یک داروی معجزه گر برای پاکسازی روح
نظرات | ادامه مطلب

قرآن

قرآن را تبیان کل شیء می خوانند. نور مبین می نامند. شفاء و رحمة می دانند. کتابی که برای هدایت بشر به سوی سعادت ابدی از جانب خدای رحمان، به وسیله پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله) نازل شده است.


قرآن تنها و تنها برای هدایت آدمی آمده است و جز این اندیشه را در آن نمی توان یافت. اما شرط بهره مندی از هدایت قرآن چیست؟!

چرا بسیاری از افرادی که با قرآن مواجه می شوند نه تنها هدایت نشده بلکه بیش از گذشته رو به نیستی و ضلالت می گذارند؟!

در یک کلام چگونه می ‌توان از هدایت قرآن به بهترین شکل ممکن بهره مند شد؟ این سوالی است که زمینه ساز نگاشتن این مقاله گردید.

 

مراحل هدایت قرآت

نزول قرآن برای هدایت بشر، در آیات فراوانی مورد اشاره قرار گرفته است. از آن جمله در سوره اسراء آیه 9 چنین می فرماید:

"إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُوْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِیرًا"؛ "قطعاً این قرآن به [آیینى‏] كه خود پایدارتر است راه مى ‏نماید، و به آن مومنانى كه كارهاى شایسته مى‏ كنند، مژده مى ‏دهد كه پاداشى بزرگ برایشان خواهد بود".

همچنین در آیه 29 سوره ص آمده است:

"كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْكَ مُبَارَكٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ"؛ "[این‏] كتابى مبارك است كه آن را به سوى تو نازل كرده‏ایم تا در [باره‏] آیات آن بیندیشند، و خردمندان پند گیرند".

وجود این هدایت در قرآن، امری ثابت شده است. لکن بر اساس آیه 57 سوره یونس این هدایت دارای مراحلی است:

"یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُوْمِنِینَ"؛ "اى مردم، به یقین، براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى، و درمانى براى آنچه در سینه‏هاست، و رهنمود و رحمتى براى گروندگان [به خدا] آمده است".

آرى، قرآن در اولین برخوردش با مومنین آنان را چنین در مى ‏یابد كه در دریاى غفلت فرو رفته، و موج حیرت از هر سو به آنان احاطه یافته و در نتیجه باطن آنان را به ظلمت ‏هاى شك و ریب تاریك ساخته و دل ‌هایشان را به انواع رذائل و صفات و حالات خبیثه بیمار ساخته، لذا با مواعظ حسنه اندرزشان مى‏ دهد و از خواب غفلت بیدارشان مى‏ كند و از هر نیت فاسد و عمل زشت نهیشان نموده، به سوى خیر و سعادت وادارشان مى‏ سازد.

قرآن کتاب هدایت است. این کتاب الهی برای هدایت بشر مراحل چهارگانه ای را طی می نماید: اول آنکه با بهره گیری از مواعظ حسنه از خواب غفلت بیدارشان مى ‏كند. دوم به پاكسازى باطن آنان می ‌پردازد. در مرحله سوم به سوى معارف حقه و اخلاق كریمه و اعمال صالحه دلالت و راهنمایى مى‏ كند. در نهایت نیز جامه رحمت بر آنان می پوشاند



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/11/19
زمان : 09:20 ق.ظ
انقلابیونی که کم نیاوردند!
نظرات | ادامه مطلب

حضرت محمد

حرکت رسول خدا صلی الله علیه و آله همان گونه که اولین انقلاب اسلامی در جهان بود، بزرگترین انقلاب نیز هست. چه اینکه آرمان اصلی و نهایی آن استقرار توحید (١) در سراسر کره زمین بود (٢) و تا امروز آن حرکت در حال گسترش در نقاط مختلف زمین بوده است. (٣) کافران و منافقانی که این انقلاب را بر نمی تابند نیز در حال مبارزه با آن هستند. (٤) اشتراک آرمان انقلاب اسلامی ایران با آرمان انقلاب رسول الله صلی الله علیه و آله (٥) و بلکه نشأت گیری این انقلاب از حرکت عظیم رسول الله صلی الله علیه و آله موجب اشتراک آنها در دشواری ها، دشمنی ها و نهایتا امتحان های انقلابیون در این دو انقلاب می شود. به همین جهت آشنایی با انقلابیون صدر اسلام و موضع گیری های آنان در برابر آزمونهای مختلف، الگوی مناسبی برای اهالی جبهه انقلاب اسلامی ایران است.
در شماره های قبل این نوشتار ایستادگی در برابر پیشنهاد سازش، استقامت در مواجه با جنگ روانی و پایداری در مقابل شکنجه ها و قتلها، به عنوان سه ویژگی انقلابیون صدر اسلام در عصر حضور رسول الله صلی الله علیه و آله معرفی شد. رها بودن از تعلقات دنیوی و مقاومت در برابر تحریم اجتماعی و اقتصادی، دو ویژگی دیگری است که در دوران رسول خدا صلی الله علیه و آله در بین انقلابیون به وضوح نمایان است.

 

دل بریدن از دنیا

یکی از ویژگیهای یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله که در پیشبرد انقلاب تاثیر مهمی داشت، دل بسته نبودن آنان به تعلقات مادی دنیا بود. آزار طاقت فرسای مشرکان، شرایط را بر مسلمانان بسیار تنگ کرده بود. حتی برخی ترس این را داشتند که در صورت ادامه این وضع نتوانند استقامت کرده، به آیین شرک بازگردند. (٦) در این شرایط رسول خدا صلی الله علیه و آله برای کاستن از فشارهای مشرکان و نجات ایمان انقلابیون، (٧) راهکار هجرت به حبشه را پیش روی مسلمانان قرار داد. اما فرجام این هجرت نامعلوم بود؛ (٨) سوالهایی مانند اینکه مهاجران تا چه زمانی در حبشه خواهند ماند، بعد از حبشه به کجا باید بروند، در صورت بازگشت به مکه با چه برخوردی مواجه خواهند شد و... سوالاتی بود که موجب پر ریسک بودن این حرکت می شد.
با این اوصاف مهاجران نمی توانستند برای خانه و اموال خود تصمیمی بگیرند.(9) علاوه بر این، با رفتن آنان، احتمال این بود که مشرکان خانه و دارایی های آنان را تصاحب کنند. با تمام این ابهام ها، مسلمانان رها کردن خانه و اموال را بر کوتاه آمدن از آرمان انقلاب ترجیح داده، علاوه بر آن رنج غربت را نیز به جان خریدند.

مشرکان رفع تحریمها را بر دست کشیدن از آرمان انقلاب متوقف کرده، گفته بودند در صورتی منزوی کردن بنی هاشم از بین خواهد رفت که انقلابیون رهبر انقلاب را در اختیار آنان بگذارند. این شرایط موجب آن شد تا ابوطالب برای حفظ جان رسول الله صلى الله علیه و آله، همه بنی هاشم را به شِعب ابوطالب فراخواند



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/11/19
زمان : 09:19 ق.ظ
به این همه عریانی نگاه نکن
نظرات | ادامه مطلب


می توانی باورکنی که جوان های جامعه امروز می توانند دیندارتر دانسته شوند حتی اگر به هزار دلیل بعضی کارهایشان اشتباه و گناه باشد...    

بی حجابی

 

 مشاهده یک: عصر؛ یک پاساژ در یک جایی از شمال تهران....

 چشم هایت را که باز می کنی باورش سخت است؛ خانم ها با آرایش های غلیظ و حجاب هایی عجیب و غریب مشغول رفت و آمدند. موسیقی تندی در حال پخش است. دخترها و پسرها بی هیچ ابایی با هم شوخی می کنند و با هم دست هم می دهند. لباس ها عموماً برای جلب نظر ساخته شده اند و برای جلب نظر پوشیده شده اند. نمی توانی باور کنی که این جا تهران است. حتی نمی توانی بگویی این جا شبیه اروپاست. شاید تو اورپا هم این صحنه ها را با این عریانی وسط خیابان های شهر نشود پیدا کرد. کافه های پاساژ هم پر است از صحنه هایی که نمی توانی حتی بنویسی اش. چشم هایت را می بندی....

 

 مشاهده دو: حدود اذان ظهر ؛ یک اداره در یک جای تهران...

 این بار درست وقتی چشم هایت را باز می کنی که یک ارباب رجوع محترم، می خواهد به یک مدیر محترم رشوه بدهد. هر دو نفر خیلی راحت اند و با این توجیه که کاملاً گرفتارند و برای رفع گرفتاریشان مجبورند دست به این کارها بزنند و ضمناً در این مملکتی که معاون اول رییس جمهورش، به خاطر اختلاس باید برود زندان دو سه میلیون که پولی نیست؛ در حال انجام این اتفاق ویژه اند! نمی دانی چه بگویی... دلت می سوزد. نفر اول پول را می دهد و نفر دوم هم امضا می کند. با هم روبوسی هم می کنند و از هم جدا می شوند. مدیر محترم! پول ها را می شمارد و .... تو دیگر چشم هایت را می بندی....

دور دور

 

 مشاهده سه: ساعت نه شب جمعه؛ داخل یک ماشین 

دقیقاً می افتی وسط چهارتا جوان که دارند جیغ می زنند. ماشین با سرعتی سرسام آور می رود و صدای موسیقی هم به شکل سردردآوری فضا را پرکرده است. خلاصه خوشند. سعی می کنی درکشان کنی ولی به هر حال خیلی هم نمی توانی. چهره یک روحانی محترم که کنار خیابان ایستاده و منتظر ماشین است از دور معلوم می شود. بینشان بحث درمی گیرد که چه جوری طرف را سرکار بگذارند. پیشنهاد یکیشان این است که سوارش کنند و دویست متر جلوتر پیاده اش کنند. یکی دیگر هم می گوید اینها اگر سوار شوند که نمی توانی پیاده شان کنی! خلاصه آخر کار نزدیک می شوند به روحانی محترم و طفلک تا می آید بگوید که کجا می رود چارتایی با هم می زنند پس گردنشان و... می روند. کاش تا همین جا را هم نمی دیدی...چشم هایت را می بندی...

 



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/11/18
زمان : 09:17 ق.ظ
منبع مهم برای شناخت چهره ی حقیقی اسلام
نظرات | ادامه مطلب

نزول

از همان زمانی که محمد(صلی الله علیه و آله) از سوی خدا بر انگیخته شد و ندای حق و حقیقت سر داد تا به امروز، گروهی در تلاش بودند تا چهره حقیقی این دین را به طرق مختلف مخدوش ساخته و یا پنهان نمایند.

در هر بازه زمانی نقشه ای جدید کشیده و بر علیه اسلام توطئه ‌ها کردند اما نه تنها موفق نشدند بلکه، جذابیت اسلام را بیش از گذشته جلوه گر ساختند.

این بار نیز با کشیدن کاریکاتوری از رسول رحمت (صلی الله علیه وآله) بار دیگر شانس خویش را برای رسیدن به اهداف شومشان امتحان نمودند. اما این بار نیز نتوانستند و نخواهند توانست. شاید آنچه در این زمان، جدای از مبارزات گسترده ای که در سراسر جهان در توبیخ این عمل صورت گرفت، اهمیت به سزایی دارد آن است که چهره حقیقی دین  را شناخته و به دیگران نیز بشناسانیم. اما باید دید در این میان بهترین و کارآمدترین ابزار چیست؟!

 

ابزار شناخت دین

برای شناخت درستی هر آیینی ابزاری وجود دارد. بر اساس آیات قرآن و روایات رسیده از پیشوایان دین، بهترین ابزار برای شناخت چهره حقیقی اسلام، ثقلین است.

ثقلین به مجموعه قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) گفته می ‌شود که هم سوی با هم پیش رفته و راه را بر مسلمین نمایان می سازند.

رهبر معظم ایران اسلامی نیز در نامه خویش به جوانان اروپا و آمریکای شمالی آنان را دعوت به شناخت دین با استفاده از این منبع نمودند:

" ... خواسته‌ی دوم من این است که در واکنش به سیل پیش داوری ‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی‌ واسطه از این دین به دست آورید. ... با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (صلّی ‌الله ‌علیه‌ و آله‌) آشنا شوید".

 

قرآن

برای شناخت هر دین و مکتبی، اولین و اصولی ترین کار آن است که اساس نامه ها و کتب آن دین مورد مطالعه قرار گیرد.

قرآن نیز به "تبیان کل شیء" بوده و "نور مبین" خوانده شده است. اگر کسی بدون داشتن عناد، در پی حقیقت باشد، از طریق مطالعه این کتاب می تواند به هدف خویش دست یابد. اما راه استفاده از قرآن را می ‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

1ـ پى جویى از ریشه لغات و درك معانى و مفاهیم عمومى عصر نزول و جدا كردن آن از معانى و اصطلاحات حادثه، مانند مفاهیم: ایمان، كفر، نفاق، قلب، محكم، متشابه، تأویل و مانند اینها.

برای فهم روایات نیز مراحلی همانند آنچه در مورد قرآن گفته شد وجود دارد. در نتیجه افراد می ‌توانند به کتب شروح و یا تک نگاری های موجود مراجعه کرده و مقصود اصلی کلام معصومین(علیهم السلام) را به دست آورده و در زندگی به کار ببندد

2ـ دقت در نكته‏ هاى مقصوده و اشارات ملحوظه و مقایسه در اسلوب، و توجه به هر ایجاز و تطویل، تقدیم و تأخیر، حذف و ابدال، تشبیهات و كنایات، امثال و عبر، و نكته ‏هاى بلاغتى. تنها دانستن فنون معمولى بلاغت براى درك بلاغت وسیع و متنوع قرآن كافى نیست بلكه با تأمل و تفكر آزاد می ‌توان به رموز بلاغت قرآن آشنا شد و این آشنایى اندك اندك به صورت ملكه در مى ‏آید، چنان كه عرب به سادگی با فطرت آزاد و ملكه درك لطائف می توانست رموز بلاغت و نفوذ كلام خدا را دریابد، و بسیارى از محققین در بلاغت و رموز آن از درك لطائف قرآن محرومند، و كلامشان در سطح كلام عامه است، و بسیارى از علماى ادب و شعر از سرائیدن شعر روان و موثر عاجزند.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/11/18
زمان : 09:16 ق.ظ
قشر ضعیف نمی توانند حاکم شوند؟!
نظرات | ادامه مطلب

امام علی علیہ السلام

مساله حکومت و حاکمیت در اسلام از مواردی است که جزء ضروریات اولیه دین تلقی شده و زیربنای گسترش معارف الهی در جوامع بشری قرار گرفته است. عقل سلیم حکم می کند که مبانی و ارکان حکومت الهی تبیین شود تا مرزبندی مشخصی بین حکومت دینی و سایر حکومتهایی که ساخته فکر بشر است، صورت گیرد. در این میان استفاده از نظرات رهبران الهی که دارای مقام عصمت اند ما را در کشف دقیق تئوری حکومت دینی یاری نموده و از فرو افتادن در پرتگاه گمراهی نجات می بخشد. بیانات امیرالمومنین(علیه السلام) در نهج البلاغه به مثابه چراغی است که می تواند بشر امروزی را در تاریکی فتنه ها راهنمایی کرده و اورا به کمال شایسته ای که متناسب با مقام انسانیت اوست برساند.

مسئله ى حكومت در نهج البلاغه، به صورت یك بحث تجریدى نیست. حضرت على علیه السلام با امر حكومت درگیر بوده و در این كتاب شریف به عنوان یك حاكم و كسى كه با اداره ى كشور اسلامى - به همه ى مشكلات و مصیبت ها و دردسرهایش - روبرو بوده و به جوانب گوناگون این مساءله رسیدگى كرده، سخن گفته است. توجه به این امر براى ما كه در شرایطى مشابه شرایط امیرالمو منین على علیه السلام قرار داریم، بسى آموزنده است.

 

معناى حكومت

ابتدا باید دید كه آیا حكومت از دیدگاه امام علیه السلام به همان معنایى است كه در فرهنگ متداول جهان كهن و جهان امروز از آن فهمیده مى شود؟ یعنى حكومت مترادف است با فرمانروایى، سلطه، تحكم و احیانا برخوردارى حاكم یا حاكمان از امتیازاتى در زندگى؟ یا حكومت در فرهنگ نهج البلاغه، مفهوم دیگرى دارد؟ در این باب از چند كلمه و اصطلاح مشخص در نهج البلاغه استفاده مى كنیم كه عنوان امام ، والى و ولى امر براى حاكم و عنوان رعیت براى مردم از آن قبیل است. (بیانات مقام معظم رهبرى در كنگره هزاره نهج البلاغه (كنگره اول )، 1360)

در قرآن و همین طور در حدیث - مخصوصا در نهج البلاغه - دو چهره از حاكم تصویر شده است: یك چهره ى مثبت و یك چهره ى منفى. چهره ى مثبت به عنوان امام هدى - امام هدایت كننده به حق - معرفى مى شود و چهره ى منفى هم به عنوان امام و پیشواى آتش و گمراهى، شناسایى مى شود. امام هدى، پیغمبران و اولیا و حكام به حق اسلامى و حكام بنده ى خدا و شایسته بر طبق معیارهاى الهى هستند؛ و امام باطل - امام آتش - طاغوتها هستند. (در مكتب جمعه ، ج 7، ص 194 / خطبه هاى نماز جمعه تهران 6/8/62)

وقتى حكومت، حكومت حق است، این حق متعلق به كسان معینى است و این به معناى آن نیست كه یك طبقه، طبقه ى ممتازند؛ زیرا در جامعه ى اسلامى، همه فرصت آن را دارند كه خود را به آن زیورها بیارایند و همه مى توانند كه آن شرایط را براى خود كسب كنند


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/11/16
زمان : 09:18 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات