اولین و آخرین ادبِ عزاداری !
نظرات | ادامه مطلب

عزاداری

با نزدیك شدن ایام محرم الحرام وقتی در كوچه ها و خیابان ها عبور می كنیم به ظواهر و پدیده هایی برمی‌خوریم كه توجه انسان را بر می انگیزد و نوعی شور و شعف در انسان ایجاد می نماید و انسان را به تفكر وادار می نماید و آن پدیده چیزی نیست جز آمادگی مردم پیر و جوان، زن و مرد، كودك و نوجوان برای برپایی عزای امام حسین سالار شهیدان علیه السلام و این امر به گونه ای محسوس است كه بر هیچ كس مخفی نیست و هر چه زمان بر آن می گذرد نه تنها از عظمتش كاسته نمی شود بلكه روز به روز برجسته تر می شود و هر چه دشمنان تشیع و اسلام در سالهای اخیر در ماهواره و اینترنت و غیره به مرام و مسلك تشیع در زمینه عزاداری حمله می كنند مثل وزش بادی می ماند كه شعله آتش غم سید الشهداء علیه السلام را شعله‌ورتر و پرفروغ تر می‌نمایند: «یریدون لیطفئوا نور الله بأفواههم و الله متم نوره و لو كره الكافرون.» (1) 

و ما اگر بخواهیم این آمادگی و شور و شعف مردم را به هر چیزی تشبیه كنیم، زیباتر از تشبیه آن به رستخیز و قیامت نخواهد بود، رحمت واسعه خدا بر محتشم كاشانی كه این تشبیه زیبا را - كه بی شك از الهامات خود سرور جوانان اهل بهشت بوده است - بر زبانها جاری ساخت !!

باز این چه شورش است كه در خلق عالم است         باز این چه نوحه وچه عزا وچه ماتم است

گر خوانمش قیامت دنیا بعید نیست                               این رستخیز عظیم كه نامش محرم است

بی شك عبادت عظیم عزاداری كه علاوه بر تعظیم شعائر دینی بودن، احیاء معالم دینی نیز در آن موج می زند دارای آدابی است ، در این نوشتار برآنیم تا تنها به یكی از آداب عزاداری اشاره كنیم و آداب دیگر را به نوشته های دیگر به جهت اختصار واگذار نماییم .

 

شکر نعمت عزا

یكی از آداب عزاداری سرور شهیدان علیه السلام كه كمی عجیب نیز به نظر می رسد و البته برای شروع به عزا نیز مناسب است شكر بر توفیق این امر مهم و حمد بر مصیبت آن جناب است آن طور كه در دعا یا ذكر سجده زیارت عاشورا نیز بدان اشاره شده است:

« اللهم لك الحمد حمد الشاكرین لك علی مصابهم ،‌ الحمد لله علی عظیم رزیتی »

تمام فجایعی كه دشمنان اهل بیت علیهم السلام بر آنها روا داشتند جز خیر برای آنها و شیعیانشان به دنبال نداشت به همین خاطر اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ، خدا را شكر گزارند حتی به خاطر مصیبت عظیم فاجعه عاشورا كه بر آسمانها و زمین سنگینی می كند !!

خدایا حمد، فقط سزاوار توست، آن هم حمد كسانی كه شكرگزار تواند، به خاطر مصیبت دیدن اهل بیت علیهم السلام، ستایش مخصوص خداست به خاطر مصیبت و ناراحتی بزرگ من از این ناحیه !!



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. , امام حسین علیه السلام ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/08/14
زمان : 08:47 ق.ظ
بشارت ظهور منجی در كتب مقدس هندوها
نظرات | ادامه مطلب

منجی
مقدمه:

در آیین هندو كتب مختلفی به چشم می‌خورد كه ظهور منجی را بشارت داده است و حتی باید ذكر كرد كه بعضی از نشانه‌هایی كه این كتب می‌دهند، با همان نشانه هایی که برخی از ادیان ابراهیمی درباره ظهور منجی ذکر می کنند،تا حدودی منطبق است .

در این نوشتار برآنیم تا ماهیت حقیقی کلکی و مختصات پادشاهی وی درآخرالزمان  را در کتب مقدس هندویان بررسی نموده، و توضیح دهیم .

 

متون کهن هندوئیزم  و نوید ظهور منجی:

1) مردم هند وكیش و همه كسانی كه به آئین هندو معتقدند، بر اساس متون کهن دینی خود، منتظر ظهور منجی آخرالزمان می‌باشند آنها معتقدند که ظهور مظهر آخر ویشنو به تمامی نابسامانیهای جهان پایان داده و دنیا را از هرگونه آلودگی پاک می سازد، که در نتیجه آن صلح و آرامش و پاکی، تمام جهان را فرا می گیرد یکی از کتابهای مقدس هندویان  اوپانیشاد(به معناى کتاب نزدیك نشستن) می باشد، این نام به كنایه از آشنایی با اسرار و رموز دین بر این کتاب نهاده شده  که برای نخستین بار، ترجمه این اثر در سال  1067 ه .ق . به زبان فارسى برگردانده شد و با عنوان «سر اکبر» در اختیار فارسی زبانان قرار گرفت. اوپانیشاد به نام ودانتا (Vedanta) به معناى پایان وداها (ادعیه و آئینهای هندو) نیز خوانده مى شود. این كتاب بطون وداها را مى شكافد و توجه مردم را از آداب و رسوم ظاهرى به اسرار درونى و مفاهیم باطنى جلب مى كند. بخشهایی از این کتاب به پیشگوئی هایی از آخرالزمان و ظهور منجی اختصاص یافته است. بر این اساس: «کلکی، آخرین مظهر ویشنو، در زمان انقضای كلی یا به پایان رسیدن عصرآهن، به صورت جنگجویی سوار بر اسب سفیدی که شمسیر برهنه درخشانی به صورت ستاره دنباله‌دار در دست دارد، ظاهر می‌شود، ظهور وی آغازگر نبردی است که شریران را تماماً هلاك ساخته خلقتی دوباره را شروع نموده و پاكی را دوباره به جهان باز خواهد گرداند. بر این اساس دوران دنیا به پادشاه عادلی در آخرالزمان كه پیشوای ملائكه و پریان و آدمیان باشد، تمام می شود ».(1). در نتیجه در روزهای واپسین تاریخ، پادشاه عادلی كه پیشوای ملائكه ،جنیان و آدمیان باشد، حکومت مطلق زمین را در دست گرفته و صلح و عدالت را در همه جای زمین می گستراند.

چون مدت زمان تمام شود، دنیای كهنه،نو شود و زنده گردد و صاحب ملك تازه پیدا شود از فرزندان دو پیشوای جهان یكی ناموس آخرالزمان و دیگری صدیق اكبر،یعنی وصی بزرگ وی كه «پشن»نام دارد و نام آن صاحب ملك تازه راهنما است،به حق پادشاه شود و خلیفه رام خداباشد و حكم براند و او را معجزه بسیار باشد و هر كه پناه به او برد و دین پدران او اختیار كند سرخ‌ رو باشد در نزد رام...

2) از دیگر کتب مقدس هندویان کتاب «دید» است که هندویان آنرا در زمره کتابهای مقدس خویش بر می شمرند.، این کتاب با عنوان منصور، از منجی آخرالزمان حکایت شده است: «پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخرالزمان پیدا شود كه پیشوای خلائق باشد و نام او«منصور» باشد تمام عالم را بگیرد و به دین خود درآورد و همه كس را از مومن و كافر بشناسد و هر چه از خدا خواهد سرآید». (2)

  از این رو می توان گفت که این مطالب اشاره به نقاط مشترکی میان ادیان ابراهیمی و این مکتب دارد، و آن نكات عبارتند از:

  الف: خرابی دنیا قبل از ظهور حضرت در آخرالزمان.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/08/13
زمان : 08:12 ق.ظ
یک ویژگی ممتاز برای جامعه قرآنی
نظرات | ادامه مطلب


از ویژگی‌های ممتاز جامعه قرآنی، تعاون و همیاری است. وقتی جامعه نیازمندی‌هایی داشته باشد و به نوعی یا انواعی از مشکلات گوناگون مادی و معنوی، فردی و اجتماعی گرفتار و دست به گریبان باشد، در این صورت است که مردم باید با تشریک مساعی به یاری یکدیگر برخیزند و با یاری و کمک به یکدیگر برای تأمین نیازها و حل مشکلات جامعه اقدام کنند: «وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ »؛ «و در هر كار خیر و تقوا یكدیگر را یارى دهید و بر گناه و تجاوز همكارى نكنید، و از خدا پروا نمایید، كه همانا خداوند سخت‏كیفر است». (1)


همکاری

تعاون و همیاری در تمامی عرصه‌های مادی، معنوی و نیز فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، حقوقی، قضایی و ... می‌باشد و محدود به قلمرو خاص و مسائلی ویژه نیست.

به تعبیر قرآن هر آنچه بر آن «برّ» و «تقوا» اطلاق گردد و در مقابل «اثم» و «عدوان» باشد؛ صادق است. بنابراین هر وقت و در هر جای جهان اسلام، مشاهده و یا شنیده شود که مسلمانی نیازمند و یا گرفتار است، باید دیگر مسلمانان به یاری او بشتابند و نیازهای او را تأمین و مشکلات وی را حل کنند.

 

مبنا و خاستگاه تعاون و همیاری

از نظر قرآن سه موضوع، مبنا و خاستگاه تعاون و همیاری است:

1.  ایمان؛ یعنی اعضای جامعه قرآنی به دلیل اینکه به تعالیم قرآن ایمان دارند و دارای ایدئولوژی واحد الهی می‌باشند، در برابر همدیگر احساس مسئولیت شدیدی می‌کنند و در کنار نیازمندی‌های دیگر اعضای جامعه و مشکلات آن‌ها بی‌تفاوت نیستند.

2.  حاکمیت اصل اخوت و برادری در جامعه؛ چنان‌که برادر نسبت به برادر خود بی‌تفاوت نبوده و احساس مسئولیت شدید دارد.

3.  با فرمان صریح و روشن «وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى»(2) تعاون و همیاری در ردیف دیگر فرامین و واجبات الهی و شرعی یاد شده و مبنا و خاستگاه سوم این فرضیه می‌باشد. (3)

هر وقت و در هر جای جهان اسلام، مشاهده و یا شنیده شود که مسلمانی نیازمند و یا گرفتار است، باید دیگر مسلمانان به یاری او بشتابند و نیازهای او را تأمین و مشکلات وی را حل کنند


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/08/13
زمان : 08:11 ق.ظ
دانلود مداحی با صدای حاج مهدی سلحشور
نظرات |

 حاج مهدی سلحشور

ردیف

موضوع

اجرا

حجم
(KB)

زمان
1 لک لبیک ابا عبدالله (واحد،شب هشتم محرم) 3,410 0:09:41
2 ای قبله سقای حرم (شور،شب هشتم محرم) 2,488 0:07:03
3 شب های شور و شین اومد (شور،شب هفتم محرم) 1,855 0:05:15
4 میگیرد عالم از دست تو باده ازلی (نوحه،شب ششم محرم) 1,971 0:05:35
5 میسوزونه دل ها رو حرارت نام تو (واحد ،شب ششم محرم) 2,335 0:06:37
6 با آن که قلب تو خون شد (نوحه ،شب پنجم محرم) 2,103 0:05:58
7 فخر عالم امکان ای آیینه قرآن ( واحد شب پنجم محرم) 1,131 0:03:12
8 برای ما مجلس حسین مسجد و محرابه (شور شب پنجم محرم) 3,142 0:08:55
9 پیراهن عزا به تنم (شب چهارم محرم) 1,980 0:05:39
10 هر دم در آستانه عشقت گدا شدم (شب چهارم محرم) 903 0:02:33
11 همه تو ارثیه چشم دو چشم ترمان (شب چهارم محرم) 475 0:01:20
12 حسین تویی قتیل و العبرات (شب چهارم محرم) 1,750 0:04:57


:: مرتبط با: دانلود مداحی مهدی سلحشور -سید مهدی حسینی ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/08/13
زمان : 08:06 ق.ظ
چگونه بر مرگ خود پیشی بگیریم!
نظرات | ادامه مطلب

مرگ

امام علی(علیه السلام) در خطبه شصت و چهارم نهج البلاغه می فرمایند: «اى بندگان خدا از (نافرمانى) خدا بپرهیزید و با اعمال نیك خویش بر مرگتان پیشى‏ گیرید(پیش از آنكه مرگ شما فرا رسد تا مى‏ توانید اعمال نیك به جا آورید) به وسیله‏ چیزى كه از دست‏ شما مى‏ رود آنچه براى شما جاودان مى‏ ماند خریدارى كنید.

خود كوچ كنید كه به سختى براى كوچ دادنتان كوشش مى‏ شود، مهیاى مرگ باشید كه بر شما سایه افكنده است، از كسانى باشید كه آنها را بانگ زدند و بیدار شدند و دانستند كه دنیا سراى جاودان نیست، پس آن را با سراى آخرت مبادله كردند. خداوند شما را بیهوده نیافریده و مهمل رها نكرده، فاصله شما با بهشت‏ یا دوزخ بیش‏ از فرارسیدن مرگ نیست. زندگى محدودى كه گذشتن لحظات، از آن مى‏ كاهد و مرگ‏ آنرا نابود مى‏ سازد حتما كوتاه خواهد بود. زندگى كه گذشت‏ شب و روز آنرا به پیش مى‏ راند به زودى به پایان خواهد رسید.

آن حضرت می افزایند: «مسافرى كه تنها سعادت و خوشبختى و یا شقاوت و بدبختى همراه دارد باید بهترین زاد را با خود بردارد، در این جهان از همین جهان براى خود زاد و توشه ‏اى گیرید كه فرداى رستاخیز حافظ و نگهدارتان باشد. بنده باید از پروردگارش بترسد، خویشتن را اندرز دهد، توبه را مقدم دارد و بر شهوات خویش پیروز گردد. زیرا مرگش از نظرش پنهان است و آرزویش وى را فریب مى‏ دهد، شیطان همیشه، همراه انسان است گناه و معصیت را پیش چشمش زینت مى‏ دهد، وى را در آرزوى توبه نگه‏ مى‏ دارد كه آنرا به تأخیر اندازد تا زمانى كه مرگ در حال غفلت كامل، در برابرش‏ آشكار گردد. اى واى بر غافلى كه عمرش دلیلى بر ضد اوست و روزگارش او را به بدبختى و شقاوت بكشاند. از خدا مى‏ خواهیم كه ما و شما را از كسانى قرار دهد كه هیچ نعمتى آنها را مست و مغرور نمى‏ كند و هیچ هدفى او را از اطاعت پروردگار باز نمى‏ دارد و بعد از فرارسیدن مرگ‏ پشیمانى و اندوه در او راه نمى‏ یابد».

امام جعفر صادق(علیه السلام) نیز در این باره می فرمایند: «مثل الدنیا كمثل ماء البحر كلما شرب منه العطشان ازداد عطشا حتی یقتله: دنیا مانند آب دریاست كه هر چه شخص تشنه از آن بیشتر آشامد، تشنگی اش بیشتر شود تا او را بكشد.»(اصول كافی، ج 3، ص205) همچنین در حدیث دیگری می فرمایند: «إن كان ما یكفیك یغنیك فأدنی ما فیها یغنیك و إن كان ما یكفیك لا یغنیك فكل ما فیها لا یغنیك: اگر اندازه كفایت، بی نیازت كند، كمترین چیز دنیا بی نیازت كند و اگر اندازه كفایت بی نیازت نكند، هرچه در دنیا هست بی نیازت نكند.» (اصول كافی، ج 3، ص 20)



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/08/12
زمان : 08:10 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات