فاصله بین حق و باطل
نظرات | ادامه مطلب

حضرت علی علیه السلام کی جنگیں   ( حصّہ دوّم )

حضرت علی علیه السلام فرمودند: بدانید که بین حق و باطل، بیش از چهار انگشت، فاصله نیست.

یکی از حاضران پرسید: چگونه بین حق و باطل، بیش از چهار انگشت فاصله نیست؟ امام ـ علیه السلام ـ انگشتان را کنار هم گذارد و بین گوش و چشم خود قرار داد، سپس فرمود: «الباطل ان تقول سمعت، والحق ان تقول رایت؛ ؛باطل آن است که بگوئی شنیدم، و حق آنست که بگوئی دیدم» (خطبه 141 نهج البلاغه) یعنی شنیدنیها را مثل دیدنیها که با چشم دیده ای، باور مکن و تا یقین نکردی، سخن این و آن را، درباره افراد نپذیر.

در این مقاله به سه داستان کوتاه از نهج البلاغه اشاره میکنیم:

 

ساده زیستی امام علی علیه السلام

زمان رهبری و خلافت امام علی ـ علیه السلام ـ بود و مسلمین بر اثر فتوحات، دارای امکانات خوبی بودند و غنائم بی شمار از هر سو به سمت کوفه سرازیر بود و طبعاً مردم، در وضع اقتصادی مطلوبی بودند، و فرماندهان و دیگران لباس نو و زیبا می پوشیدند.

ولی شخصی دید، امام علی ـ علیه السلام ـ لباس کهنه و وصله دار پوشیده است، از روی تعجب با امام ـ علیه السلام ـ در این مورد، گفتگو کرد.[1]

امام ـ علیه السلام ـ در پاسخ فرمود: یخشعُ لهُ القلبُ، و تذلُّ بهِ النّفسُ و یقتدی بهِ المۆمنون؛ «پوشیدن این لباس کهنه، دل را خاشع و نفس امّاره را خوار می کند و مۆمنان از آن سرمشق می گیرند».[2]

در اینجا تناسب دارد به داستان ذیل توجه کنید:

در روایات آمده: علی ـ علیه السلام ـ شمشیرش را به بازار آورد و اعلام کرد که: «کیست این شمشیر را از من خریداری کند؟!» شخصی به پیش آمد و با آن حضرت در مورد فروش شمشیر، صحبت کرد.

امام فرمود: «سوگند به خدا اگر به اندازه یک پیراهن پول می داشتم، شمشیرم را نمی فروختم!»

آن شخص گفت: «من حاضرم که پیراهنی نسیه به تو بفروشم و هنگامی که سهمیه حقوق تو رسید، پول پیراهن را به من بپرداز».

امام این پیشنهاد را پذیرفت و پیراهن را از وی نسیه خرید و وقتی بعد از مدتی سهمیه اش را دادند، پول پیراهن را به فروشنده پرداخت.[3]



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. , نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/01/27
زمان : 09:34 ق.ظ
«تنها آرام کننده‌ی دل‌ها»
نظرات | ادامه مطلب


(هدایت شدگان) کسانی هستند که ایمان آورده و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد. بدانید که تنها با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد.


الا بذکر الله تطمئن القلوب
آیه 28 سوره رعد:

الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قَلُوبُهُم بذکرِ اللَّهِ أَلَا بذکرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

(هدایت شدگان) کسانی هستند که ایمان آورده و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد. بدانید که تنها با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد.

* یاد خدا تنها به ذکر زبانی نیست، اگر چه یکی از مصادیق روشن یاد خداست، زیرا آنچه مهم است یاد خدا بودن در تمام حالات، خصوصاً در وقت گناه است.

یاد خداوند برکات بسیار دارد، از جمله:

الف: یاد نعمت‌های او، عامل شکر اوست.

ب: یاد قدرت او، سبب توکّل بر اوست.

ج: یاد الطاف او، مایه محبّت اوست.

د: یاد قهر و خشم او، عامل خوف از اوست.

ه: یاد عظمت و بزرگی او، سبب خشیت در مقابل اوست.

و: یاد علم او به پنهان و آشکار، مایه حیا و پاک‌دامنی است.

ز: یاد عفو و کرم او، مایه امید و توبه است.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/01/27
زمان : 09:33 ق.ظ
6برکت عظیم سجده کردن !!
نظرات | ادامه مطلب

سجده


سجده، نشان تذلّل و خاكساری در برابر خداوند و عالی‏ترین درجه عبودیت است. انسان با سجده، خود را همرنگ با هستی می‏كند: « وَلِلَّهِ یَسْجُدُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ...»(1): و آن چه در آسمان ها و زمین است ، برای خدا سجده می کنند.

 امام علی (علیه السلام) درمورد سجده های در نماز می فرماید: سجده اول، یعنی این كه از خاكم و سربرداشتن از آن، رمز از خاك به دنیا آمدن است. سجده دوم، رمز مردن و به خاك خفتن است، سربرداشتن از آن، رمز برخاستن از قبر در قیامت و محشور شدن است(2) و این مضمون این آیه است كه: شما را از خاك آفریدیم و به خاك بر می گردانیم و بار دیگر از خاك، بیرونتان می آوریم.(3)

 

برکات سجده

یكى از نشانه هاى بندگى و تقرب به خداوند باقیماندن اثر سجده بر مواضع سجود مخصوصا پیشانى است. در گذشته، مۆمنان یا صحابه به یكدیگر مى‏گفتند: «مالی اراك جلحاء»; چرا پیشانیت صاف است؟ كنایه از این كه چرا تنها به نماز واجب اكتفا مى‏كنى و نمازهاى نافله نمى‏خوانى! امام امیرالمۆمنین(علیه‏السلام) نیز مى‏فرماید: مكروه مى‏دارم كه پیشانى آدمى صاف باشد و هیچ گونه اثر سجده بر آن نباشد. (4)

امام صادق علیه‏السلام  نیز برای داشتن سجده های طولانی ما را به کشیدن سرمه سفارش می کنند: سرمه، مو بر مى‏رویانَد، دیده را تیزى مى‏بخشد، و انسان را بر طولانى ساختن سجده، یارى مى‏رساند.(5)

در این همه سفارش به سجده و آن هم سجده های طولانی حتما خیر و فوائدی است که در ادامه به گوشه هایی از آن ها اشاره می نماییم: با سجده ...

 

1. به خدا نزدیک تر می شوی

سجده‌ی با توجه و با حضور قلب، انسان را به خدا نزدیک‌تر خواهد کرد، و هر چه این زمان طولانی‌تر باشد، قرب و نزدیکی بیشتری حاصل خواهد شد؛ زیرا انسان هر چه به خاك نزدیك شود به خدا نزدیكتر می‏ شود. امام صادق (علیه‏ السلام) فرمودند: نزدیكترین حالت بنده به خدا وقتی است كه در حال سجده باشد و گریه كند.(6)

مردى خدمت پیامبر اكرم (صلى الله علیه و آله) رسیده گفت مرا دستورى بیاموز كه ... خداوند مرا با شما محشور نماید. حضرت فرمود: ... اگر بخواهى خدا تو را با من محشور نماید باید سجده ات را طولانى كنى در پیشگاه پروردگار قهار

2. کمر شیطان را می شکنی

امام صادق (علیه السلام) فرمود: بنده حق چون سجده را در جائى كه كسى او را نمى بیند طولانى كند شیطان میگوید: واى بر من فرزندان آدم اطاعت كردند و من عصیان ورزیدم، و سجده كردن و من امتناع نمودم.(7)

 

3. گناهانت پاک می شود

شخصی خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و گفت: گناهانم بسیار و عملم اندك است. فرمود: سجده های خود را زیاد كن، زیرا آنگونه كه باد، برگ درختان را می ریزد، سجده هم گناهان را می ریزد.(8) و نیز آن حضرت در ضمن خطبه شعبانیه فرمود: پُشتهای شما از بار گناه سنگین شده است. آنها را با سجده های طولانی سبك كنید.(9)  

 



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/01/27
زمان : 09:31 ق.ظ
آرامش روحى عجیب با مطالعه یک کتاب!
نظرات | ادامه مطلب

نهج  البلاغه

همان طور كه قرآن كریم معجزه الهى است كه با وحى الهى به زبان پیامبر اكرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلم) جارى شده و هم از نظر لفظ و هم از نظر محتوا، كلام الهى است، نهج البلاغه نیز معجزه علوى است كه با الهام الهى و الهام از قرآن و الهام از تعالیم رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) به زبان امیر المۆمنین (سلام اللّه علیه) جارى گشته است.

از زوجات رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله وقتى مى‏پرسند: خلق رسول اللّه را براى ما بیان كنید. مى‏فرمودند: «كان‏خلقه القرآن»، یعنى خلق رسول اللّه همین قرآن مجید است. و اگر ما هم بخواهیم خلق على بن ابی طالب (سلام اللّه علیه) را ترسیم نمائیم باید بگوئیم خلق او در همین خطبه‏ها و نوشته‏ها و سخنها یافت مى‏شود.

ما مسلمین كه پیرو قرآن و سنّت رسول اللّه و عترت آن بزرگوار هستیم باید آنچه را كه امیر المۆمنین از خلق قرآنى و اسلامى خود ترسیم نموده‏اند مورد توجه قرار بدهیم و عمل كنیم که این كتاب در تمام شئون زندگى براى ما سخن مى‏گوید.

ما در ادامه این مقاله به بیان نقل قولهای برخی بزرگان از این کتاب شریف می پردازیم:

افتخار شیعه

حضرت امام خمینى رحمه الله فرمود: ''ما مفتخریم كه كتاب نهج البلاغه كه بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگى مادى و معنوى و بالاترین كتاب رهایى بخش بشر است و دستورات معنوى و حكومتى آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ما "امیرالمومنین على بن ابى طالب على علیه السلام" است.

"وصیتنامه امام خمینى رحمه الله ص 3، چاپ ارشاد"

 

بازگشت به نهج البلاغه

رهبر معظم انقلاب حضرت آیه الله خامنه اى مى فرماید: ''... امروز شرایطى مشابه شرایط حكومت دوران امیرالمومنین على علیه السلام است. پس روزگار، روزگار نهج البلاغه است. امروز مى شود از دیدگاه دقیق و نافذ امیرالمومنین على علیه السلام به واقعیتهاى جهان و جامعه نگاه كرد و بسیارى از حقایق را دید و شناخت و علاج دردها را پیدا كرد. همین است كه به نظر ما امروز از همیشه به نهج البلاغه محتاج تریم... آرزویى كه داشته ایم و داریم این است كه جامعه ى ما با این كتاب عزیز الفت و انس پیدا كند... من درباره توجهى كه ما باید به نهج البلاغه پیدا كنیم، مى خواهم هشدار بدهم. ما این توجه را امروزه كم داریم، مثل اینكه نمى دانیم چه گنجینه معرفت بى پایانى در این كتاب هست، یا هنوز براى مردم ما، حتى براى محققین ما، اهمیت دستیابى به منبع عظیم این كتاب بى نظیر به طور كامل كشف نشده است.''

"كتاب ''بازگشت به نهج البلاغه'' ص 38 -28"

عمرو بن بحر جاحظ مى گوید:''من دوست داشتم همه كتابها و تالیفات خود را بدهم و نسبت تالیف آن كتابها را از خودم قطع و انكار نمایم و در عوض آن، فقط سه كلمه از كلمات على بن ابى طالب علیه السلام را از آن خود سازم و آن كلمات منسوب به من گردد...''

تجلیگاه علم الهى



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/01/26
زمان : 08:11 ق.ظ
مستحبی که خویشان در آن مقدمند!!
نظرات | ادامه مطلب

صدقه

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: بهترین مال و بهترین اندوخته هر کس، صدقه اوست. همچنین می فرمایند: زمین، قیامت سراسر آتش است، جز زیر سایبان صدقه.


صدقه عمل مستحبی است که در آیات قرآن و روایات معصومین (علیهم السلام) تأکید بسیاری به آن شده و ثواب بی شماری برای آن بیان گشته است، تا آنجا که فرموده اند: صدقه در دنیا مانع پیشامدهای ناگوار و مرگ های ناگهانی است و در آخرت گناهان بزرگ را می زداید و حساب رسی قیامت را آسان می کند. (1)

اسلام با تدبیری ویژه نیاز نیازمندان را از راه صدقه، وقف، کفارات و مانند آن ها تأمین و اساس خدمات رسانی به مردم مستمند را نهادینه و استوار کرده و بدین وسیله به تأمین حداقلی هزینه زندگی محرومان و آسیب پذیران جامعه پرداخته است.

صدقه و کمک مادی و معنوی به نیازمندان و تهیدستان، وظیفه شرعی همه مردم به ویژه ثروتمندان است. صدقه سرمایه ایمان، تجارت پر سود، بهترین وسیله نیکوکاری، سپری در برابر آتش، مایه رفع بلا و گرفتاری، وسیله روزی تهیدستان و آزمون ثروتمندان و ... شمرده شده است.

رسیدن انسان به درجات بالاى معنوى، شرایطى دارد كه یكى از آنها انفاق كردن از اموالى است كه مورد علاقه انسان است و علاقه انسان به خداوند آن گاه روشن مى شود كه، ثروتى را كه مورد علاقه شدید اوست، در راه خدا انفاق كند.

خداوند متعال در قرآن کریم مى فرماید:

« لَن تَنَالُوا البِّرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ مَا تُنفِقُوا مِن شَیْء فَإِنَّ اللهَ بِهِ عَلِیمٌ. هرگز به نیكوكارى نمى رسید، مگر اینكه آنچه را كه دوست دارید، انفاق كنید و آنچه انفاق مى كنید خداوند از آن با خبر است.»(2)

صاحب مجمع البیان در ذیل آیه شریفه این جریان را بیان كرده است:

هنگامى كه آیه مذكور نازل شده، یكى از یاران پیامبر (صلى الله علیه و آله) به نام ابوطلحه انصارى، باغ بسیار زیبایى در مدینه داشت و این باغ را در میان بستگان خود تقسیم كرد و پیامبر (صلى الله علیه و آله) درباره او فرمود: آفرین بر تو، آفرین بر تو، این ثروتى است كه براى تو سودمند خواهد بود. (3)

اگر انسان چیزى را به فقیر صدقه دهد، بعضى فرموده اند: نمى تواند آن را از او بخرد، یا به عنوان هدیه قبول كند، ولى بنا بر مشهور مكروه است، البته این در صورتى است كه آن صدقه، زكات نباشد وگرنه جایز نیست، زیرا سبب تضیع حقوق فقیر می شود

انواع صدقه

صدقه در اصطلاح شرعی به دو نوع کلی شناخته می شود: صدقات واجب و صدقات مستحبی.

1.     صدقات واجب: شامل ‍ خمس، زکات، زکات فطره و تمام مواردی است که باید مالی را از طرف خودش صدقه داد. مثلاً اگر انسان مالی را پیدا کند یا اموال کسی به پیدا شده باشد، و صاحبان آن اموال مشخص نباشند؛ با رعایت شرایط دیگر و اجازه مجنهد جامع الشرایط، از طرف صاحب آن اموال، صدقه داده می شود. این نوع از صدقات در این نوشتار بررسی نمی شود.

2.      صدقات مستحبی: ھمان صدقه معروف بین مردم است که کسی با اختیار خودش و بدون آنکه امر شرعی به او تعلل – گرفته باشد، از اموال خود را به دیگران می بخشد. این قسم از صدقه در این مطلب بررسی خواھد شد.

 



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/01/26
زمان : 08:10 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic