داستان کفش وصله دار را شنیده ای؟!
نظرات | ادامه مطلب

حضرت  کی ولادت کا جشن

حضرت علی علیه السلام فرمودند: «سوگند به خدا این کفش بی ارزش برای من دوست داشتنی تر از ریاست و حکومت بر شما می باشد، مگر آن که بتوانم با این حکومت، حقی را زنده کنم و باطلی را نابود نمایم» .


در این مقاله به دو داستان کوتاه از نهج البلاغه اشاره میکنیم:

صلابت امام علی (علیه السلام)

در آغاز بعثت گروهی از سران قریش و سردمداران شرک، به حضور پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ آمدند و گفتند: «ای محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ تو ادعای بزرگی کرده ای که هیچ کدام از پدران و خاندانت هرگز چنین ادعائی نکرده اند، (پیامبری)، ما از تو یک معجزه می خواهیم، اگر آن را انجام دهی، خواهیم دانست که تو پیامبر به حقّ هستی و در ادعای خود صادق می باشی و گرنه بر ما روشن می شود که جادوگر و دروغگو هستی!»

پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پرسید: خواسته شما (که باید از روی اعجاز انجام شود) چیست؟

گفتند: «این درخت را (اشاره به درخت کهن و تنومندی که در چند قدمی آن ها بود) صدا بزنی که از ریشه بر آمده و جلو آید و پیش رویت بایستد».

پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود: خداوند بر همه چیز توانا است، اگر خداوند این خواسته شما را انجام دهد، آیا ایمان می آورید؟

گفتند: آری.

فرمود: بزودی آن چه را خواستید به شما نشان می دهم، ولی می دانم که شما به سوی سعادت باز نمی گردید، و در میان شما کسی قرار دارد که در درون چاه (بدر بعد از جنگ بدر) انداخته خواهد شد، و نیز کسی هست که جنگ احزاب را به راه می اندازد.

آن گاه صدا زد: «ای درخت!، اگر به خدا و روز جزا ایمان داری و می دانی که من پیامبر خدا هستم با ریشه از زمین بیرون بیا و در نزد من آی و به اذن خداوند، پیش رویم بایست.

عبدالله بن عباس می گوید: من نیز از سپاهیان بودم، و به حضور علی ـ علیه السلام ـ آمدم، دیدم مشغول وصله کردن کفش خویش می باشد (آری امیر و رئیس و فرمانده کل قوا خودش، کفش خویش را وصله می کرد). به من فرمود: «این کفش، چقدر قیمت دارد؟». گفتم: «قیمتی ندارد». فرمود: «سوگند به خدا همین کفش بی ارزش برای من دوست داشتنی تر از ریاست و حکومت بر شما می باشد، مگر آن که بتوانم با این حکومت، حقی را زنده کنم و باطلی را نابود نمایم»

امام علی ـ علیه السلام ـ می فرماید: «سوگند به خداوندی که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را به حقّ مبعوث کرد، درخت با ریشه هایش، از زمین کنده شد و جلو آمد و به شدت صدا میکرد، و مانند پرندگان هنگام بال زدن از بهم خوردن شاخه هایش، صدائی بلند شنیده می شد تا این که پیش آمد و در جلو رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ ایستاد، و شاخه هایش همانند بال های پرندگان به هم خورد. بعضی از شاخه هایش را روی پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ افکند و من در طرف راست آن حضرت بودم.

سران قریش وقتی این وضع را دیدند، از روی تکبر و غرور گفتند: به درخت فرمان بده، نصفش به جلو آید و نصف دیگرش در جای خود، باقی بماند، آن درخت با وضعی عجیب و صدائی بلند آن چنان نزدیک شد که نزدیک بود به آن حضرت بپیچد.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. , نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/02/2
زمان : 08:32 ق.ظ
روش ها را از استاد اصلی بیاموزیم....
نظرات | ادامه مطلب

امام علی

قرآن مجید یگانه کتاب آسمانی مصون‌مانده از تحریف است که جامع‌ترین و استوارترین آموزه‌های وحیانی را در اختیار بشر قرار می‌دهد. دستیابی صحیح و روشمند به آموزه‌های این کتاب بزرگ، به ویژه با توجه به بیان دقیق و خارق العاده آن، روش‌شناسی خاص خود را می‌طلبد و شناخت لغزشگاه‌ها و پیش‌گیری از تحریف معنوی و برداشت‌های سطحی از این کتاب گران‌سنگ، بستگی کامل به تعریف و تبیین دقیق و عمیق مبانی و روش فهم و تفسیر آن دارد. قرآن کریم طبق اوصافی که خود برای خویش ذکر کرده، بیان و تبیان و کتاب مبین، به زبان عربی آشکار و برای پند گرفتن سهل و آسان است، ولی هر اندیشمند بینایی که با قرآن و معارف آن آشنایی داشته باشد، به خوبی درمی‌یابد که علوم و معارف نهفته در قرآن دارای سطح‌ها و مراتب گوناگون است و دلالت آیات کریمه بر آن معارف، یکسان نیست. در نتیجه در برخورد با این کتاب باید از روش‌های خاص خود بهره گرفت. امام علی (علیه السلام) در سخنان خویش برخی از این روش‌ها را معرفی کرده و یا به کار برده‌اند.

روش‌های تفسیری در نهج البلاغه

مهم‌ترین گونه‌ها و روش‌های تفسیری امیر المۆمنین (علیه السلام) در نهج البلاغه عبارتند از:

1ـ تفسیر قرآن به قرآن: یکی از بهترین و استوارترین روش‌های تفسیر قرآن، روش تفسیر قرآن به قرآن است. در این روش، مفسر با رجوع به کتاب خدا، ملاک و محور بیانات خود را قرآن قرار داده و از روشن‌گری‌ها و اشارات قرآن در فهم آیات آن بهره و مدد می‌گیرد. امام علی (علیه السلام) این روش را تأیید کرده و می‌فرمایند: "قرآن کتابی است که بعضی از آن به وسیله بعضی دیگر به سخن درمی‌آید و برخی بر برخی دیگر گواهی می‌دهد". (دشتی، ص 178)

ایشان خود از این روش در تفسیر بعضی از آیات قرآن بهره برده‌اند. به عنوان نمونه در مورد آیه 21 سوره ق "وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهید"؛ "و هر كسى مى‏آید [در حالى كه‏] با او سوق‏دهنده و گواهى‏دهنده‏اى است" ‏می‌فرمایند: "سائق‏ یسوقها إلى محشرها و شاهد یشهد علیها بعملها"؛ "و هر نفسی را راننده‌ای همراه است که او را تا محشری می‌راند، و گواهی که بر کرده او گواهی می‌دهد، و آنچه کرده است می‌داند". (نهج البلاغه، ص 116)

درباره مصداق آیه میان مفسران اختلاف نظر وجود دارد. گفته شده است که شاهد از "ملائکه و یا اعضا و جوارح بدن انسان" و یا "عمل انسان" است و یا حتی گفته شده پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است. اما سیاق کلام حضرت به گونه‌ای است که از میان آرای بالا فقط نظری که "شاهد" را "اعضا و جوارح" معرفی می‌کند سازگار است. از جمله آیاتی که منبع تفسیری امام برای این آیه هستند نور/24، یس/65 و فصلت/20 است.

ای علی! امت من پس از من به زودی دچار فتنه می‌گردند ... ای علی! پس از من مردم به مال‌های خود فریفته شوند و به دین خویش بر خدا منت نهند؛ رحمت پروردگار آرزو کنند، و از سطوت او ایمن زیند؛ حرام خدا را حلال شمارند؛ یا شبهه‌های دروغ و هوس‌هایی که به غفلت درسردارند. می را نبیذ گویند و حلال پندارند؛ حرام را هدایت خوانند و ربا را معامله دانند"

2ـ تفسیر قرآن به سنت: یکی از موارد تفسیر قرآن در نهج البلاغه، خطبه 156 است. امام (علیه السلام) در این خطبه که پس از پیروزی در جنگ جمل برای مردم بصره ایراد فرمودند، به بیان مباحثی در مورد فتنه‌انگیزی اصحاب جمل پرداختند و در پایان فردی از ایشان پرسید: "ای امیر المۆمنین ما را از فتنه آگاه کن. آیا نسبت به فتنه، از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) سۆالی نکرده‌ای؟" امام در جواب به تفسیر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از دو آیه ابتدایی سوره عنکبوت اشاره فرمودند: "چون خدا این آیت را فرستاد پرسیدم: ای رسول خدا! این فتنه‌ای که خدا تو را از آن خبر داده چیست؟ فرمود: ای علی! امت من پس از من به زودی دچار فتنه می‌گردند ... ای علی! پس از من مردم به مال‌های خود فریفته شوند و به دین خویش بر خدا منت نهند؛ رحمت پروردگار آرزو کنند، و از سطوت او ایمن زیند؛ حرام خدا را حلال شمارند؛ یا شبهه‌های دروغ و هوس‌هایی که به غفلت درسردارند. می را نبیذ گویند و حلال پندارند؛ حرام را هدایت خوانند و ربا را معامله دانند". (خطبه 156)



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/02/2
زمان : 08:14 ق.ظ
ملکه اسلام!
نظرات | ادامه مطلب

ملکه اسلام

آیت الله میرزا خلیل کمره ای (م 1405 قمری) عالمی سرشناس و جامع الاطراف است که طی دهه های بیست تا پنجاه، با داشتن چهره ای علمی در جامعه ایران، نقش قابل ملاحظه ای در شکل دهی به افکار مذهبی در سطح عمومی داشت. وی به خصوص به دلیل آشنایی اش با تاریخ اسلام، تبحّرش در نگارش عمومی دینی ـ اجتماعی و مشارکتش در کارهای مطبوعاتی و همچنین داشتن دیدگاه های رایج در دهه بیست و سی در باره وحدت اسلامی و تلاش برای تحقّق آنها، شهرتی خاص دارد.

بیشتر آثار وی تاریخی است اما به طور کلی، باید آثار او را در زمره آثار دینی ـ تاریخیِ این دوره به شمار آورد. علاوه بر کتابهایش، از وی فراوانی در مطبوعات مذهبی آن دوره، از جمله نشریه «آیین اسلام» و بسیاری از نشریات دیگر به چاپ رسیده است.

در سال 1348 خورشیدی، فرزندش ناصرالدین کمره ای به همراه دکتر عباس قانع، فهرست تألیفات ایشان را ضمن کتابچه ای منتشر کردند. این آثار که مشتمل بر 50 عنوان می شود، بیشتر کتاب و شماری هم مقالاتی است که از وی در جای های مختلف به چاپ رسیده است.

میرزا خلیل به طور عمده، علاقمند به مباحث تاریخ اسلام بود و در این زمینه آثار متنوّعی نوشت; نمونه ای از آنها کتاب «صحیفه سخن زهرا علیهاالسلام در اساس دولت کبری و شکل خلافت عظمی یا سرچشمه آب حیات» است که ضمن آن، شمار زیادی از وی در زمینه های مختلف تاریخی و شبه تاریخی درج شده است.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/02/1
زمان : 08:15 ق.ظ
زیباترین الگوی «شوهرداری» برای یک «بانو»
نظرات | ادامه مطلب

حضرت فاطمه

طبق مشیت الهى، زندگى مرد و زن به طور طبیعى و تكوینى، به هم وابسته شده است و خانواده، واحد مشتركى است كه مى تواند این اقتضاى طبیعى را به بهترین وجه تأمین كند و زن و مرد را به اوج سعادت و كمال خویش در دنیا و آخرت برساند. چرا که اگر نا به سامانى و نا هماهنگى بر روابط همسران سایه افكند، هم سیر مادى و هم سیر معنوى زندگانى مختل خواهد شد و آن چنان آشفتگى روحى و پریشانى روانى بر وجود مرد و زن سیطره خواهد یافت كه هر دو را از بهره هاى مادى و معنوى زندگانى محروم مى كند.

در واقع، زن، هنگامى مى تواند به موفقیت نائل آید كه از پشتوانه هاى روحى، عاطفى، اقتصادى و... از جانب همسرش برخوردار باشد و مرد نیز، هنگامى مى تواند با خاطرى آرام و آسوده به فعالیت هاى اجتماعى، همت گمارد كه به وجود یارى شایسته و از خود گذشته در محیط خانواده دلگرم باشد.

بنابراین، صفا و نشاط در روابط خانوادگى بهترین پشتوانه براى موفقیت مرد و زن به شمار مى رود كه در برقرارى این صفا و صمیمیت، نقش زنان بسى مۆثرتر و چشم گیرتر است و در واقع كلید آرامش و صمیمیت خانواده در دست زنان است. از این رو، بانوان به هر میزان كه در فراهم آورى محیطى آرام، باصفا، پرنشاط و صمیمى در كانون خانواده تلاش كنند، به همان میزان در فضیلت و ثواب عبادت ها و فعالیت هاى شوهرانشان شریك خواهند بود. بر این اساس بانوان نه تنها از فضایل مردان محروم نیستند، بلكه مى توانند از رهگذر تلاشى مخلصانه در كانون خانواده در همه فضایل آنان شریك شوند و حتى بر ایشان سبقت گیرند.

بنابراین، «شوهردارى» یك فن و هنر است; هنرى كه بیش از هر فن و هنر دیگرى محتاج ظرافت، دقت، درایت و كیاست است. اما بانوان براى موفقیت در این عرصه خطیر، بیش از هر چیزى به یافتن اسوه اى جامع نیاز دارند تا با اقتداى همه جانبه به سیره عملى او به بهترین شكل عمل كنند. در عرصه این هنر، اسوه اى یگانه تر و جامع تر از فاطمه زهرا علیهاالسلام پیدا نمى شود.

 

بهترین همسنگر

حضرت فاطمه علیهاالسلام از آن هنگام كه قدم به خانه شوهر نهاد - خانه ی محقری که نصف آن حصیر است و نصفى دیگر از شن نرم - ، روحیات و موقعیت ویژه همسرش را با كمال كیاست دریافت و به زودى توانست خود را با شرایط خاص مادى و معنوى شوهرش سازگار كند. رفتار این برترین بانوى جهان در عرصه شوهردارى چنان در اوج صفا، مهربانى، همراهى، همدردى و دلسوزى است كه تنها یك نگاه مهرانگیز او كافى بود تا تمام خستگى ها و گرفتگى ها از روح و جسم همسرش به در آید.

رفتار این برترین بانوى جهان در عرصه شوهردارى چنان در اوج صفا، مهربانى، همراهى، همدردى و دلسوزى است كه تنها یك نگاه مهرانگیز او كافى بود تا تمام خستگى ها و گرفتگى ها از روح و جسم همسرش به در آید

سبک زندگی بانوی بانوان در یک نگاه



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/02/1
زمان : 08:11 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات