شکر نعمت
نظرات |

شکر نعمت
امروزه که علم، ظاهراً، در جوامع منزلتی یافته و فنون برآمده از بعضی علوم مظاهر خود را در هر جایی به رخ می کشد و باعث قدرت نمایی صاحبانش می شود، به تبع آن، پژوهش نیز که تثبیت کننده سلطه های علمی بوده، مورد توجه قرار گرفته است...

امروزه که علم، ظاهراً، در جوامع منزلتی یافته و فنون برآمده از بعضی علوم مظاهر خود را در هر جایی به رخ می کشد و باعث قدرت نمایی صاحبانش می شود، به تبع آن، پژوهش نیز که تثبیت کننده سلطه های علمی بوده، مورد توجه قرار گرفته است و سخن گفتن از اهمیت آن تکرار مکررات و از فضول کلام است! اما در این میان شاید سخنی از دغدغه ای باقی است! و آن اینکه آیا بنا داریم در تحصیل علم (مقصود، به دست آوردن و کشف است!) نیز مرعوب یا تسلیم سلطه شویم؟ سلطه ای که روش ها، ساحت ها، پیش انگاره ها، ابزارها و … را به همگان دیکته می کند؟ این سۆال ما اگر چه به سیاق استفهام حقیقی نیست!، اما بنای رد و انکار هر گونه استفاده از نتایج کار دیگران، و لو این دیگران در چنبره سلطه های دنیوی باشند، را هم ندارد. اما استفاده آگاهانه و با چشم باز کجا و پشت پا زدن به تمام سنت ها و کوشش های علمای پیشین و اخذ عجولانه و مرعوبانه از فضای فرهنگی دیگر کجا؟ این، خطری است که اگر زودتر به فکر نیفتیم ما را تهدید می کند و چاره آن ، آنگونه که به ذهن قاصر نگارنده می رسد، تأمل و تدوین سنت های علمی علمای سابق در طول سالیان دراز و توجه و تدقیق و تحلیل سنت ها، روش ها و … در فضای علمی – پژوهشی سایر فرهنگ ها و احتیاط بیشتر در رواج روال ها و سنجه های علمی – پژوهشی و تلاش در انحصاری نشدن آنها و عدم تسلیم کل فضای علمی – پژوهشی به عنوان ملک طلق این روال ها و سنجه های اتخاذ شده، است. این، امر به مثابه شکر نعمت سنت دیرینه علمی حوزه های علمی در فرهنگ غنی اسلامی است که نعمت را افزون خواهد کرد و پشت پا زدن و هدم آثار این سنت ها و تقدیم همه فضای علمی – پژوهشی به سنت های بیگانه و پیروی و نهادینه کردن آنها در فضای علمی پژوهشی خودی، چیزی که بیم آن می رود دیر یا زود اتفاق بیفتد، کفر نعمتی است که نتیجه آن به تدریج می تواند هدم فرهنگ خودی و حتی از کف رفتن علوم دیرینه ما باشد. در این باب و بخصوص در تأکید بر تفاوت مسیرهای علمی و منابع ادراک و رویکردها در تدوین علمی سخن بسیار است که در مقدمه ای کوتاه به بهانه هفته پژوهش نمی گنجد.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/26
زمان : 08:09 ق.ظ
آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟
نظرات | ادامه مطلب


با توجه به آیات 15 و 16 سوره مبارکه هود علیه السلام و نیز آیاتی که عمل صالح را شرط ورود به بهشت می دانند، این نتیجه به دست می آید:

عملی نجات بخش است و بهشت جاویدان را در پی خواهد داشت که دارای این دو عنصر باشد: حُسن فعلی و حُسن فاعلی؛ یعنی هم عمل، عملی باشد که در فرهنگ دینی مقبول است و هم کننده کار آن را با نیت الهی و قصد قربت انجام داده باشد.


یهود

آیات قرآن کریم تأکید و اصرار دارند بر اینکه شرط ورود به بهشت دو چیز است: یکی ایمان و دیگری عمل صالح؛ مانند آیه 82 سوره بقره که اهل ایمان و عمل صالح را اهل بهشت و جاویدان در آن معرفی می کند:

الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فیها خالِدُونَ

آیات الهی این واقعیت را هم بیان می دارند که نه ایمان بی عمل برای انسان مفید خواهد بود و نه عملِ بی نیت الهی.

بی فایده بودن ایمانِ بی عمل را در آیه 158 سوره انعام آمده است:

یَوْمَ یَأْتی‏ بَعْضُ آیاتِ رَبِّكَ لا یَنْفَعُ نَفْساً إیمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فی‏ إیمانِها خَیْراً

روزى كه برخى از نشانه‏هاى پروردگارت به ظهور آید، ایمان آوردن كسى كه پیش از این ایمان نیاورده یا در حال ایمانش عمل شایسته‏اى انجام نداده سودى نخواهد داشت.

و اینکه عمل بی نیت الهی در آخرت بهره ای از پاداش الهی نخواهد داشت حقیقتی است که آیات 15 و 16 سوره هود علیه السلام از آن پرده بر می دارد:

مَنْ كانَ یُریدُ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زینَتَها نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمالَهُمْ فیها وَ هُمْ فیها لا یُبْخَسُونَ

كسانى كه زندگى دنیا و زیور و زینتش را بخواهند، ثمره تلاششان را به طور كامل در [همین‏] دنیا به آنان مى‏دهیم و در آن چیزى از آنان كاسته نخواهد شد.

أُوْلَئكَ الَّذِینَ لَیْسَ لهَُمْ فىِ الاَْخِرَةِ إِلَّا النَّارُ  وَ حَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَ بَاطِلٌ مَّا كَانُواْ یَعْمَلُون

اینان كسانى هستند كه در آخرت، سهمى جز آتش براى آنان نیست و آنچه [در دنیا از كار خیر] كرده اند، در آخرت تباه و بى اثر مى شود و آنچه همواره [برای غیر خدا‏] انجام مى دادند، باطل است.

 

کدام ایمان؟ کدام عمل؟

حال که ضرورت داشتن ایمان و عمل صالح برای جلب رضای خداوندی و ورود به بهشت اثبات شد این سوال مطرح می شود که کدام ایمان و عقیده و کدام عمل شایسته این هدف را تأمین می کند و انسان را به سر منزل مقصود می رساند؟ 

اسلامی مورد قبول و رضایت من است که مُهر «غدیر» پای آن باشد



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/25
زمان : 08:16 ق.ظ
عوامل تقویت کننده نماز در خانواده
نظرات | ادامه مطلب


همه مسلمانان در لایه های پنهان شخصیت خود به انجام فرایض و واجبات دینی خود تمایل داشته و همواره مایلند خود را مسلمان واقعی بدانند، بخصوص پدران و مادران مسلمان تلاش دارند، که فرزندانی مومن و متدین داشته باشند.

نماز

گاهی دیده می شود والدینی که خود به انجام فرایضی دینی چندان مقید نیستند، امّا به داشتن فرزندانی مۆمن و مۆدب افتخار می کنند.

در این نوشتار راه های تحقق این تمایل ذاتی را با هم مرور می کنیم. چه کنیم تا خود و فرزندان مان نسبت به نماز که شاکله و شیرازه همه فضائل اخلاقی و تربیتی به شمار می آید، علاقمند و پایبند باشیم. اگر حتی بخشی از آنچه را که در نماز از خداوند می خواهیم بدست آوریم، هرگز (خود و فرزندانمان) دست از نماز بر نداشته و همواره بر عمق و غنای آن خواهیم افزود.

1- تقویت و ارتقاء سطح آگاهی و شناخت دینی در حوزه های مختلف: توحید، نبوت، امامت، معاد، نعمت ها و موهبت های الهی، چرا که حلقه های مذکور پیوندی پایدار  با هم دارند. تقویت نماز بدون آگاهی از سایر ابعاد دین ممکن نخواهد بود. لذا مطالعه کتب دینی، آموزش و شرکت در کلاس ها و همایش های دینی و استفاده از برنامه های فرهنگی و مذهبی صدا و سیما از اصلی ترین پیش نیازهای تقویت نماز در خانواده است.

2- پاسخ گویی صحیح و به موقع به پرسش های دینی اعضای خانواده

3- پرهیز از زور و استبداد و در آموزش نماز- فراموش نکنیم که غنچه با زور گل نمی شود باید فضای مناسب و مراقبت صحیح برای گل شدن غنچه صورت گیرد.

4- گناه، ذهن و فکر آدمی را مسموم نموده و علاقه به دعا و نیایش را به شدت کاهش و بی محتوا می کند. پرهیز از محیط و افراد آلوده به گناه، مهم ترین و موثرترین راه رسیدن به نماز واقعی است.

5- تجربه های تلخ و یا شیرین از نماز و محیط های مذهبی در علاقمندی و یا انزجار از نماز نقش بسیار مهمی دارد. سعی کنید خود و فرزندان تان از نماز و مراسم و محیط های مذهبی تجربه ها و خاطره های شیرینی داشته باشند.

6- والدینی که نماز را به تأخیر انداخته و یا اهمیت چندانی به نماز ندهند، فرزندانی اهل نماز و نیایش نخواهند داشت. پدران و مادران، الگوی تربیتی فرزندان هستند. لذا به شدت مراقب رفتار و اخلاق، به خصوص به جا آوردن نماز باشید.

7- اذان و اقامه گفتن در گوش نوزادان خود نقش مهمی در تمایل فرزندان در آینده به نماز و دین خواهد داشت.

همآهنگی والدین در تربیت دینی و آموزش ارزش های اخلاقی به فرزندان بسیار مهم و ضروری می باشد. همسویی و همصدایی پدران و مادران و انتخاب معاشران و دوستان متدین در پراکندن عطر نماز و نیایش در فضای خانه و خانواده از مهم ترین پیش شرط ها به شمار می آیند که نباید مورد غفلت والدین واقع شود



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/25
زمان : 08:15 ق.ظ
یکصد و پنجاه درس زندگی/ معرفی کتاب
نظرات | ادامه مطلب


آدمی محکوم به زندگی و نفس کشیدن و گذران عمر در این دیار خاکی است. گویا همچون داستان ها و رمانهای تخیلی او را در جزیره ای رها کرده‌ و به قصد و غرضی  نقشه گنجی را نیز در کنارش نهاده اند تا گنجینه ای نهفته از دل خاک را بیرون کشد....

مکارم شیرازی

اما داستان ما داستانی تخیلی نیست و ریشه در واقعیت دارد چرا که داستان زندگی من و تو نیز داستان همین جزیزه و گنج است که باید نقشه را به دست گرفت و به راه افتاد تا خود واقعی و والایمان را که گنجینه واقعی زندگی است بیابم. دین راه و نقشه را در اختیار گذاشته و در این میان کتاب های ارزشمندی نیز موجود است  که کروکی این راه را به روشنی ترسیم کرده اند تا راهرو دچار کج‌فهمی، بدفهمی و خدای ناکرده انحراف از مسیر اصلی نگردد.

کتاب هایی در این زمینه راهکارهای  ارزشمندی را ارائه داده‌اند تا رهروان با مشق کردن آن پله ها و قله های موفقیت را یکی پس از دیگری پشت سر گذارد. یکی از این کتابها، کتاب" یکصدو پنجاه درس زندگی" است.

کتاب" یکصد و پنجاه درس زندگی" اثر آیت الله مکارم شیرازی مجموعه‌ای از احادیث ارزنده اهل‌بیت و معصومین(علیهم السلام) است که همراه با ترجمه روان و شرحی کوتاه از آنها در قالب آموزه‌های اسلامی به رشته تحریر درآمده ‌است.آیت‌الله‌ مکارم شیرازی با هدف آشنایی و یادآوری برخی از احادیث و روایات معصومین(علیهم السلام) و استفاده از آنها در مراحل گوناگون زندگی به نگارش این اثر همت گماشته‌اند.

در این نوشتار شیوه‌‌های صحیح برخورد با مسایل اجتماعی و حل مشکلات فردی با ارایه الگویی از راه و رسم زندگی اسلامی و استناد به آرای علما و بزرگان دین عنوان شده و در پایان نیز با ذکر سرگذشت برخی از اندیشمندان مذهبی در جهت پربارتر ساختن ‌پشتوانه معنوی خوانندگان تلاش شده ‌است.

نویسنده در بخشی از معرفی این اثر آورده ‌‌است:

بعد از كتاب الله، قرآن مجید، بزرگترین سرمایه ما، سنت پیامبر(صلى الله علیه وآله)و احادیث ارزنده اهل بیت(علیهم السلام) است، و این همان دو ثقل بزرگى است كه بعد از رحلت پیامبر(صلى الله علیه وآله) به یادگار مانده، و دست زدن به دامان آنها مانع گمراهى و ضلالت است.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/25
زمان : 08:13 ق.ظ
آیا هدیه خمس دارد؟
نظرات | ادامه مطلب

خمس


به هدیه و امثال آن خمس تعلق نمی گیرد اگرچه كه چیز با ارزشی محسوب شود و از مخارج سال زیاد بیاید البته احتیاط مستحب آن است كه در صورتی كه از مخارج سال زیاد بیاید خمس آن پرداخت شود. (قائلین به این نظریه عبارتند از حضرت امام ره و مقام معظم رهبری دام ظله و غالب فقهای قدیم )


هرگاه مالی به دست انسان برسد از راه هدیه یا هبه (كه همان بخشش است) یا از راه جایزه مثل جوائز بانكی یا حتی مثل صدقه و نذری كه برایمان بكنند آیا به آن خمس تعلق می گیرد؟

نظر مراجع عظام تقلید در این رابطه مختلف است و نظرات در این رابطه به سه شكل می باشد:

نظر اول:

به هدیه و هبه و جایزه و امثال آن به طور مطلق خمس تعلق می گیرد به این معنی كه این جایزه یا هدیه به هر شكل و اندازه كه باشد، در صورتی كه از مخارج سالش زیاد بیاید، مشمول خمس خواهد بود.

مراجعی كه این نظریه را قبول دارند عبارتند از آیات عظام: بهجت(ره) و مكارم شیرازی و فاضل لنکرانی(ره)، اراكی(ره)، خوئی(ره)، سیستانی، صافی ، گلپایگانی و سبحانی.

نكته:

البته از بین مراجع فوق آیات عظام مكارم شیرازی و بهجت ره و فاضل لنکرانی ره بنا بر احتیاط واجب، خمس آن را واجب می دانند و بقیه بر حسب فتوی پس مقلدین آنها می توانند به مراجعی كه به نظریه سوم قائل هستند مراجعه كنند.

نظر دوم:

در صورتی به هبه و هدیه و امثال آن خمس تعلق می گیرد كه آن هدیه چیز كم و كوچكی محسوب نشود و اگر چیز كم ارزشی محسوب شود به آن خمس تعلق نمی گیرد.

كسانی كه این نظریه را قبول دارند عبارتند از آیات عظام تبریزی(ره)، وحید خراسانی و زنجانی البته با این تفاوت كه آیة الله زنجانی در چیزهای كم ارزش هم بنا بر احتیاط خمس را لازم می دانند ولی مقلدین ایشان می توانند فقط در این زمینه به قائلین به نظریه بعدی مراجعه نمایند.

و همچنین آیة الله مكارم شیرازی در حاشیه خود بر كتاب عروةالوثقی همین نظریه را قائلند .

نظر سوم:



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/24
زمان : 08:25 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic