سفارش‌های امام علی(علیه‌السلام)برای قبل ازدواج
نظرات | ادامه مطلب

آیا من در ازدواج موفق خواهم بود؟

ازدواج از مهم‎ترین تصمیم‎های زندگی به شمار می‎آید. شتابزدگی و بدون تحقیق و بررسی در این مسیر گام برداشتن نكوهیده است. چنان كه شتاب در كردار نیك پسندیده است، دقت نیز ضرورت دارد؛ زیرا دقت در امور موفقیت را تضمین می‎كند و از مشكلات می‎كاهد. روان شناسان معتقدند هر اندازه زن و مرد قبل از ازدواج اطلاعات صحیح‎تر و دقیق‎تر دربارة یكدیگر داشته باشند، بهتر می‎توانند موفقیت یا شكست زناشویی خود را پیش ‎بینی كنند. 1

سفارش‎های امیر مۆمنان ـ علیه السلام ـ پیرامون ملاك‎های انتخاب به دو دسته تقسیم می‎شود:

الف) ویژگی‎های فردی

ویژگی‎های فردی پسر و دختر مناسب برای ازدواج، چنین است:

1. دینداری

در انتخاب همسر، ایمان نخستین ملاك به شمار می‎آید؛ زیرا انسان با ایمان، به علت ارتباط قلبی با خدا و برخورداری از نیروی كنترل كنندة‌ درونی، فردی قابل اعتماد است و به پیمان‎هایش عمل می‎كند. تجربه نشان داده است كسانی كه ایمان ندارند پس از تشكیل زندگی مشترك، به دلیل نداشتن ارزش‎های ثابت معنوی، با وزش نخستین باد ناموافق پیوند می‎گسلند.

پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ یارانش را چنین سفارش می‎كرد:

علیك بذوات الدین؛ بر تو باد كه همسر دیندار انتخاب كنی. 2

اذا اتاكم من ترضون دینه و امانته فزوجوه؛

هر گاه كسی برای خواستگاری نزدتان شتافت كه از دین و امانتش مطمئن و راضی بودید، وی را به ازدواج درآورید. 3

2. رشد اخلاقی

اخلاق نیك بهترین سرمانه و شاخص‎ترین شرط ازدواج است. حضرت علی ـ علیه السلام ـ یارانش را از ازدواج با آنان كه اخلاق پریشان و ناشایست دارند، نهی فرمود. 4

3.رشد عقلی



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/07/27
زمان : 08:21 ق.ظ
با چادر، بهترین‌ها نصیبم شد
نظرات | ادامه مطلب


چادر بود که با تأثیر شگفتش بر روحیه‌ام، برکت خداوند را به سمت من سرازیر کرد که از همه چیز، بهترینش نصیبم شود.


اسلام اور حجاب

من در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمدم. مثلاً یادمه ما هیچ وقت موسیقی‌های زیرزمینی و یا خوانندگان غیرمجاز را نداشتیم و حالا هم نداریم. خب این خیلی در من اثر گذاشت. البته چند تا از بچه های مدرسه نمی‌دانم از کجا فهمیده بودند و من را دست می‌انداختند و می‌گفتند: تو توی خط نیستی. اما به هر حال، همین چیزها زمینه چادر سر کردنم را فراهم کرد. از وقتی نه سالم شد، خودم دوست داشتم با حجاب باشم، آن هم از نوع چادر، و سفت و سخت هم آدابش را رعایت می‌کردم. البته کلاس اول هم چادر سر می‌کردم و معلم عزیزم یک جانماز به من هدیه داد. اما از نه سالگی، دیگر واقعاً آن را دوست داشتم و انتخابش کرده بودم.

البته این راه فراز و نشیب بسیار داشت...

دوران دبیرستان، دو تا از دخترهای سرویسمان، به خاطر چادرم، مسخره‌ام می‌کردند. کار ما بالا گرفت و آنقدر رفتارشان آزاردهنده شد که ناچار به دفتر مدرسه، شکایتشان را بردم، آن‌ها هم کینه به دل گرفتند و هر جا من را می‌دیدند، حرف‌های رکیک می‌زدند. با مشورت مادرم، درست رفتار کردم تا آن‌ها پشیمان شدند و موضعشان را تغییر دادند.

یادمه یک‌بار هم در راه مدرسه، دختری از دبیرستان دیگر که بسیار بدحجاب بود، با صدای بلند در خیابان داد می‌زد و من را مسخره می‌کرد، اما زیاد طول نکشید. به جز این موارد، دیگر مشکلی نداشتم و چادر برایم خیر و برکت به ارمغان آورد و حتی تحسین شدم.

باور کنید یک‌بار شنیدم كه خانمی با دیدن من به دوستش گفت: خوش به حال آن‌هایی که چادر سرشان می‌کنند. یا یک‌بار در باشگاه ورزشی، خانمی که خودش حجاب درستی نداشت، وقتی دید من چادر جلابیب می‌پوشم، تحسینم کرد. می‌خواهم بگویم، خیلی‌ها توی دلشان می‌دانند که چادر و حجاب خوب و زیبا است اما ...



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/07/27
زمان : 08:19 ق.ظ
آیا دولت‌مردان ناظری داریم؟
نظرات | ادامه مطلب

امام علی


یکی از وظایف مهمی که سران دولت و کشور بر عهده دارند نظارت و کنترل بر نهادها، سازمان‌ها و فعالیت‌های اجرایی در کشور می‌باشد. این امر سبب می‌گردد تا هر کس مسئولیت خویش را در هر بخش و زمینه‌ای به خوبی انجام داده و کشور به جایگاهی والا دست یابد.

در این بخش به بررسی کلام امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر پرداخته می‌شود:

«ثُمَّ تَفَقَّدْ أَعْمَالَهُمْ وَ ابْعَثِ الْعُیُونَ مِنْ أَهْلِ الصِّدْقِ وَ الْوَفَاءِ عَلَیْهِمْ فَإِنَّ تَعَاهُدَكَ فِی السِّرِّ لِأُمُورِهِمْ حَدْوَةٌ لَهُمْ عَلَى اسْتِعْمَالِ الْأَمَانَةِ وَ الرِّفْقِ بِالرَّعِیَّةِ وَ تَحَفَّظْ مِنَ الْأَعْوَانِ فَإِنْ أَحَدٌ مِنْهُمْ بَسَطَ یَدَهُ إِلَى خِیَانَةٍ اجْتَمَعَتْ بِهَا عَلَیْهِ عِنْدَكَ أَخْبَارُ عُیُونِكَ اكْتَفَیْتَ بِذَلِكَ شَاهِداً فَبَسَطْتَ عَلَیْهِ الْعُقُوبَةَ فِی بَدَنِهِ وَ أَخَذْتَهُ بِمَا أَصَابَ مِنْ عَمَلِهِ ثُمَّ نَصَبْتَهُ بِمَقَامِ الْمَذَلَّةِ وَ وَسَمْتَهُ بِالْخِیَانَةِ وَ قَلَّدْتَهُ عَارَ التُّهَمَةِ». (نهج البلاغة، ص 426)

«سپس تمام كارهاى كارگزارانت را تحت نظر بگیر و بازرسانى مخفى از كسانى كه اهل صدق و وفا هستند بر آنان بگمار زیر نظر داشتن امور كارگزاران به صورت پنهان و مخفى آنان را وادار به امانتدارى و مدارا با رعیت مى‌نماید. و از تشكیل شبكه یارگرى در خلافكارى باز مى‌دارد. چنانچه یكى از آنان دست به سوى خیانت گشود و بازرسان مخفى تو به اتفاق كلمه آن خیانت را تایید كردند نیاز به شاهد دیگرى نخواهى داشت و به اطلاعات بازرسان، جهت اثبات جرم بسنده مى‌كنى و در مقام كیفر برمى‌آیى. اما كیفر.

1ـ عقوبت و شكنجه بدنى را بر او اجرا مى‌نمایى.

2ـ نسبت به آنچه كه خیانت نموده است از او باز پس مى‌گیرى.

3ـ وى را به موقعیت ذلت و خوارى مى‌كشانى و با نشان خیانت او را مشخص مى‌نمایى و ننگ تهمت را بر او آویزان مى‌كنى».

 

ضرورت بازرسى

سازمانى كه از آن بازرسى نشود روز به روز رو به ضعف و نابودى مى‌رود و بالاخره آنچنان از درون مى‌پوسد كه پوسته روى آن هم لكه‌دار و احیانا سوراخ مى‌گردد. به خلاف سازمانى كه داراى بازرسى باشد و در آن بازرسى انجام گیرد چنانچه در او ضعفى باشد وجود بازرسى، اتوماتیك‌وار آن ضعف را برطرف خواهد نمود بلكه نام و هیبت وجود بازرس، كنترل‌كننده كردار و رفتار كارگزاران خواهد بود و به عنوان یك عامل پیشگیر نقش بسیار مۆثر و مثبتى را دارد، لذا امام (علیه السلام) اصل بازرسى را به عنوان یك روش الزامى در محیط كار لازم مى‌داند و دستور صادر مى‌فرماید.



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/07/25
زمان : 08:20 ق.ظ
آیا روزى تقسیم شده؟!
نظرات | ادامه مطلب

روزی

در بعضى آیات دارد كه خداوند تقسیم روزى مى كند "قسم بینهم معیشتهم [ سوره زخرف آیه 32. ]" خداوند بین مردم تقسیم معیشت مى كند و او را متكفل رزق هر جنبنده اى است: "و ما من دابه فى الارض الا على الله رزقها..." [ سوره هود آیه 6. ] هیچ جنبنده اى در زمین نیست، الا اینكه روزى او به عهده خداوند است.

در بعضى دیگر از آیات آمده كه وسعت و تنگى روزى به خواست خداست: "او لم یروا ان الله یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر" [ سوره روم آیه: 37 آیات مشابه این آیه هم در قرآن یافت مى شود. ] "آیا ندیدند كه خداوند هر كه را بخواهد صاحب روزى وسیع مى كند، و هر كه را خواهد تنگ روزى گرداند".

در روایات اسلامى هم به این معنا اشاره شده است على "علیه السلام" مى فرمایند: 'و قدر الارزاق فكثرها و قللها و قسمها على الضیق و السعه' [ نهج البلاغه خطبه 91. ] "خداوند ارزاق را مقدر ساخته و زیاد و كم نموده، و بر حسب تنگى و وسعت معیشت آن را تقسیم كرده است".

اكنون این سئوال پیش مى آید كه: اگر چنین باشد، تلاش و كوشش براى تحصیل معاش و روزى و برنامه ریزى براى بهبود وضع اقتصادى مفهومى نخواهد داشت، ولى با توجه به سایر آیات و روایات هنگامى كه همه در كنار یكدیگر چیده شود، پاسخ این سئوال روشن مى گردد، كه: منظور از تضمین رزق از سوى خداوند و تكفل و تعهد و تقسیم آن، فراهم آوردن زمینه ها است، زمینه هائى در خارج از وجود انسان، و زمینه هائى در درون وجود او، كه هرگاه دست به دست هم دهند، انسان سهم خود را از روزى دریافت مى كند، این درست به آن مى ماند كه حقوق كاركنان یك شركت از طرف رئیس آن شركت تعیین مى شود، ولى هرگز در خانه آنها نمى آورند، بلكه آنها باید شخصا بروند، و لیست حقوق را پر كنند، و حق خود را دریافت دارند.

این نكته را نیز نباید فراموش كرد كه خداوند براى اینكه مردم در عالم اسباب گم نشوند، و روزى را نتیجه منحصر به فرد تلاش و كوششهاى خود به تنهائى ندانند، گاه به اشخاصى روزى مى رساند، كه: تلاش چندانى نكرده اند، و گاه روزى را از كسانى مى گیرد كه: تلاش فراوان داشته اند، تا روشن سازد در پشت این دستگاه، قدرت دیگرى حاكم است، "ولى نباید فراموش كرد، كه: این در حقیقت یك استثناء است، اما اصل اساسى همان تلاش و كوشش است".



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/07/25
زمان : 08:17 ق.ظ
برای عرفه و همه عمرت!
نظرات | ادامه مطلب

دعا

از عواملی که در پرورش و تعالی روح انسان اثر بسزایی دارد، دعا و مسئلت از درگاه خداوند متعال است، دعا به انسان امید و نشاط می دهد، اما چگونگی و کیفیت دعا نیز مطلب مهمی است که پس از لزوم اصل دعا باید مورد بررسی قرار گیرد.

امام علی علیه السلام در نامه 31 نهج البلاغه خطاب به امام حسن مجتبی رعایت شرایطی را در دعا ذکر کرده اند که به این ترتیب است:

1-  اخلاص در دعا و انقطاع از غیر خدای تعالی  

خداوند که انسان را آفریده و هر چه لازمه خلقت بوده به او عطا نموده، مهربانترین و نزدیک ترین کس به انسان است، تا جایی که قرآن می فرماید:

ما انسان را خلق کرده‌ایم و از وسواس و اندیشه‌های نفس او کاملا آگاهیم، که از رگ گردن به او نزدیکتریم.(سوره ق آیه 16)

همچنین قرآن می فرماید: ای رسول ما! چون بندگانم سراغ مرا از تو گیرند، بدانند که من به آنها نزدیکم و هر که مرا خواند دعای او را اجابت کنم، پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من بگروند، باشد تا به سعادت راه یابند. ( سوره بقره آیه 186 )

چه وسیله ای می تواند مطمئن تر از رابطه ای باشد که بین تو و خداست، اگر به آن چنگ زنی مطمئن ترین، وسیله ای است که بین تو و خدایت ایجاد رابطه کند. به کسی که تو را آفریده و روزی ات داده وآنچه لازمه خلقت بوده به تو بخشیده پناه ببر و پرستش تو ویژه او باشد و میل و رغبت تو به سوی اوست، و تنها از او بترس. در تمام کارها خویشتن را به خدا بسپار که خود را به پناهگاه مطمئن و نیرومندی سپرده ای، و به هنگام دعا با اخلاص پروردگارت را بخوان که بخشش و حرمان به دست اوست و همواره از خدا بخواه که هر چه خیر است برای تو پیش آورد. آن گاه که در راه راست هدایت یافتی، در برابر پروردگارت سخت خاضع و خاشع باش.

خلاصه کلام این که: بهترین تکیه گاه و دستاویز برای انسان خدای تعالی است که او را خلق کرده و عالم همه تحت قدرت و فرمـانروایی اوست و هیــچ نفع و ضرری به کسی نمی رسد، مگر این که او اراده کند و باید خالصانه از او درخواست نمود. 

باید از خداوند چیزی را خواست که باعث قرب به او گردد. اگر صحت جسم از خدا می خواهیم، برای خدمت به خدا و خلق باشد، خدمت به خدا و خلق است که زیبایی و جمالش باقی می ماند. و اگر از خدا مال طلب می نماییم، باید طلب مال حلال باشد و آن هم همراه با صرف در راه هایی که باعث قرب به خدا گردد و مال اگر در راه خدا صرف شود، برای انسان باقی می ماند

2-  گمان نیک، امید به اجابت، شوق به دعا و نهی از ناامیدی



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/07/23
زمان : 08:21 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic