بهترین برخورد با دیگران چیست؟
نظرات | ادامه مطلب

حضرت  کی ولادت کا جشن

صدای كسی كه (علی) را لعن و نفرین می كرد،‌ از شتاب گامهایش كاست. صدای یك زن بود! ایستاد تا زن بدو رسید. زن هنوز در  حال لعن و نفرین به او بود در حالی كه بار سنگینی به دست و دوشهایش داشت كه برایش سخت سنگین می نمود.

امام علی علیه السلام گامی پیش نهاد و تقاضا كرد تا زن را در حمل بارش مدد رساند. او خود گفته بود:

((رأس السیاسه إستعمال الرفق))

خود وی همیشه رفق و مدارا را به عنوان كارآمدترین روش برخورد با مردم از جانب حكومت و چه از جانب تك تك افراد جامعه با یكدیگر، توصیه نموده بود. او می دانست كه این روش، مشكلات اجتماعی را كاسته و مردم را با برنامه های حكومت همراه می كند. علی علیه السلام به بردن بار به منزل زن بسنده نكرد و از او دلجویی كرد. دانست كه شوهر زن در یكی از جنگها به شهادت رسیده است و دانست كه تنهایی زن و انبوهی كارها و سنگینی مشكلات او را در هم شكسته. باز به پیشنهاد خودش به منزل زن وارد شد تا مددكار وی در كارهای منزلش باشد. اینهم از كلامهای او بود كه:

الرفق یقل حد المخالفه

نرمی و مدارا حتی شمشیر مخالفین را هم كند می كند.

در منزل هنوز هم علی علیه السلام كار می كرد و زن لعن و نفرین. اما علی علیه السلام چیزی نمی گفت. تا اینكه یكی از همسایگان زن، علی علیه السلام را به بیوه زن معرفی كرد و او بخاطر قضاوت اشتباهش از علی علیه السلام عذر خواست. و علی بار دیگر نشان داد كه:



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/27
زمان : 08:36 ق.ظ
شنیدی از هر دست بدی از همون میگیری؟!
نظرات | ادامه مطلب

نیکی

خیلی از مصائب و مشکلاتی که برایمان اتفاق می افتد حاصل اعمال ناپسند خودمان است، در این مواقع اگر به اعمالمان در گذشته فکر کنیم متوجه می شویم که چه بی توجهی هایی به حقوق دیگران داشته ایم و چه ظلم هایی که در حق دیگران روا داشته ایم که حالا همانها گریبانمان را گرفته است.

 

مفهوم ظلم و ستم

بعضی از کتاب های لغت، ظلم را به معنی ستم، بیداد و ناقص کردن حقّ دانسته اند و در تعریف آن گفته اند: ظلم عبارت است از: گذاشتن یک شی ء در غیر محل و جای مناسب آن. بر این اساس، ظلم و ستم در مقابل عدل و داد قرار می گیرد؛ چون در تعریف عدل هم گفته شده است: عدل عبارت است از: قرار دادن هر چیز در جای خودش. در اصطلاح، ظلم عبارت است از اینکه: اشیاء، اعمال، صفات و عقاید از محل و جایگاه واقعی آن ها تغییر داده شوند.در علوم اجتماعی نیز ظلم عبارت است از: غصب و نادیده گرفتن حقوق اجتماعی و اقتصادی افراد و اجبار آنان به اموری ناپسند که برایشان مطبوع و مطلوب نیست. امّا در اصطلاح قرآن، ظلم اختصاص به تجاوز فرد یا گروهی به حقوق فرد یا گروه دیگر ندارد، بلکه شامل ظلم فرد به نفس خود او نیز می شود و هر فسق و فجور و خارج شدن از مسیر درست انسانیّت را هم ظلم می گویند.

در قرآن یکی از فلسفه های بعثت انبیاء برقراری قسط بیان شده است: "همانا ما پیغمبران خود را با ادله و معجزات فرستادیم و برایشان کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند و آهن را که در آن هم سختی و کارزار و هم منافع بسیار بر مردم است نیز برای حفظ عدالت آفریدیم تا معلوم شود که خداوند رسلش را با ایمان قلبی یاری خواهد کرد که خدا بسیار قوی و مقتدر است".(1)

برای در امان ماندن از آلودگی به ظلم و ستم، در حقّ دیگران، راه کارهای زیادی ذکر شده است. از جمله این راه کارها، اندیشیدن در نتایج و دست آوردهای زیان بار اعمال و رفتارهای ظالمانه است. چون یکی از قوانین و سنت های حاکم بر نظام هستی این است که هر عملی، بازتابی را در پی دارد. اگر عمل نیک باشد، ثمره شیرین و اگر عمل ناشایست باشد، نتیجه ای تلخ به دنبال خواهد آورد

انواع ستم

امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه ستم را بر سه گونه شمرده اند:" وَإنَّ الظُّلْمَ ثَلاَثَةٌ: فَظُلْمٌ لاَ یُغْفَرُ، وَظُلْمٌ لاَ یُتْرَكُ، وظُلْمٌ مَغْفُورٌ لاَیُطْلَبُ: فَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِی لاَ یُغْفَرُ فَالشِّرْكُ بِاللهِ، قَالَ اللهُ تَعَالَى: . وَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِی یُغْفَرُ فَظُلْمُ الْعَبْدِ نَفْسَهُ عِنْدَ بَعْضِ الْهَنَاتِ وَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِی لاَ یُتْرَكُ فَظُلْمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً. الْقِصَاصُ هُنَاكَ شَدِیدٌ، لَیْسَ هُوَ جَرْحاً بِالْمُدَىوَلاَ ضَرْباً بِالسِّیَاطِ وَلكِنَّهُ مَا یُسْتَصْغَرُ ذلِكَ مَعَهُ (2) بدانید ظلم و ستم بر سه گونه است: ستمى كه هرگز بخشوده نمى‏شود، و ستمى كه‏بدون مجازات نخواهد بود و ظلمى است كه از آن صرفنظر مى‏شود و باز خواست ندارد.اماظلمى كه بخشوده نخواهد شد«شرك بخدا است‏» خداوند مى‏فرماید: «خداوند هیچگاه از شرك به خود در نمى‏گذرد»(آیه 48 سوره نساء.)، اما ظلمى‏كه بخشوده مى‏شود ستمى است كه بنده با گناهان صغیره به خویشتن كرده است. و اما ستمى كه بدون مجازات نمى‏ماند ستمگرى بعضى از بندگان به برخى دیگر است. قصاص در آنجا بسیار سخت است (این قصاص) مجروح ساختن با كارد و یا زدن با تازیانه ‏نیست ‏بلكه چیزى است كه اینها در برابرش كوچك است.

بدترین ظلم ها، ظلم به ضعیف است. فرق نمی کند، چه در روابط خانوادگی و چه در روابط اجتماعی، بدین معنا که در کانون خانواده نباید احترام بر مبنای ترس باشد، همیشه کوچکترها از اعمال قدرت بزرگترها در ترس و اضطراب باشند و یا در روابط اجتماعی تحت هر عنوانی از موقعیت خودش سوء استفاده کرده و به زیردستان یا ارباب رجوع ظلم کند و به تدریج اهداف سازمانی را فدای منافع شخصی و ارضای قدرت و جاه طلبی نماید. 




:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/27
زمان : 08:35 ق.ظ
چرا خدا روزی ما را نمی دهد؟
نظرات | ادامه مطلب


چرا بعضی ها پولدارند و بعضی ها فقیر؟ آیا همه آنهایی که پولدار هستند، ثروتمند به دنیا آمده اند؟ آیا همه آنهایی که فقیر به دنیا می آیند، فقیر هم از دنیا خواهند رفت؟ چرا باید در دنیا فاصله طبقاتی باشد؟ چرا باید 60 درصد ثروت جهان در دستان 10 درصد مردم جهان باشد؟ آیا کسی که پولدار است حق آن کسی که فقیر است را خورده؟ آیا داشتن خودرویی به ارزش دیه کامل 10 انسان بی عدالتی است؟ آیا امکان دارد عدالت برقرار شود و در عین حال فاصله طبقاتی هم وجود داشته باشد؟

سوال از خدا پاسخ از شما

1. فاصله طبقاتی فقط یک عبارت ترکیبی برای تحلیل های اجتماعی نیست بلکه در علم اقتصاد شاخص علمی محسوب می شود. فاصله طبقاتی همان ضریب جینی است. ضریب جینی از معروف‌ترین شاخص‌ها برای سنجش نابرابری توزیع درآمد و ثروت در یک جامعه آماری است و با ارزش بین صفر و یک موقعیت و فاصله بین فقیر و غنی را توضیح می‌دهد به گونه‌ای که هر چه ضریب جینی به صفر نزدیک‌تر باشد بیانگر کاهش فاصله طبقاتی و توزیع عادلانه ثروت و در مقابل هر چه که رقم آن به سمت یک میل کند حاکی از افزایش نابرابری ها و شکاف طبقاتی خواهد بود. آخرین آمارهای مرکز آمار نشان می دهد که ضریب جینی در کشور  0,3643 است و اگر ضریب جینی در آینده کمتر از این عدد شود به معنای آن خواهد بود که فاصله طبقاتی کم شده و توزیع ثروت عادلانه شده است.

2. از نظر علمی عدد بالا نشان می دهد که فاصله طبقاتی در کشور ما کمی نسبت به گذشته کاهش یافته اما محسوس نیست. در حال حاضر خودروهای چند میلیارد تومانی در خیابان های شهر دیده می شوند که از کنار افرادی می گذرند که توان خرید یک دوچرخه را هم ندارند. این مساله نشان می دهد که راه درازی برای کاهش محسوس فاصله طبقاتی وجود دارد. کشور ما منابع بالقوه بسیاری دارد؛ از ذخایر ارزشمند انرژی مانند نفت و گاز گرفته تا یک موقعیت استراتژیک و ژئوپولیتیک پولساز. شاید تعجب کنید اگر بدانید که کشورهایی که موقعیت جغرافیای مشابه ایران دارند بخش قابل توجهی از منابع مالی خود را از طریق همین جغرافیا به دست می آورند. کشور ما حاکمیت بخش عمده ای از خلیج فارس را در اختیار دارد و فقط از بنکرینگ ( سوخترسانی به کشتی های عبوری) می تواند درآمد کسب کند اما این اتفاق نمی افتد.

از نظر علمی عدد بالا نشان می دهد که فاصله طبقاتی در کشور ما کمی نسبت به گذشته کاهش یافته اما محسوس نیست.در حال حاضر خودروهای چند میلیارد تومانی در خیابان های شهر دیده می شوند که از کنار افرادی می گذرند که توان خرید یک دوچرخه را هم ندارند.این مساله نشان می دهد که راه درازی برای کاهش محسوس فاصله طبقاتی وجود دارد

 مشاهده می کنید که ما کشور ثروتمندی هستیم اما فقیر هستیم! ما نمی توانیم از منابع و ثروتمند خدادادی استفاده لازم را ببریم. نفت داریم و آن را خام می فروشیم اما عربستان با یک سرمایه گذاری عظیم دو برابر فروش نفت خام خود فرآورده های نفتی صادر می کند. ما حتی نمی توانیم همه فرآورده های نفتی را تولید کنیم و برخی از فرآورده ها را وارد می کنیم؛ یعنی چند برابر پول نفت باید بدهیم تا فرآورده و مواد اولیه نفتی وارد کنیم!



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/26
زمان : 08:27 ق.ظ
تو ثروتمند، من معمولی، او فقیر؛ چرا؟
نظرات | ادامه مطلب

سوال از خدا پاسخ از شما


آنچه در جامعه واقعیت دارد و انسان‌ها با آن روبه‌رو هستند، این است که عده‌ای از نظر رزق و روزی در رفاه و آسایش نسبی و معمولی هستند؛ به نحوی که مردم در مورد آن‌ها چنین قضاوت می‌کنند: «زندگی‌اش می‌گذرد و به کسی محتاج نیست».

گروهی دیگر در رفاه و آسایش خوبی هستند و بهره‌مندی آنان از امکانات بیش از دیگران است، به نحوی که بسیاری از افراد که فقط رزق و روزی مادی را می‌شناسند و دیگر هیچ، آرزوی به دست آوردن چنین ثروت و امکاناتی را دارند و با یک «آه» کشیدن، هزار حرف ناگفته را با زبان بی‌زبانی می‌گویند و چه بسا با چنین آرزویی دارفانی را وداع گویند!

گروه سومی نیز هستند که از حداقل امکانات زندگی نیز بهره‌مند نبوده و از رفاه و آسایش، بهره چندانی ندارند؛ به‌گونه‌ای که هر انسان دل‌سوز و پاک‌باخته‌ای که زندگی آن‌ها را می‌بیند، اظهار تأسف کرده و در حق او دها می‌کند: «خدا خودش کمک کند».

قرآن به این تفاوت این‌گونه اشاره می‌کند: «وَاللّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الْرِّزْقِ فَمَا الَّذِینَ فُضِّلُواْ بِرَآدِّی رِزْقِهِمْ عَلَى مَا مَلَكَتْ أَیمَانُهُمْ فَهُمْ فِیهِ سَوَاء أَفَبِنِعْمَةِ اللّهِ یجْحَدُونَ»؛ «و خدا بعضى از شما را در روزى بر بعضى دیگر برترى داده است و[لى] كسانى كه فزونى یافته‌اند روزى خود را به بندگان خود نمى‌دهند تا در آن با هم مساوى باشند، آیا باز نعمت‏ خدا را انكار مى‌كنند».[1]

بیشتر مردم طالب قرار گرفتن در دسته دوم و بهره‌مندی از امکانات مناسب هستند و در این زمینه هم تلاش‌های گوناگونی را به کار می‌گیرند؛ هر چند انسان‌های قانع و متوکل از قرار گرفتن در دسته اول هراسی ندارند. اما طبیعی است که هیچ کسی هم دوست ندارد که در دسته سوم قرار بگیرد؛ بلکه بر اساس اعتقادات مذهبی خود، کارهایی را نیز انجام می‌دهد تا گرفتار چنین حالتی نشود؛ مانند صدقه دادن.

 

چرا تفاوت؟

در تفسیر این آیه شریفه گفته‌اند: «بعضى از رفتارها در موارد مختلف آثار گوناگونى دارد؛ مثلًا ترحّم نسبت به دیگران كارى پسندیده است، ولى گاهى به قول شاعر: ترحّم بر پلنگ تیز دندان، ستمكارى بود بر گوسفندان. یا آموزش كار پسندیده‏اى است، اما آموزش دادن به بعضى مثل دادنِ تیغ‏ به ‏دست زنگى مست است. لیكن رفتار عادلانه همه‌جا و نسبت به همه، یك ارزش است و رعایت عدالت هیچ‌گاه ناپسند نمى‌شود. اما معناى عدالت، آن نیست كه خداوند همه مردم را در یك درجه از استعداد و شرایط قرار دهد؛ زیرا اگر همه مردم در برخوردارى از نعمت‌ها مساوى باشند، استخدام و تعاون و همكارى كه براى زندگى اجتماعى یك ضرورت است، از بین مى‌رود. قرآن در آیه 32 سوره زخرف مى‌فرماید: «وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیا»؛ یعنى ما بعضى انسان‌ها را بر بعضى دیگر برترى دادیم تا بدین وسیله، استخدام پیش آید. («سُخْرِیا» به معناى تسخیر و استخدام و «سُخْرِیا» به معناى استهزاست).

رزق انسان، همیشه با زرنگى نیست «وَ اللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ»؛ چنان‌كه در جاى دیگر آمده: «نَحْنُ قَسَمْنا بَینَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ»

تفاوت مردم در رزق، یكى از برنامه‌هاى حكیمانه الهى است؛ زیرا اگر همه مردم یكسان و یكنواخت بهره مى‌بردند، كمالات معنوى آنان ظاهر نمى‌شد؛ مثلًا سخاوت، صبر، ایثار، حمایت، شفقت، تواضع و امثال آن، زمانى معنا پیدا مى‌كند كه تفاوت‌هایى در میان انسان‌ها باشد.


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/26
زمان : 08:24 ق.ظ
جرقه ای که جریان ساز می شود!!
نظرات | ادامه مطلب


خیلی از ما با دیدن روزهای تعطیل در تقویم برای رفتن به یک سفر خانوادگی و یا دوستانه برنامه ریزی می کنیم و قصدمان این است که با رفتن به سفر یک تجدید قوایی داشته باشیم برای کارها و برنامه های آینده.

به عبارتی با امید به آینده، برای داشتن نیروی مضاعف برنامه ریزی می کنیم.حال چه خوب است که این امید را حفظ کرده و با رانندگی های پر خطر آینده را به کام خود و دیگران تلخ نکنیم.


ردپای فناوری‌های هوشمند در صنعت خودرو

در این مقاله بر آن شدیم تا نکات قرآنی را خدمتتان بیان کنیم تا راهگشایی باشند برای یک رانندگی سالم و دین پسند؛ رانندگی به سبک اسلامی!!

تعجب نکنید چرا که دین و قرآن برای تمام بخش های زندگی ما حرفی برای گفتن دارد.

با ما همراه باشید.

 

آرامش و تواضع در نحوه حركت بندگان خوب خدا

قرآن در آیات آخر فرقان می فرماید: «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذینَ» بندگان خوب خدا كسانی هستند كه «یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ» روی زمین راه كه می‌روند، «هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» (فرقان/63)، «مَرُّواْ كِرَامًا» (فرقان/72)، «هَوْناً»، «سَلاماً»، «كِرَامًا»

بنده‌ی خوب خدا وقتی راه می‌رود، شاخ و شانه برای كسی نمی‌كشد و آرام است. بعد می فرماید : در کل زمین این گونه است؛ «یَمْشُونَ عَلىَ الْأَرْض‏» چرا که وقتی نگاه می کنیم می بینیم بعضی از ما آدم ها در یكجا آرام می رویم؛ آنجایی که دوربینی، پلیسی، یکی از شخصیت های مهم اجتماعی هستند ولی آنجا که هیچ یک از این موارد نباشد ، گاز می دهیم و رد می شویم .

ارض یعنی تمام زمین، نه جلوی چشم پلیس! اگر چراغ قرمز، اگر پلیس ایستاده باشد، می‌ایستد، نایستاده باشد، از چراغ قرمز چهارراه هم رد می‌شود.

در ادبیات عرب، «یَمْشُونَ» فعل مضارع است. «مشی» ماضی است، مضارع برای استمرار است ؛ بنده‌ی خدا در كارش استمرار دارد ؛ همیشه این طور است.

اینطور نیست كه ترمز كنیم آنجایی که پلیس ایستاده، سرعت را کم کنیم چون دوربین جریمه می کند و ...

باید احساس كنیم بنده هستیم. اگر بنده هستیم، آرام می‌شویم. گاهی اوقات ما مسلمانان ها به طور کل فراموش می کنیم که ما مسلمانیم :

«المسلم» كیه؟ «وَ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ یَدِهِ وَ لِسَانِه‏» (فقیه/ج4/ص362) مسلمان كسی است كه مردم از زبان و كارهایش در سلامت باشد.

حال با خود فکر کنیم که اینگونه رانندگی کردن در این خیابان ها و جاده ها جز ایجاد وحشت و ضرر رساندن به خود و دیگران نتیجه ای دارد ؟ این ها نشانه ی بنده ی خدا بودن و مسلمانی است؟!

حدیث داریم : «من آذى مۆمنا فقیرا بغیر حق‏» كسی یك فقیر را به خاطر اینكه ماشینش قراضه است. شل می‌رود. اذیتش كند، «فكأنما هدم مكة عشر مرات‏» انگار مكه را ده بار خراب كرده است

دوری از آزار و اذیت دیگران در رانندگی




:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/25
زمان : 08:39 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات