از حق حمایت کردند و نه باطل را خوار ساختند در نهج البلاغه به آنان اشاره شده است:

"وَ قِیلَ إِنَّ اَلْحَارِثَ بْنَ حَوْطٍ أَتَاهُ فَقَالَ أَ تَرَانِی أَظُنُّ أَصْحَابَ اَلْجَمَلِ کَانُوا عَلَى ضَلاَلَةٍ فَقَالَ ع یَا حَارِثُ إِنَّکَ نَظَرْتَ تَحْتَکَ وَ لَمْ تَنْظُرْ فَوْقَکَ فَحِرْتَ إِنَّکَ لَمْ تَعْرِفِ اَلْحَقَّ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ وَ لَمْ تَعْرِفِ اَلْبَاطِلَ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ فَقَالَ اَلْحَارِثُ فَإِنِّی أَعْتَزِلُ مَعَ سَعِیدِ بْنِ مَالِکٍ وَ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عُمَرَ فَقَالَ ع إِنَّ سَعِیداً وَ عَبْدَ اَللَّهِ بْنَ عُمَرَ لَمْ یَنْصُرَا اَلْحَقَّ وَ لَمْ یَخْذُلاَ اَلْبَاطِلَ"(2)

حارث بن حوت نزد امام آمد و گفت: آیا چنین پندارى که من اصحاب جمل را گمراه مى‏دانم چنین نیست، امام فرمود: اى حارث تو زیر پاى خود را دیدى، امّا به پیرامونت نگاه نکردى، پس سرگردان شدى، تو حق را نشناختى تا بدانى که اهل حق چه کسانى مى‏باشند و باطل را نیز نشناختى تا باطل گرایان را بدانى. حارث گفت: من و سعد بن مالک، و عبد اللّه بن عمر، از جنگ کنار مى‏رویم، امام فرمود: همانا سعد و عبد اللّه بن عمر، نه حق را یارى کردند، و نه باطل را خوار ساختند.

 

حارث بن حوت

چنانچه در اینجا آمده است حارث بن حوء یکی از اشخاصی است که از علی (علیه السلام) حمایت نکرد و کنار کشید، و دلیل کنار کشیدن خود را پیروی از سعد بن مالک، و عبد اللّه بن عمر خواند. امام در اینجا به معیار پیروی از شخص اشاره می کنند که باید فرد حامی و طرفدار حق و خوار کننده باطل باشد نه افرادی مانند این دو نفر.

امام على (علیه السلام) به ایشان گفت: "چه چیز موجب شد كه از یارى من خوددارى كنید؟ گفتند: عثمان كشته شد و ما نمى دانستیم آیا "ریختن" خون او حلال بود یا نه؟ البته وى بدعتهایى در دین پدید آورده بود، سپس شما از او خواستید كه توبه كند و او نیز توبه كرد، آنگاه بدان زمان كه "گروهى" وى را مى كشتند شما در قتلش دست داشتید، اى امیرمومنان، با آنكه ما از برترى و سابقه ى تو در اسلام و هجرت آگاهیم، نمى دانستیم آیا شما راه درستى رفتید یا خطا كردید"

سعدبن مالک



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/04/10
زمان : 08:21 ق.ظ
ما به امام علی و ائمه نیاز نداشتیم!
نظرات | ادامه مطلب

حضرت  کی ولادت کا جشن

امامت در لغت؛ پیشوایى[1]، پیشروى، زمامدارى و رهبرى همگانى است.[2] امام نیز به معناى پیشوا، پیشرو، الگو، راهنما و كسى یا چیزى است كه پیروى مى شود.[3]

 

معناى اصطلاحى

امامت در اصطلاح علم كلام عبارت است از: .جانشینى از پیامبر اسلام در زمامدارى و رهبرى فراگیر امت در امور دینى و دنیوى و حفظ و حراست از دین به گونه اى كه پیروى از امام بر همه امت واجب است.

براساس این تعریف مولفه هاى اساسى امامت عبارت است از:

یك. جانشینى پیامبر امام كسى است كه پس از پیامبر بر مسند او مى نشیند.

قید جانشینى از پیامبر را غالب متكلمان شیعى تصریح كرده اند.

در میان اهل سنت نیز كسانى چون ماوردى، آمدى، ابن خلدون، قاضى ایجى و تفتازانى در تعریف امامت آورده اند.[4] این قید دو نكته درخور اهمیت در پى دارد:

1- 1- از سویى بیانگر تمایز امامت و نبوت است. از جمله تمایزات این است كه پیامبر وحى رسالى دریافت و آن را ابلاغ مى كند؛ ولى امام دریافت كننده وحى نیست.

2- 1- از دیگر سو بیانگر پاره اى تشابهات و اشتراكات امام و پیامبر است.

بر این اساس امام ادامه دهنده راه پیامبر و عهده دار وظایف و رسالت هاى اوست. این مسأله لوازم و توابعى دارد كه جداگانه قابل بررسى است.

دو. رهبرى فراگیر



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/04/10
زمان : 08:18 ق.ظ
4ویژگی نورانی ماه رمضان !
نظرات | ادامه مطلب


پیامبر اکرم صلوات الله علیه می فرمایند: اگر بندگان خدا می دانستند که در ماه رمضان چه برکاتی هست آرزو می کردند که رمضان یک سال باشد. اما این برکات چگونه برکاتی است که معرفت بدان موجب چنین آروزیی می گردد؟

رمضان
ویژگى ها و بركات ماه رمضان

ماه رمضان، ویژگى هاى مهمّى دارد كه ریشه بركات بزرگ این ماه و پایه نعمت هاى بى شمار آن هستند. شُكوه، عظمت و بركات مادّى و معنوى اى كه از این ماه، نصیب اهل ایمان مى شود، از نگاه احادیث اسلامى ، قابل توصیف نیستند و اگر مسلمانان شناخت درستى از بركات این ماه بافضیلت داشتند و مواهب و دستاوردهاى بزرگ آن را مى دانستند، آرزو مى كردند كه سراسر سال، رمضان باشد . حدیث پیامبر خدا در این مورد، چنین است: لَو یَعلَمُ العِبادُ ما فى رَمَضانَ، لَتَمَنَّت أن یَكُونَ رَمَضانُ سَنَةً ؛اگر بندگان بدانند كه در رمضان، چه [نعمت ها و آثارى ]هست، آرزو مى كنند كه رمضان، یك سال باشد.از میان ویژگى هاى فراوانى كه این ماه دارد  به اختصار به چند نمونه ـ به خاطر اهمّیتى كه دارند ـ اشاره مى كنیم:

 

1.آغاز سال

از ویژگى هاى مهمّ ماه رمضان، كه در روایات اهل بیت علیهم السلام بر آن تأكید شده، این است كه این ماه ، آغاز سال است دانسته اند؛ وقتى مفهوم «آغاز سال» را در پرتو فرهنگ اسلامى بررسى مى كنیم، چنین مى یابیم كه این پدیده ، به اعتبارهاى گوناگونى وابسته است. برخى از متون دینى تأكید دارند كه ماه رمضان، آغاز سال است؛ برخى از آنها «شب قدر» را آغاز سال و برخى نیز «عید فطر» را اوّل سال، تعیین كرده اند. همچنان كه آغاز فروردین، شروع سال طبیعى است (چون در این هنگام ، زمین ، جامه نو مى پوشد و درختان، سبز مى شوند)، ماه رمضان هم آغاز سال انسانیّت از نگاه اسلام است؛ چرا كه در این ماه عزیز، حیات معنوىِ اهل سیر و سلوك، تجدید مى شود و آنان كه در مسیر حركت به سوى كمال مطلق اند، جانشان شكوفا شده، آماده دیدار خداوند مى شوند. از این رو، مى توان گفت كه «فروردین»، آغاز تجدید حیات مادّى براى گیاهان در دنیاى طبیعت و «ماه رمضان»، آغاز تجدید حیات معنوىِ انسان در عالم انسانیّت است.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/04/9
زمان : 08:36 ق.ظ
تغذیه درست در ماه رمضان
نظرات | ادامه مطلب

متخصصان توصیه می‌کنند خورد و خوراک در افطار و سحری باید تابع نظم و قاعده باشد تا بتوان از فواید جسمانی روزه‌داری بهره برد.

پیام اصلی روزه‌داری خویشتنداری است و البته این پیام صرفا مختص ساعات روزه‌داری نیست و در کل ساعات ماه رمضان روزه‌داران باید این پیام را مد نظر قرار دهند وگرنه ممکن است به دلیل رفتارهای ناسالمی همچون پرخوری در خارج از ساعات روزه‌داری حتی طی چند روز مشکلاتی گریبانگیرشان شود.

غذاهای سالم

سحری نباید وعده‌ای سنگین باشد، در عین حال باید بتواند انرژی مورد نیاز بدن را طی ساعات طولانی تامین کند.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در این وعده باید غذاهایی مصرف کنید که به آرامی هضم شوند تا به این ترتیب انرژی بدن در طول روز تقریبا به طور یکنواخت تامین شود.

بسیار مهم است که در وعده سحری خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین مانند میوه یا آبمیوه مصرف کنید. در میان مسلمانان مرسوم است طبق سنت پیامبر روزه خود را با خرما افطار می‌کنند. خرما، بمب انرژی است و برای خوردن پس از ساعت‌ها امساک بسیار مفید است. آبمیوه نیز منبعی سرشار از انرژی است و در این زمینه می‌تواند با خرما رقابت کند. نوشیدن آب، البته نه آب یخ، در وعده افطار می‌تواند آب از دست رفته بدن را بازگرداند.

خوراکی‌های ممنوعه

برخی خوراکی‌ها به شیوه‌ یا طعم‌هایی طبخ می‌شوند که انصافا وسوسه انگیزند و هر کار هم که بکنید، نمی‌توانید از شر میل به خوردنشان خلاص شوید. بویژه که چند ساعتی چیزی نخورده باشید، اما این خوراکی‌ها به همان اندازه که لذیذند، خطرناکند و باید مهر ممنوع بر آنها زد:

ـ غذاهای سرخ‌کردنی بویژه اگر بیش از حد و در روغن فراوان سرخ شده باشند.

ـ غذاهای پرچرب و پرشکر مانند انواع شیرینی‌هایی که البته در این ماه رواج دارند. شاید معروف‌ترین‌شان همین زولبیا و بامیه‌ای باشد که ظاهرا نمی‌توان از آن دل کند.

به این تریب واضح است که باید هنگام طبخ غذاها در موسم روزه‌داری در شیوه پخت و پز دقت کنیم. سرخ‌کردن غذا و استفاده بیش از حد از روغن در طبخ غذا آنقدر مضر است که بهتر است کاملا قید آن را بزنید.

چه کسانی بیشتر باید مراقب باشند؟

برخی بیماری‌ها هست که همیشه باید مراقبشان باشیم، اما در دوره روزه‌داری به دلیل شرایط خاص روزه و حساسیت‌های خاص، این بیماری‌ها نیاز به توجه و دقت بیشتری
دارند:




:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/04/9
زمان : 08:35 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات