حماسه ای از جنس وحی
نظرات | ادامه مطلب

عاشورا

از دیرباز در پژوهشها بر فهم عوامل ماندگارساز قیام سالار شهیدان حضرت امام حسین بن علی علیهماالسلام تاكید شده است. بررسیهاى سامان یافته در این درباره، به برخى عوامل مانند استوارى و پافشارى امام حسین علیه السلام بر اصول و ارزشها، انتساب ایشان به پیامبر صلى الله علیه و آله، ماهیت انسانى و والاى عاشوراییان و... انگشت تاكید نهاده اند. با این همه، باید گفت، علت ماندگارى این حماسه بزرگ در پیوند نهضت حسینى با قرآن نهفته است و عوامل دیگر، هر یك به گونه اى به این عنصر اساسى باز مى گردد.

حضور و نقش آفرینى كلام الهى در متن این حادثه از یك سو، و جاودانگى قرآن كریم از سوى دیگر، گواه درستى این سخن است؛ زیرا قرآن هرگونه سستى و كژى را از ساحت قدس خود دور دانسته است: «لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه»(1) مفهوم این سخن، آن است كه اگر هر پدیده اى، هماهنگ با معارف والاى قرآن، رقم بخورد و در پیوند با آن شكل گیرد، ماندگار خواهد بود و ناراستى و انحراف در آن راه نخواهد یافت.

 

حضور قرآن در حماسه ای جاودان

در متون گزارش شده از حماسه عاشورا، موارد فراوانى از حضور قرآن دیده مى شود. این گزارشها به لحاظ زمانى، حوادث پیش از رسیدن كاروان حسینى به كربلا، و بعد از آن را در بر مى گیرد.

 

پیش از رسیدن به كربلا

امام حسین علیه السلام در برخى نامه ها بر جایگاه والا و نقش اساسى قرآن در حاكمیت جامعه اسلامى اشاره كرده ، و فردى را شایسته امامت دانسته اند كه اساس حكومت و مدیریتش بر معارف و آموزه هاى بلند قرآنى، استوار باشد. ایشان در پاسخ نامه كوفیان نگاشتند:

تمام آنچه را در نامه هایتان بیان كردید، دریافتم . سخن بزرگانتان این بود كه ما، امام و رهبرى نداریم ، تو به سوى ما بیا تا خدا به وسیله تو ما را به شیوه درست و در مسیر هدایت، گرد آورد. به جانم سوگند، امام نیست مگر آن كسى كه به كتاب الهى عمل كند و بدان پایبند باشد: «فلعمرى ما الامام الا الحاكم بالكتاب» .(2)

همچنین امام حسین علیه السلام در نامه اى به مردم و بزرگان شهر بصره، دعوتش در این نهضت را بر اساس كتاب الهى دانستند و چنین نگاشتند:

اینك سفیرى را به همراه پیامم به سویتان مى فرستم و شما را به كتاب پرشكوه خدا و راه رسم انسان ساز پیامبرش صلى الله علیه و آله فرا مى خواند: «و انا ادعوكم الى كتاب الله و سنة نبى».(3)

در این موارد امام علیه السلام آشكار ضرورت هماهنگى رفتار حاكم اسلامى با قرآن را یادآور شده اند.

كربلا تنها، عرصه خروش حماسى دلیر مردان عاشورایى، و تراژدى غم انگیز انسانى نیست، بلكه سروش رسا و دلنشین كلام الهى نیز در آن طنین انداخته و آشكارا تجلى نموده است؛ فهم درست و بازگویى تمام حقیقت این واقعه نیازمند بازتاب این عنصر اساسى است

پس از رسیدن به كربلا



:: مرتبط با: امام حسین علیه السلام ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/08/19
زمان : 08:19 ق.ظ
سیری در تاریخ سوگواری سالار شهیدان
نظرات | ادامه مطلب

عزاداری


عزادارى و سوگوارى بر مظلومیت خاندان پیامبر عظیم الشأن اسلام علیهم السّلام بسیار دیرینه است و سابقه اى به درازاى تاریخ بشر دارد. فرشتگان و كرّوبیان و جنّ و انس بر مظلومیّت «آل اللّه» گریسته و مجالس عزا و گریه برپا كرده اند. حتى انبیاى گذشته هم اشكى ریزان و دلى سوزان و توسّل و توجّهى به خاندان عصمت و اسوه هاى شهادت داشته اند.(1)

منابع تاریخى اعم از شیعه و سنی به وضوح این نكته را بیان نموده اند كه در تاریخ باشکوه اسلام نیز پیامبر خاتم صلّى اللّه علیه و آله نخستین فردى بود كه از شهادت فرزندش حسین بن على علیهماالسلام خبر داد و براى مظلومیت وى اشك ریخت. چنانکه فرمود:

«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُۆمنینَ لاتَبْرَدُ اَبَداً ؛ براى شهادت حسین، حرارت و گرمایى در دلهاى مۆمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمى شود».(2)

همچنین بنابر گواهى نخستین اسناد مكتوب عاشورا، عزادارى اهل سنت و شیعیان همزمان و پس از حادثه عاشورا به وقوع پیوست. طبرى داستان عبور خاندان امام حسین علیه السلام توسط لشكریان یزید از مسیر قتلگاه و ذكر مصیبت آن مظلوم شهید را كه توسط خواهرش زینب کبری علیهاالسلام هنگام دیدن پیكر غرقه به خون و بى سر برادر بر زبان جاری شده، یادآور گردیده است.

پس از آن نیز سوگوارى سیدالشهدا علیه السلام و سایر قربانیان كربلا با انتقال بازماندگان حادثه به شام، بدان سرزمین منتقل شد و محفل جشن و شادمانى یزید را به مجلس عزا تبدیل كرد. احساسات و عواطف فراوان مردم از آن همه مظلومیت و ستمدیدگى غلیان مى كرد و به دو صورت عشق به اولاد حضرت حسین بن على علیهماالسلام و نفرت از دشمنان آنان و دستگاه حاكم اموى بروز مى نمود.

اما تنها عراق و شام نبود كه در غم از دست دادن اولاد پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و فاجعه عاشورا مى سوخت، بلكه خراسان در شرق نیز على رغم همه فعالیت هاى شدید فرهنگى و سیاسى امویان و سپس عباسیان و فشار وحشتناك نظامى و امنیتى آنان، آن فاجعه عظیم را از یاد نبرد و مظلومیت همه جانبه خاندان پیامبر صلّى اللّه علیه و آله را با تمام وجود درك نمود؛ مظلومیتى كه با رخداد عاشورا آغاز و با شهادت زیدبن على بن حسین علیهماالسلام در سال 122 و شهادت یحیى بن زید در سال 126 در خراسان ادامه یافت.

خطّ فكرى و سیاسى امامان شیعه علیهم السلام، همواره از سوى قدرتها، مورد تضییق و محدویت و انزواى تحمیلى قرار گرفته بود. در آن عصر خفقان، طرح خط امامان نوعى مبارزه سیاسى - اجتماعى بود و خطرها در پى داشت .طبیعى است كه در چنان شرایط، نوشتن و گفتن و سرودن و نشر تفكر و راه و خطّ آنان، از اسلوبهاى مۆثّر شیعه به حساب مى آمد

همان زید بن على و فرزندش یحیى كه مورد علاقه وافر خراسانیان بودند، به خونخواهى امام حسین علیه السلام و ادامه راه سرخ او قیام كردند و بیشترین بیدارى بخشى را با طرح شهادت و مظلومیت آن امام مظلوم و جنایت امویان در روز عاشورا داشتند. از این رو، مردم نیز شهادت امام حسین علیه السلام را گرامى مى داشتند و نسبت به حوادث ناگوار عاشورا اشك مى ریختند و آماده انقلاب عظیم و خونین بر امویان مى شدند كه سرانجام در سال 132 ق منجر به براندازى بنیاد امویان گردید، هرچند به احقاق حق اهل بیت علیهم السلام نینجامید.



:: مرتبط با: امام حسین علیه السلام ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/08/19
زمان : 08:17 ق.ظ
مراسم شب پنجم محرم ۹۲ با مداحی حاج محمود کریمی / حاج محمد صمیمی
نظرات |

تیم دانلودها و بلاگ امام حسن مجتبی (ع) فرا رسیدن ایام سوگواری امام حسین (ع) و آغاز دهه محرم را به تمامی شیعیان جهان تسلیت گفته و سعی بر آن است تا هر شب ، مراسم آن شب برای دانلود در اختیار شما کاربران محترم وبسایت دانلودها قرار بگیرد. مراسم شب پنجم محرم 92 با مداحی حاج محمود کریمی تهیه و جهت دانلود قرار داده شده است. التماس دعا

5 مراسم شب پنجم محرم 92 با مداحی حاج محمود کریمی / حاج محمد صمیمی

 

source مراسم شب پنجم محرم 92 با مداحی حاج محمود کریمی / حاج محمد صمیمی منبع: هیات رایت العباس و ثارالله

password مراسم شب پنجم محرم 92 با مداحی حاج محمود کریمی / حاج محمد صمیمی پسورد فایل: www.downloadha.com

download مراسم شب پنجم محرم 92 با مداحی حاج محمود کریمی / حاج محمد صمیمی لینک دانلود (هیئت رایت العباس) – 55.92 مگابایت | لینک کمکی | لینک کمکی ۲

 



:: مرتبط با: امام حسین علیه السلام , دانلود مداحی , دانلود مداحی حاج محمود کریمی ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/08/18
زمان : 08:15 ق.ظ
مراسم شب چهارم محرم ۹۲ با مداحی حاج محمود کریمی
نظرات |

تیم دانلودها و بلاگ امام حسن مجتبی (ع) فرا رسیدن ایام سوگواری امام حسین (ع) و آغاز دهه محرم را به تمامی شیعیان جهان تسلیت گفته و سعی بر آن است تا هر شب ، مراسم آن شب برای دانلود در اختیار شما کاربران محترم وبسایت دانلودها قرار بگیرد. مراسم شب چهارم محرم 92 با مداحی حاج محمود کریمی تهیه و جهت دانلود قرار داده شده است. التماس دعا



:: مرتبط با: امام حسین علیه السلام , دانلود مداحی , دانلود مداحی حاج محمود کریمی ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/08/18
زمان : 08:14 ق.ظ
ستارگان آسمان عصمت بر زمین کربلا
نظرات | ادامه مطلب

امام حسین

با فرا رسیدن ماه محرم، ماه عزای سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام، فرصت مناسبی فراهم شده که بار دیگر به مطالعه و مذاکره تاریخ زندگانی آن بزرگوار و اصحاب باوفایش بپردازیم و بهره‌های معرفتی و اجتماعی ببریم. در این نوشته کوتاه به معرفی اجمالی برخی از  شهدای بنی هاشم در کربلا که به طور معمول کمتر نامی از آنها برده می‌شود می‌پردازیم. امید است که برای خوانندگان محترم و علاقه‌مندان تاریخ اهل بیت علیهم السلام مفید باشد.

منبع اصلی ما در این یادداشت، کتاب « مقاتل الطالبین» اثر ارزشمند «ابوالفرج اصفهانی» متوفی سال356 هجری قمری است که از منابع مهم تاریخی ما می‌باشد.[1]

در مقاتل کربلا سخن از گروهی از بنی هاشم که در روز عاشورا و در کنار اصحاب امام به شهادت رسیدند به میان آمده است. متاسفانه نام و اطلاعات تفصیلی همه آنها وجود ندارد اما در مورد برخی، مطالبی اندک نقل شده است.

 

قمر بنی هاشم، حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام:

چهره معروف و برجسته بنی هاشم که نیازی به معرفی ندارند[2]. گویا از ایشان نسلی هم باقی ماند.[3]

 

حضرت علی بن الحسین الاکبر علیهماالسلام:

جناب علی اکبر علیه السلام نیز چهره معروف و برجسته بنی هاشم در کربلا می‌باشند و نیازی به معرفی ایشان نمی‌بینم. ایشان بنا بر نظر مشهور اولین شهید از اهل بیت علیهم السلام است.[4] درباره ولادت ایشان که شاید خوانندگان محترم کمتر اطلاع داشته باشند، عرض می‌شود که ایشان در یازدهم شعبان سال33 هجری به دنیا آمده و لذا در کربلا 27 ساله بودند. ( و البته درباره سن ایشان اختلاف نظر هم هست.)[5] ایشان ازدواج کرده اما نسلی برایشان به ثبت نرسیده است. [6] مادر ایشان لیلی دختر ابی مرة بن عروة بن مسعود الثقفی است که به نظر محققین همچون استاد شهید، علامه مطهری (ره) در کربلا حضور نداشته است.[7]

 

عبدالله بن علی بن ابی طالب علیه السلام:

فرزند ام البنین علیهاالسلام که در سن بیست و پنج سالگی به شهادت رسید و نسلی از او باقی نمانده است. حضرت عباس علیه السلام به ایشان گفتند که در مقابل من به میدان برو تا با دیدن شهادتت به اجر رسم.[8]

 

جعفر بن علی بن ابی طالب علیه السلام:



:: مرتبط با: امام حسین علیه السلام ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/08/18
زمان : 08:12 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات