روز موعودِ موسای قوم خاتم
نظرات | ادامه مطلب

مهدی (عج)

یکی از اهداف حکومت حضرت مهدی (عجل الله فرجه) تشکیل جامعه ای کامل و بدون نقص است که در آن جامعه همه خواسته های انسان ها همچون عدالت، امنیت، عبودیت، حاکمیت دین خدا، رفاه و آسایش محقق خواهد شد.

این همان جامعه ای است که همه انبیاء و اولیای الهی درصدد تحقق آن بوده و آرزوی تحقق آن را داشته اند. اگرچه موفق به تحقق این جامعه نشدند که این آرزوی محقق نشده به دست قائم آل محمد(عجل الله فرجه) محقق خواهد شد.

این جامعه محقق خواهد شد زیرا خداوند و معصومین(علیهم السلام) وعده آن را داده اند و ما می دانیم که وعده الهی تخلف ناپذیر است و علاوه بر این در قرآن کریم آمده است که در آن جامعه مستضعفان، پیشوا قرار می گیرند و آنها رهبری جامعه را در دست خواهند داشت.

در قرآن کریم بسیاری از مطالب به طور صریح و آشکار بیان نشده است مانند جزئیات برخی از احکام که به تفصیل نیامده است. به همین صورت آیات فراوانی وجود دارد که درباره حضرت مهدی(عجل الله فرجه) و جامعه زمان حضرت نازل شده است، اما بنا بر علم و حکمت خداوند تبارک و تعالی این آیات به طور مستقیم به مقام حضرت مهدی(عجل الله فرجه) و جامعه ایشان اشاره نکرده است، بلکه تأویل شده است. یعنی این یکی از روش های قرآن کریم است که گاهی ضمن بیان سرگذشت پیامبران الهی و اقوام پیشین، درباره حضرت مهدی(عجل الله) و دوران ایشان پیام هایی را به گوش انسان ها می رساند.

یکی از این آیات، آیه پنجم از سوره قصص است که می فرماید:

«و نرید أن نَمُنَّ علی الذین استُضعفوا فی الأرض و نجعلهم أئمةً و نجعلهم الوارثین» ما می خواهیم بر مستضعفین روی زمین منت نهیم(و آنها را مشمول مواهب خود نماییم) و آنها را پیشوایان قرار دهیم و آنها را وارثان(حکومت جباران) قرار دهیم.

در شرایطی که ظالمان در فکر نابودی منجی الهی هستند، خداوند نیز با اجرای تدبیر خود، جان او را حفظ می کند؛ چنانکه مادر حضرت موسی(علیه السلام) دوران حمل را به طور پنهانی سپری نمود و پروردگار به او وحی کرد که چگونه حضرت موسی(علیه السلام) را از گزند دشمنان حفظ کند و با این تدبیر حضرت موسی(علیه السلام) در دامن دشمن رشد یافت.

این آیه در حقیقت بشارتی است برای همه انسان های آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور. نمونه ای از تحقق این مشیت الهی، حکومت بنی اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود. نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله و سلَّم) و یارانش بعد از ظهور اسلام بود و نمونه گسترده تر آن ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین به وسیله حضرت مهدی(عجل الله فرجه) است.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. , ظهور و نشانه‌ها ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/22
زمان : 08:40 ق.ظ
راهی که خدا برای رفتن به بهشت پیشنهاد می کند
نظرات | ادامه مطلب

سوال از خدا پاسخ از شما

«کسی را به زور نمی توان به بهشت برد» این عبارتی است که این روزها به مضامین مختلف از افراد مختلف می شنویم؛ سخنرانان، فیلم ها، روزنامه ها و ... .

مستند غالب گویندگان متدین نیز برخی آیات قرآن است. در میان آیات، لا إکراه فی الدین[1]، سر راست ترین آیه به شمار می آید.

اما آیات دیگری نیز هستند که همین مضمون از آنها قابل برداشت است، مثل آیه 99 سوره یونس: اگر پروردگارت مى‏خواست، تمامى اهل زمین ایمان مى‏آوردند، پس آیا تو مردم را به اكراه وا مى‏دارى تا اینكه مۆمن شوند؟ [2]


خداوند از پیامبرش پرسیده است: آیا تو مردم را بر ایمان آوردن مجبور می کنی؟ اگر خداوند می خواست خود بر این امر قادر بود و همه را مۆمن می کرد. ولی چون در آن ایمان فایده‌ای نبود، خداوند از انجام آن خودداری کرد. پس ای رسول، تو نیز خویشتندار باش و از خطا رفتن مردمان نرنج.

ایمان، برآمده از قلب است و اگر از قلب برنخیزد ایمان نیست، این دلیلی است که خداوند به خاطر آن پیامبرش را از اجبار مردم باز می دارد.

اما در دین، سلسله ای از احکام وجود دارد که بوی اکراه و اجبار دارند؛ اینکه اگر عمل نادرستی از شخصی سر بزند، باید به او تذکر داد (نهی از منکر و امر به معروف)، اینکه اگر شخصی مرتکب زنا یا دزدی شد بر او حد شرعی جاری شود، اینکه اگر شخصی از دین خارج شد مرتد دانسته شده و در برخی موارد حکم به مرگ او شود و بسیاری احکام دیگر که از زبان تا عمل، فرد را مجبور به دینداری می کند.

 

آزادی در انتخاب دین

اساس دین بر پایه آزادی در عقیده است. اسلام، توسعه دینی با توسل به زور و شمشیر و گلوله را نه تنها نمی پسندد که آن را بی فایده نیز می داند. عقیده و اندیشه را نمی توان با اجبار به افراد قبولاند بلکه می توان با تذکر و راهنمایی و توضیح، اندیشه و عقیده ای را معرفی کرد، بشارت و انذار داد و پیامبرگونه مذکِّر بود اما انتخاب در اختیار شخص است؛ عقیده جدید را بپذیرد یا رد کند.

تا قبل از دروازه ایمان، اختیار وجود دارد. اما با ورود به شهر مۆمنین، طوق بندگی به گردن انسان آویخته می شود و انسان باید گوش به فرمان اولیاء دین و عمل کننده به احکام آن باشد

پذیرش عقیده، تعهد به دینداری



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/21
زمان : 08:26 ق.ظ
به زور باید بری بهشت!
نظرات | ادامه مطلب


بررسی های علمی نشان می دهند که بیشتر بی مذهب ها یا مخالفان مذهب از دو گروه هستند: گروه اول افرادی که در دوران کودکی و نوجوانی آگاهی و تربیت مذهبی به آنها داده نشده است و گروه دوم افرادی هستند که تربیت مذهبی دوران کودکی آنها با خشونت و سخت گیری توأم بوده یا ....
سوال از خدا

تربیت فرزند به معناى فراهم آوردن مقدمات لازم براى به فعلیت رسیدن قواى او در راه تقرّب به خداوند است. این عمل نیازمند آگاهى و تمرین عملى است. اگر پدر و مادر در جهت انتقال عقاید صحیح و ایجاد رفتار درست در فرزند خود كوشا باشند، خیر او را فراهم كرده‏اند و برعکس اگر والدین در انتقال باورها و اعتقادات مذهبی توجه لازم را مبذل نداشته و یا به روشی اشتباه به انتقال آن بپردازند به صورتی که این تربیت رنگ و بوی اجبار به خود بگیرد، قطعا فرزند از موهبت یک تربیت صحیح محروم خواهد ماند. درباره عقیده صحیح و انتقال آن به فرزندان، تكلیف بزرگى بر عهده والدین گذاشته شده است، زیرا تأثیر عقایدى كه در خانواده رواج دارد و به فرزند القاء مى‏ شود در آینده او غیر قابل انكار است.

تعریف تربیت و تربیت مذهبی

واژه تربیت را نه به معنی عادت دادن ونه به صرف آموختن و نصیحت کردن و افزودن، بلکه در معنایی مرتبط با واژه هایی چون رشد، هدایت، تادیب، تزکیه، تعقل، فلاح، خیر،تسبیح و ذکر بکار میبریم  که به مفهوم زمینه سازی و مهیا کردن شرایط برای سلامت و نشاط و بلوغ همه ی قوای انسانی است. رسیدن به این بلوغ، هم در مسیر افزودن است و هم کاستن؛ تا درمسیر کمال مطلوب خداوند، با دستیابی به تعقل، خودمدیریتی، خودکنترلی، خودشکوفایی بتواند، رسم بندگی را بجای آورد و ایمان و عمل صالح را با علم، مراقبت و توجه، به یقین و احسن عمل برساند.

از ضروری ترین نیازهای آدمی نیاز به مذهب است که ریشه آن در فطرت انسان جای دارد. می توان گفت از وظایف مهم والدین این است که حس مذهبی و دینی فرزندان نوجوان خود را روشن و اماده کنند.اما تربیت مذهبی فرزندان به معنی اجبار آنها نیست.

 این وظیفه مهم از دوره کودکی با مشاهده اعمال و رفتار مذهبی والدین شکل می گیرد و فرد با آنها آشنا می شود. به بیان دیگر، الگوی مذهبی فرزند، اولیای وی هستند. اما در هر دوره از زندگی فرزند، نحوه برخورد با او متفاوت است. دیگر در دوران نوجوانی و جوانی نمی توان یکباره ایمان و اعتقادات را در جان و روان فرد تزریق نمود بلکه نیاز به انگیزه درونی دارد تا آن اعمال با کیفیت مطلوبی انجام شود. هنگامی که فرد به چیزی معتقد باشد هرگز از دستورات آن احساس ملال و دلتنگی نمی کند. لذا، پدران و مادران به جای توسل به زور و ایجاد اجبار در دین و مذهب، باید بکوشند از دوره خردسالی فرزندان را با اصول زیر بنایی و اعتقادی دین آشنا گردانند.

پدران و مادران به جای توسل به زور و ایجاد اجبار در دین و مذهب، باید بکوشند از دوره خردسالی فرزندان را با اصول زیر بنایی و اعتقادی دین آشنا گردانند.

پیشگیری از مشکلات مذهبی نوجوانان



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/21
زمان : 08:25 ق.ظ
6برکت عظیم صله رحم !!
نظرات | ادامه مطلب


كفر و فسق سبب سقوط حق خویشاوندى نمى‌شود، بلكه صله رحم در این گونه موارد نیز امرى پسندیده است و چه بسا موجب هدایت و نجات بستگان از گمراهى شود


صله
اسلام تحكیم پیوندهاى خویشاوندى و استحكام روابط خانوادگى را به شدّت مورد تأكید و توجّه قرار داده چنانچه خداى متعال آن را در ردیف پرستش خویش قرار داده، مى‌فرماید: وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وِ بِذِى الْقُرْبى‌ ... «1» و خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریك او قرار ندهید و به پدر و مادر و خویشان نیكى كنید. در جاى دیگر مى‌فرماید: وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذى‌ تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَیْكُمْ رَقیباً «2» بترسید از آن خدایى كه به نام او از یكدیگر درخواست مى‌كنید و درباره ارحام كوتاهى نكنید، همانا خداوند مراقب شماست.

 

خویشانت بال و پَرِ تو هستند.

امیر مۆمنان على علیه السلام نیز به فرزندش چنین سفارش مى‌كند: أَكْرِمْ عَشیرَتَكَ، فَإِنَّهُمْ جَناحُكَ الَّذى‌ بِهِ تَطیرُ، وَ أَصْلُكَ الَّذى‌ إِلَیْهِ تَصیرُ، وَ یَدُكَ الَّتى‌ بِها تَصُولُ «3» خویشانت را گرامى بدار، زیرا آنان بال و پَرِ تو هستند كه با آنان پرواز مى‌كنى و اصل و ریشه تو مى‌باشند كه به ایشان باز مى‌گردى (از آنان كمك گرفته و به آن‌ها سرفرازى) و دست (یاور) تو هستند كه با آن‌ها (به دشمن) حمله مى‌كنى (و پیروز مى‌شوى).

حتی اگر خویشاوندانت مرتد یا كافر باشند ارتباط خود را با آن ها قطع مکن.

كفر و فسق سبب سقوط حق خویشاوندى نمى‌شود، بلكه صله رحم در این گونه موارد نیز امرى پسندیده است و چه بسا موجب هدایت و نجات بستگان از گمراهى شود. راوى مى‌گوید: به امام صادق علیه السلام عرض كردم: «كسانى با من خویشاوندى‌دارند، امّا با من هم‌عقیده نیستند، آیا براى آنان بر عهده‌ام حقّى است؟ فرمود: بلى؛ حق خویشاوندى را چیزى قطع نمى‌كند و اگر با تو هم‌عقیده باشند، براى آنان دو حق است؛ یكى حقّ خویشاوندى و دیگرى حقّ اسلام. «4»

 

روش‌هاى رسیدگى به خویشان‌

برخى از روش‌هاى صله رحم و حمایت از خویشاوندان عبارتند از:

1.  كمك جانى: مى‌توان گفت كه بزرگ‌ترین مرتبه صله رحم، رسیدگى جانى به خویشان است و آن در جایى است كه جان یكى از بستگان انسان در خطر باشد كه در این صورت وى باید تا پاى جان بایستد و از خویشاوندان خود- در چارچوب اسلام و معیارهاى مكتبى- دفاع كند، تا ضرر را از او دفع نماید. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: مَنْ مَشى‌ إِلى‌ ذى‌ قَرابَةٍ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ لِیَصِلَ رَحِمَهُ أَعْطاهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَجْرَ مِأَةِ شَهیدٍ «5» هر كس با جان و مالش، صله رحم كند، خداى متعال اجر صد شهید به او مى‌دهد.

یكى از برترین روش‌هاى صله رحم با خویشاوندان، ترك اذّیت و آزار آنان است. بدین معنا كه پرهیز از غیبت، تهمت، زخم زبان و شماتت آنان، دخالت‌نكردن در زندگى آن‌ها به عناوین مختلف، عیب‌جویى‌نكردن از آنان و ... از برترین موارد صله رحم است. امام صادق علیه السلام دراین باره فرمود: أَفْضَلُ ما تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ كَفُّ الْأَذى‌ عَنْها، برترین چیزى كه به آن صله رحم مى‌شود، خوددارى‌كردن از اذّیت و آزار آنان است

2. كمك مالى: اگر در مواردى میان بستگان انسان افراد نیازمند وجود دارد، رسیدگى مالى به ایشان لازم و از درجه اهمّیّت بالایى برخوردار است. امیر مۆمنان على علیه السلام نیز مى‌فرماید: فَمَنْ أَتاهُ اللَّهُ مالًا فَلْیَصِلْ بِهِ قَرابَتَهُ«6» كسى كه از سوى خدا ثروتى به دست آورد، باید بستگان خویش را به وسیله آن دستگیرى كند.

3. كمک فكرى: رسیدگى فكرى در جایى است كه یكى از بستگان انسان براى هدایت‌شدن نیاز به راهنمایى دارد. به عنوان مثال: یكى از اقوام انسان اهل نماز و روزه نیست، اگر رفتن نزد وى و راهنمایى او، سخن‌گفتن از فضیلت نماز و روزه و ترساندن از پیامدهاى ترك نماز و روزه در او مۆثّر مى‌شود، بر انسان لازم است كه نزدش رفته و به او كمك فكرى كند و این از مصادیق امر به معروف و نهى از منكر است. به استفتایى در این زمینه توجّه فرمایید:

«آیا انسان مى‌تواند از نظر شرعى با خویشاوندانى كه بى‌تقوا و بى‌نماز و ضدّ انقلابند از قبیل پدر، مادر، خواهر و غیره قطع رحم نماید؟ جواب: قطع رحم جایز نیست، ولى باید آن‌ها را با مراعات موازین امر به معروف و نهى از منكر كند.» «7»

4.كمک عاطفى: گاهى رفتن به منازل خویشان، سلام و احوال‌پرسى، تلفن‌زدن و نامه‌نوشتن، محبّت ایجاد مى‌كند و سبب دل‌جویى از خویشان مى‌شود. امیر مۆمنان علیه السلام فرمود: صِلُوا أَرْحامَكُمْ وَ لَوْ بِالتَّسْلیمِ «8» با بستگان خود صله رحم كنید، گرچه با سلام‌كردن (به آنان) باشد. امام صادق علیه السلام نیز مى‌فرماید:

پیوند میان برادران آن گاه كه پیش هم هستند، دیدار همدیگر است و در مسافرت نامه‌نوشتن به یكدیگر. «9» گاهى نیز شركت در غم و شادى خویشان از موارد صله رحم است؛ شركت در مراسم تشییع جنازه و مجالس ترحیم و دل‌جویى از بازماندگان آنان، و نیز شركت در مجالس جشن و سرور ایشان، رسیدگى عاطفى به آنان‌بوده، در تقویت و تحكیم رابطه خویشاوندى نقش مۆثّرى دارد.

5. ترک آزار: یكى از برترین روش‌هاى صله رحم با خویشاوندان، ترك اذّیت و آزار آنان است. بدین معنا كه پرهیز از غیبت، تهمت، زخم زبان و شماتت آنان، دخالت‌نكردن در زندگى آن‌ها به عناوین مختلف، عیب‌جویى‌نكردن از آنان و ... از برترین موارد صله رحم است. امام صادق علیه السلام دراین باره فرمود: أَفْضَلُ ما تُوصَلُ بِهِ الرَّحِمُ كَفُّ الْأَذى‌ عَنْها «10» برترین چیزى كه به آن صله رحم مى‌شود، خوددارى‌كردن از اذّیت و آزار آنان است.

صله رحم
آثار رسیدگى به خویشان‌

صله رحم آثار و فواید ارزنده‌اى براى انسان در بر دارد كه در این‌جا به برخى از آن‌ها اشاره مى‌كنیم:

1. طول عمر: یكى از مهم‌ترین آثار صله رحم، طولانى‌شدن عمر است. امام رضا علیه السلام در این باره فرمود:

یَكُونُ الرَّجُلُ یَصِلُ رَحِمَهُ فَیَكُونُ قَدْ بَقِىَ مِنْ عُمْرِهِ ثَلاثُ سِنینَ فَیُصَیِّرُهَا اللَّهُ ثَلاثینَ سَنَةً وَ یَفْعَلُ اللَّهُ ما یَشاءُ «11» چه بسا مردى كه تنها سه سال از عمرش باقى مانده است، امّا خدا به خاطر صله رحم، باقى‌مانده عمرش را به سى سال مى‌رساند و خدا آنچه را مى‌خواهد، انجام مى‌دهد. شخصى به نام مَیسِر از امام باقر یا امام صادق علیهم السلام نقل كرده كه آن حضرت فرمود: اى مَیسر! گمان مى‌كنم به خویشان خود نیكى مى‌كنى؟ گفتم: آرى فدایت شوم! من در نوجوانى در بازار كار مى‌كردم و دو درهم مزد مى‌گرفتم، یك درهم آن را به عمّه‌ام و درهم دیگر را به خاله‌ام مى‌دادم. آن‌گاه امام فرمود: به خدا سوگند تا كنون دو بار مرگت فرا رسیده، ولى به خاطر صله رحم به تأخیر افتاده است. «12»



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/20
زمان : 08:28 ق.ظ
انتظار، و بهداشت روانی بشر امروز
نظرات | ادامه مطلب

ظهور

حبّ به ذات و میل به جوشش درونی برای دستیابی به برترین ها، مبدأ  همه ی فعل و انفعالات انسانی است، اما علیرغم تلاش فراوان انسان محبوس در عصر غیبت برای کسب راحتی و امنیت که منجر به رشد و رسوخ گسترده ی تکنولوژی در زندگی فردی و اجتماعی شده است، تنش ها و تزاحمات زندگی مادی آن چنان آرامش ساحت زندگی بشری را تحت الشعاع قرار داده است که رنجوری روان با همه ی شدت و ضعفی که دارد از جمله بیماری های شایع قرن اخیر به شمار می آید.

تنیدگی (استرس)، به معنای نبود آرامش درونی، زمانی در فرد رخ می دهد که فشارهای روانی به آستانه عدم تحمل انسان برسد و شخص نتواند به دلیل عدم آمادگی برای مواجهه با تنش ها، با آن کنار آمده و واکنشی مطلوب بروز دهد. این که دنیای مادی دنیای تزاحمات می باشد امری است بدیهی که نیاز به اثبات ندارد اما آنچه به زندگی انسان ها تشخص می دهد نوع نگرشی است که نسبت به فرجام خود دارند که نتیجه آن، نحوه تعامل و گذر از این عوامل و موانع برای رسیدن به آن هدف نهایی می شود.

در این رهگذر، بهداشت روانی در مقابل تنیدگی، اصطلاحی است که طبقی از مفاهیم ضمنی را دربر دارد که نه تنها نشان دهنده ی فقدان نشانه های بیماری روانی، بلکه بیانگر وجود ویژگی های مثبتی از قبیل خویشتن پذیری، انسجام شخصی و خود شکوفایی است.[1]

 

راهی مطمئن برای آرامش روانی

نگاهی اجمالی به بینش توحیدی می رساند که آرامش روانی با نگرش های دینی ارتباط تنگاتنگ دارد به شکلی که با افزایش مرتبه ی دینداری، آرامش روانی هم رشد صعودی می یابد. بنابراین آرامش نیز امری نسبی و ذو مراتب است که متضمن همسویی ظریف و دقیق ابعاد مختلف وجودی انسان با جهان پیرامون است، به گونه ای که هر چه این همراهی بیشتر در جهت موافق اهداف غایی نظام آفرینش باشد، دستیابی به مراتب بالاتر آرامش نیز میسرتر خواهد شد.

"هُوَ الَّذی أَنْزَلَ السَّكینَةَ فی قُلُوبِ الْمُۆْمِنینَ لِیَزْدادُوا إیماناً مَعَ إیمانِهِمْ و لله جُنودُ السَمّاواتِ وَ الارضِ"[2]

او كسى است كه آرامش را در دلهاى مۆمنان نازل كرد تا ایمانی بر ایمانشان بیفزایند و سپاه زمین و آسمان ها همه لشکر خداست.

اندیشه ناب مهدویت به دلیل زیر بنای توحیدی و عقلانیت محضی که دارد، منتظر را از قید اسارت تعصب ها، غرایز و قوانین خود ساخته بشری رهایی می بخشد و تکامل فکر و بلوغ خردورزی را برای او به ارمغان می آورد

علامه طباطبایی پس از تعریف ایمان و توجه به مراتب آن، درباره ی ارتباط ایجاد و افزایش آرامش در دلهای مۆمنین با افزایش ایمان می فرماید، اینکه فرمود: «تا ایمان خود را زیاد كنند» شدت یافتن، ایمان به چیزى است، چون ایمان به هر چیز، عبارت است از علم به آن به اضافه التزام به آن، به طورى كه آثارش در عمل ظاهر شود، و معلوم است كه هر یك از علم و التزام مذكور، امورى است كه شدت و ضعف مى پذیرد، پس ایمان كه گفتیم عبارت است از علم و التزام، نیز شدت و ضعف مى پذیرد. بنابراین معناى آیه این است كه: «خدا كسى است كه ثبات و اطمینان را كه لازمه مرتبه اى از مراتب روح است در قلب مۆمن جاى داد، تا ایمانى كه قبل از نزول سكینت داشت بیشتر و كامل تر شود.[3]

 

کلید امیدبخش زندگی

اکنون از خلال توجه و تمسک به پیوند آرامش و ایمان در آیه شریفه، گریزی می زنیم به اصل اصیل "انتظار" در باور مهدویت و پتاسیل های مثبت نهفته ی در آن، که در صورت تبلور عملی بایسته های آن در زندگی، دستیابی به سلامت روان را ممکن خواهد ساخت.

انتظار فراتر از معانی لغوی مثل چشم به راه بودن ،امید به انجام کار و درنگ نمودن، متضمن معنایی است که در بطن معنای لغوی آن نهفته است.

انتظار حالتی روحی و نفسانی است که موجب آمادگی برای آنچه انتظارش را می کشند، می شود و ضد آن یأس و ناامیدی است و لذا هر قدر انتظار شدیدتر باشد آمادگی نیز بیشتر می شود.[4]

با این توصیف انتظار فرایندی است که ریشه در درون انسان دارد و این احساس درونی باعث جهت دهی به رفتارها و واکنش های شخص منتظر می شود، زیرا او به وجود نقص و نارسایی در امری پی برده است که روح و روان، خواهان رفع آن و رسیدن به وضعیت مطلوب می باشد. چنین نیروی انگیزشی، بسته به شدت و قوتی که دارد، امید را در فرد زنده کرده و او را به تلاش و تکاپو وا می دارد.

ظهور
انتظار سالم و مولفه های آرامش روانی



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/20
زمان : 08:26 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic