هفت گام در ارتباط موثر و دینداری
نظرات | ادامه مطلب

دوستی

انسان موفق، انسانی است که بتواند با خود، دیگران و حتی پدیده های طبیعی ارتباطی موثر و مفید داشته باشد.

ارتباط با خود (یعنی تضمین و تأمین بهداشت جسمی و روانی) ارتباط با خدا (یعنی انجام واجبات و ترک محرمات) ارتباط با والدین (احترام و تواضع در برابر پدر و مادر و اولیایه خدا) ارتباط با همسر (همدلی و همسویی در چارچوب معیارهای دینی و اخلاقی) ارتباط با فرزندان (در جهت تربیت و تزکیه و شادابی آنان) ارتباط با خویشان (به عنوان صله رحم و عبادت) ارتباط با دوستان (در جهت تأمین نیازهای معنوی، معرفتی و عاطفی) ارتباط با شهروندان (رعایت حقوق شهروندی و زیر پا نگذاشتن حق الناس) ارتباط با هم نوعان (به عنوان بنی آدم اعضای یک دیگرند) ارتباط با طبیعت (تضمین بهداشت و زیبایی دریاها، جنگل ها و...)

با مقدمه مختصر مذکور، اگر بگوییم قرآن یک کتاب ارتباطات است، سخنی به گزاف نگفته ایم. همه پیام های آسمانی و آموزه های معصومین (علیهم السلام)، برای طراحی و تنظیم ارتباطات مقرر شده اند.

بنابراین ارتباط مۆثر (که در این جا منظور ارتباط و تعامل سالم با اطرافیان می باشد) بدون تأکید بر آیین نامه ارتباطات (قرآن و سنت) محقق نخواهد شد.

مبانی ارتباطات با رویکرد دینی، بر هفت محور اصلی استوار است:

1- معرفت

شناخت وظایف و تکالیف دینی در تعامل و معاشرت با دیگران اولین پیش نیاز ارتباط موثر است. بر این اساس، ارتباط با اطرافیان به عنوان عبادت و جلب رضایت خداوند انجام می گیرد.

ارتباط مبتنی بر تکلیف، در پی تأمین منافع خود نیست. احترام و محبت به دیگران را با نیت و جهت عبادت پیشه خود می‌سازد.

بسیاری از اختلافات و تنش های خانوادگی و اجتماعی و نیز یکی از علل مهم کاهش روابط بین دوستان، خویشان و همسایگان ریشه در توقع تلافی دارد. من سلام می دهم انتظار جواب دارم. هدیه می دهم تا هدیه بگیرم. درست مثل فرهنگی که در بازار تجارت و کسب و کار حاکم است پولی می دهم تا کالایی بگیرم.

در حالی که در فرهنگ ارتباطات دینی، کمک و یاری و محبت و ارتباط با دیگران به عنوان یک وظیفه دینی تلقی شده و مثل نماز و روزه و خمس، توقعی در کار نیست.

بدون مشاور زندگی کردن، یعنی بدون بهره گیری از متخصصان و کارشناسان زندگی کردن- در بسیاری موارد مشاور نقش داور و راهنما را به عهده داشته و مانع افسردگی، بلاتکلیفی، اضطراب و بداخلاقی های رایج خواهد شد

نادیده گرفتن اصل معرفت در ارتباط، موجب رشد خرافات و فرو غلتیدن در اختلافات فرقه ای و قبیله ای خواهد شد.

2- مقاومت



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/12
زمان : 08:18 ق.ظ
کاش می‌دانستیم آن دنیا چه خبره؟!
نظرات | ادامه مطلب

مرگ

دنیا، سرای کوچ کردن است، ولی مهم این است که انسان به کجا کوچ می کند؛ آیا به سرزمینی سراسر آسایش و رفاه یا به محلی بی آب و علف و همراه با مشقت و رنج؟

... در حقیقت این اعمال و رفتار آدمی است که جایگاه او را در آخرت تعیین می کند و چگونگی زندگی او را در آنجا رقم می زند. آنان كه حقیقت دنیا و آخرت را به درستی درك كرده باشند، نگاه دیگری به زندگی دارند؛ آنان برای خدا و آخرت اصالت قائلند و دنیا را پلی برای رسیدن به آخرت می دانند و به این جهت اعمال و كردارشان بر اساس خدا محوری تنظیم و صادر می شود و دنیا برای آنان سجن و زندانی محدود است، ولی این به این معنا نیست كه قدرت زیست در این دنیا را از دست بدهند؛ بلكه توجه به بعد دیگر دنیا شوق زندگانی را در چنین افرادی زیاد می كند و آن، مزرعه بودن دنیا برای آخرت است. انسان در این وادی می تواند خود را به ظرفیت های والای كمالات و درجات علیای حسنات برساند و آخرت تجسم همین اعمال می باشد. پس اگر خداوند به مۆمنی عمر طولانی داد، توجه به این نكته مهم شوق ادامه زندگی را در او به وجود می آورد.  امام علی علیه السلام آنان را این گونه معرفی می کند: « إِنَّمَا مَثَلُ مَنْ خَبَرَالدُّنْیَا كَمَثَلِ قَوْم سَفْرنَبَا بِهِمْ مَنْزِلٌ جَدِیبٌ، فأَمُّوا مَنْزِلاً خَصِیباً وَجَنَاباً مَرِیعاً، فَاحْتَمَلُوا وَعْثَاءَ الطَّرِیقِ، وَفِرَاقَ الصَّدِیقِ، وَخُشُونَةَ السَّفَرِ، وَجُشُوبَةَ الْمَطْعَمِ، لِیَأتُوا سَعَةَ دَارِهِمْ، وَمَنْزِلَ قَرَارِهِمْ، فَلَیْسَ یَجِدُونَ لِشَیْء مِنْ ذلِكَ أَلَماً، وَلاَ یَرَوْنَ نَفَقَةً مَغْرَماً، وَلاَ شَیْءَ أَحَبُّ إِلَیْهِمْ مِمَّا قَرَّبَهُمْ مِنْ مَنْزِلِهِمْ، وَأَدْنَاهُمْ مِنْ مَحَلِّهِمْ وَمَثَلُ مَنِ اغْتَرَّ بِهَا كَمَثَلِ قَوْم كَانُوا بِمَنْزِل خَصِیب، فَنَبا بِهِمْ إِلَى مَنْزِل جَدِیب، فَلَیْسَ شَیْءٌ أَكْرَهَ إِلَیْهِمْ وَلاَ أَفْظَعَ عِنْدَهُمْ مِنْ مُفَارَقَةِ مَا كَانُوا فیِهِ، إِلَى مَا یَهْجُمُونَ عَلَیْهِ، وَیَصِیرُونَ إِلَیْهِ؛ همانا داستان آن کس که دنیا را شناخت، چونان مسافرانی است که در سرمنزلی بی آب و علف و دشوار اقامت داشته، قصد کوچ کردن به سرزمینی دارند که در آنجا آسایش و رفاه فراهم است. پس مشکلات راه را تحمل می کنند و جدایی دوستان را می پذیرند و سختی سفر و ناگواری غذا را با جان و دل قبول می کنند تا به جایگاه وسیع و منزلگاه امن و با آرامش قدم بگذارند. آن ها از سختی های طول سفر احساس ناراحتی ندارند و هزینه های مصرف شده را غرامت نمی شمارند و هیچ چیز برای آنان دوست داشتنی نیست، جز آنکه به منزل امن و محل آرامش برسند. اما داستان دنیاپرستان، همانند گروهی است که از جایگاهی پر از نعمت ها می خواهند به سرزمین خشک و بی آب و علف کوچ کنند. پس در نظر آنان چیزی ناراحت کننده تر از این نیست که از جایگاه خود جدا می شوند و ناراحتی ها را باید تحمل کنند».(1)


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/12
زمان : 08:12 ق.ظ
صبر و شكیبائى از شرایط انتظار
نظرات | ادامه مطلب

صبر

در روایات به صبر بر كلّیه بلیّات و هموم و احزانى كه از هر جهتى به سبب غیبت امام (علیه السلام)بر مۆمنین وارد مى شود، توصیه شده است.


در روایتى در «بحارالانوار» از حضرت صادق (علیه السلام) نقل شده كه حضرت فرمودند:

انتظار فرج به صبر نمودن است و صبر به منزله جزء و ركن انتظار است.

و این صبر چند گونه است: 

مقام اوّل: صبر بر ظلم اعداء از جهت خوف از آنها

مۆمنین، به واسطه آنچه از ظلم اعداء بر آنان در دولت باطل و در حال غیبت و استتار امام (علیه السلام) وارد مى شود، چندین برابر فضائلی که اهل دولت حقّ در وقت ظهور درك مى كنند را در زمان غیبت درک می کند و در روایات آمده است هر كدام از شماها در حال انتظار و صبر نمودن بر ظلم اعداء بمیرد ; نزد خدا از بسیارى از شهداى بدر و احد افضل است و همچنین آمده است که هر كس انتظار امر ما را داشته باشد و بر آنچه ببیند از اذیّت و خوف ودشمنان; صبرنماید، درروز قیامت در زمره ما خواهد بود.

مقام دوّم: صبر بر كلّیه بلیّات و هموم و احزانى كه از هر جهتى به سبب غیبت امام (علیه السلام)بر مۆمنین وارد مى شود.

در «كافى» به روایت از امام صادق (علیه السلام) آمده است: بدرستیكه از براى حقّ دولتى است و ازبراى باطل هم دولتى، و اهل هر یك در دولت دیگرى در ذلّت و خواریند و بدرستیكه كمتر چیزى كه به مۆمن در دولت باطل مى رسد; ظلم اولادش و جفاى برادرانش است و بهره او را در دولت حقّ كامل گرداند، پس صبر كنید و شاد باشید.

مقام سوّم صبر در طولانى شدن غیبت امام (علیه السلام) است به آنكه با قلب یا با زبانش بر خداوند یا بر امام (علیه السلام) از بابت طولانی شدن غیبت اعتراض ننماید.

حال که مولایمان این چنین بر مصیبتهای دوران غیبت صابرند، بر ماست که با تأسی به ایشان و صبر و شکیبایی و استقامت، ایشان را یاری نماییم و دستخوش مصائب و فتنه ها نگردیم

پس لازمه صحّت یقین و اعتقاد آن است كه هر چند غیبت امام (علیه السلام) طولانى شود، و فتنه ها و بلاهاى زیادى از هر نوع آنها روى دهد، بنده باید هم از جهت ظاهرى و هم از جهت قلبى تسلیم خداوند باشد، و راضى به آن بوده و صبر نماید، و چون و چرا نكند، و شكّ در دلش پیدا نشود، و وسوسه به قلب خود راه ندهد.

امیرالمۆمنین علی علیه السلام نیز در نهج البلاغه انسانها را به صبر در دوره انتظار فرا می خوانند با این مضمون که:



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/11
زمان : 08:07 ق.ظ
هر کس شایسته لقب "صدّیق " نیست!
نظرات | ادامه مطلب


وَالَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَالشُّهَدَاء عِندَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ وَالَّذِینَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآیَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِیمِ(حدید ،19)

کسانی که به خدا و رسولانش ایمان آوردند آنها صدیقین، و شهداء نزد پروردگارشان هستند، بر آنها است پاداش (اعمال) شان، و نور (ایمان) شان، و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند اصحاب دوزخند.


راستگویی

«صدّیق» کسی است که سر تا پا صداقت و راستی است، و عملش گفتارش را تصدیق می‌کند.

راغب در مفردات «صدیق» را بسیار راستگو معنا کرده است[ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، درالعلم دار الشامیه، ج 1، ص 479] و طریحی این واژه را به سه معنا می‌داند:

اوّل کسی که اصلاً دروغ نمی گوید؛ دوّم آنکه مداوم امر حق را تصدیق می‌کند و سوم کسی که به صدق عادت دارد. [ طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، کتاب فروشی مرتضوی، ج 5، ص 199]

ابن منظور نیز تقریباً همین معنا را برای «صدیق» بیان کرده است[ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، دار صادر، بیروت، 1414 ق، ج 10، ص 194] و در صحاح جوهری نیز «صدیق» به «دائم التصدیق» معنا شده است.[ جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، ج 4، ص 1508]

در مجموع می‌توان گفت کلمه ی «صدیق» دلالت بر مبالغه ی در صدق می‌کند،[ صادقی تهرانی، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج 7، ص 162] یعنی کسانی که بسیار صادقند. باید توجه داشت که «صدق» مدّ نظر تنها زبانی نیست و سخنانی است که انسان می گوید تنها یکی از مصادیق آن است و مصداق دیگرش عمل است که اگر مطابق با زبان و ادعا او بود ، آن عمل نیز «صادق» می‌شود.

بر این اساس «صدیق» کسی است که به هیچ وجه دروغ در او راه ندارد و کاری که حق بودن آن را نمی‌داند، انجام نمی‌دهد، هر چند که مطابق با هوای نفسش باشد و سخنی را که راست بودن آن را نمی‌داند نمی گوید و قهراً حتی کسی به جز حق را هم نمی‌بیند، پس او کسی است که حقایق اشیاء را می‌بیند و حق می‌گوید و حق انجام می دهد.[ طباطبایی، محمدحسین، المیزان، ج 4، ص 252]

علامه می‌فرماید: در این آیه ، هم خطاب به مۆمنین این امت است و هم خطاب به مۆمنین اهل کتاب. و مراد از ایمان به خدا و پیامبران خدا ، ایمان خالصی است که طبیعتاً جدای از اطاعت و پیروی نیست. و اگر در آیه ی (أُولَئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَالشُّهَدَاءُ) آمده؛ منظور الحاق مۆمنین به شهداء و صدیقین است. زیرا در آیه دو قرینه آمده که دلالت بر این منظور دارند. اوّل جمله (عِنْدَ رَبِّهِمْ) می‌باشد یعنی اینان نزد پروردگارشان صدیق و شهیدند و دوّم جمله (لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ) می‌باشد زیرا ضمیر هم در «لهم» به مۆمنین بر می‌گردد و ضمیر هم در(أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ)به صدیقین و شهداء بر می‌گردد.[طباطبایی،همان،ج 19،ص 286]

شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا از امام رضا (علیه‌السلام) روایت کرده که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: برای هر امتی «صدّیق» و «فاروق» است و برای این امت، علیٌ صدیق و فاروق است

مراد از «صدیقین» و «شهداء» در آیه همان‌هایی هستند که در آیه 69 سوره نساء آمده است.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/11
زمان : 08:06 ق.ظ
جادوگرانی که جانشین خدا می شوند!
نظرات | ادامه مطلب


امروزه در کشور ما دستِ کم 50 جریان فعال در حوزه معنویت و عرفان وجود دارد که نود در صد آن‏ها وارداتی‏اند. یکی از شاخص‏های مشترک این گروه‏ها، وجود تناقض در اندیشه یا مرام این گروه‏‏هاست.

عرفان
انواعِ تناقض در عرفان‏های کاذب

در معنویت‏هاى جدید، دین و مذهب و در یك كلمه، شریعت جایى ندارد. یكى از تعارضات این معنویت‌ها آن است كه از یك طرف احكام عبادى، مناسک و عبادات رایج در ادیان را محكوم مى‏كنند و از طرف دیگر، خود عبادت‏هایى جدید و مناسكى ویژه با آدابی خاص به پیروان خویش آموزش مى‏دهند. نماز را لازم نمی‏شمارند؛ اما خود مدل‏هایی از عبادت و ذکر و خلوت‏نشینی را ضروری معرفی می‏کنند. مثلاً در مكتب اكنكار، شریعت‌های رایج كنار گذاشته مى‏شود و مناسک ادیان محکوم می‌گردد؛ اما روزه روز جمعه، لازم شمرده شده است؛ به‌این‌صورت كه فرد در خانه بنشیند، از اجتماع كناره گیرد، ذهن خود را بر استاد زنده آك متمركز كند و فقط به فكر او باشد.( حكمت آك، صص 8 4 و 7.)

در مرام اشو، مراقبه‌هایى با آداب و اوقاتی خاص، تبلیغ و توصیه مى‏شود به صورتی که یک دوره دوازده جلدی با نام مراقبه برای برنامه دوازده ماهه مریدان اشو تألیف شده و حتی برای هر روز ایشان یک متن عرفانی برای انس و مطالعه و در نتیجه مراقبه و مدی‌تیشن تنظیم گردیده است( اشو، شهامت، بخش آخر).

لوییز‏هی کتابی دارد با نام در زمان حال زندگی کن که در بردارنده 365 دستورالعمل روزانه برای دست‌یابی به حیات معنوی است. اکهارت توله کلمات قصاری برای مرور و تمرکز درونی نگاشته است؛( ر.ک: سکوت سخن می‌گوید؛ اکهارت توله) وین دایر مراقبه‏هایی برای تهذیب روح با نام عبادت پیشنهاد می‌دهد و کتاب مستقلی برای این هدف گردآوری کرده است.( ر.ک: مراقبه، وین دایر؛ معنویت2، وین‏دایر.) دیانا کوپر، دیپاک چوپرا، والش، دالایی لاما همه چنین برنامه‏هایی را دارند.

عرفان‏هاى جدید،  اماکن پذیرفته‏شده در ادیان هم‏چون مسجد، حسینیه، معبد و كلیسا را مردود اعلام كرده‏اند، اما هركدام به طریقى، مكانى‏مقدس برای عبادت ابداع نموده است. اشو، مكانى به نام «كمون بین‏المللى اشو» را در هند پایه‏گذارى كرد. ساى بابا، كاخى به نام «آشیانه صلح برین» دارد كه در اعیاد همه ادیان، در آن مراسمی برگزار مى‏شود و هم‌چنین محل ملاقات و تشرّف ساى باباست كه پیروان وى در آن‌جا او را دیدار مى‏كردند. پیروان مكتب اكنكار، هر چند مكتب خود را جهانى اعلام كرده‏اند و آن را فرا مكانى مى‏دانند، معبدى مقدس در یكى از شهرهاى آمریكا دارند و هر ساله در سالروز تولّد پال‌توئیچل (بنیان‌گذار این مكتب كه افسر نیروى دریایى امریكا بوده است) در آن‌جا جمع مى‏شوند. این مكان مقدّس به «معبد زرین اك» مشهور است. یادآورى می‌شود كه پاره‏اى از فرقه‏هاى اسلامى، مانند صوفیان كه معمولاً با مسجد و حسینیه میانه‌ای ندارند، خانقاه را به جاى آن برگزیده‏اند.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/11
زمان : 08:05 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic