3 راهکار طلایی برای مقابله با ناامیدی
نظرات | ادامه مطلب

امید


رابطه انسان با دعا یك رابطه عمیق و تاریخی و همراه با خلقت انسان است و هیچ گاه در طول تاریخ بشریت، نمی توان انسان را فارغ از دعا و نیایش جستجو كرد.


از همان روزهای ابتدایی خلقت آدم علیه السلام كه در آن سرای سرسبز و بهشت گونه قرار گرفتند و با مكر و حیله شیطان از درخت ممنوعه تناول كردند و سبب هبوط آنان به كره خاكی شد ، گرفته كه حضرت آدم دست به دعا برداشته و با واسطه قرار دادن كلماتی مقدس از خداوند طلب عفو و بخشش نموده است، چنانچه در سوره بقره می خوانیم:

«فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحیم:سپس آدم از پروردگارش كلماتى را دریافت نمود؛ و [خدا] بر او ببخشود؛ آرى، او[ست كه‏] توبه‏پذیرِ مهربان است.»[البقرة: 37]

تا سراسر زندگی آدمی كه هیچ گاه خود را از دعا و مناجات با خداوند بی نیاز ندیده است و همیشه از دعا به عنوان سلاحی قدرتمند برای مبارزه با مشكلات و رسیدن به موفقیت های گوناگون استفاده می كرده است.

از جمله ادعیه مهمی كه می تواند نقش مهمی در زندگی فردی و اجتماعی ما داشته باشد، دعایی است كه روزانه چندین مرتبه در نمازهای واجب و مستحب از خداوند متعال مسئلت داریم، دعایی برای قرار گرفتن در صراط مستقیم و راه كسانی كه خداوند به آنها نعمت داده است و دوری و اجتناب از راه افرادی كه مورد خشم و غضب خداوند قرار گرفته و در نتیجه در جاده هلاكت و گمراهی قرار گرفته اند.

«صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّین: راه آنهایى كه برخوردارشان كرده‏اى، همانان كه نه درخور خشم‏اند و نه گمگشتگان»[الفاتحة:7]

اما به راستی چه افرادی در زمره گمراهان قرار دارند تا با شناخت كامل از آنان بتوانیم در جاده موفقیت و سعادت ثابت قدم بمانیم و در نهایت به رضوان الهی دست پیدا كنیم؟

آیات الهی و روایات اسلامی در موارد متعددی به معرفی صفات و ویژگی های انسان های گمراه پرداخته اند كه از جمله این آیات می توان به آیه 56 از سوره مباركه حجر اشاره كرد .

خداوند متعال یكی از مهمترین ویژگی های انسان های گمراه را ناامیدی از رحمت خداوند متعال بیان و می فرماید:

«قالَ وَ مَنْ یَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّالُّونَ: گفت: «چه كسى -جز گمراهان- از رحمت پروردگارش نومید مى‏شود؟» [الحجر:56]

انسانی كه باور و اعتقاد راسخ به رحمت و مغفرت خداوند داشته باشد و بداند كه گشایش تمام كارها در دست خداوند است و او ست كه دانای مطلق است، هیچ گاه از رحمت خداوند متعال نا امید نمی شود و در مقابل افرادی كه به این حقیقت اعتقادی ندارند همیشه در ترس و وحشت و نا امیدی به سر می برند

شیطان به عنوان یكی از عوامل اصلی گمراهی آدمی، از این تكنیك به عنوان یكی از مهمترین حربه های خود استفاده می كند و این برنامه را در رأس كارهای خود قرار داده است ، به همین جهت با تاكید فراوان فریاد خود را به گوش جهانیان می رساند كه تمام سعی و تلاش خود را برای گمراهی انسان ها به كار می گیرد:

«وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّیَنَّهُم: و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم كرد،»[النساء: 119]

چرا كه انسان های گمراه،از رحمت خداوند متعال نیز مأیوس می شوند و آن وقت است كه دیگر راهی برای بازگشت آنان باقی نخواهد ماند و روشن است كه چه آینده ای در انتظار كسانی است كه طعمه این حربه شیطان قرار می گیرند.

سوال دیگری كه در موضوع امید و ناامیدی به رحمت خداوند متعال ممكن است در ذهن مخاطبین گرامی خطور كند این است كه برای تقویت حس امید و حذف نا امیدی در زندگی چه راهكارهایی وجود دارد؟



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/06/23
زمان : 08:11 ق.ظ
مردم تشنه آنند!
نظرات | ادامه مطلب

مردم تشنه آنند!
قرآن مجید معجزه همیشه جاویدان خاتم الانبیاء کتابی است که هر آن چه نیاز جامعه بشری است در آن بیان شده است . از آن جا که قرآن منطبق با فطرت پاک بشری است،روح مردم جهان تشنه معارف بی پایان و بی بدیل قرآن کریم است .

قرآن مجید، یگانه کتابی است که منطبق با فطرت پاک و عقل بشری و سخنان و کلامش بر دل انسان های آزاد اندیش می نشیند و این گونه انسان ها از شنیدن آوایش غرق شور و لذت می شوند .

 

بسیاری از کسانی که مجذوب و شیفته اسلام شدند به خاطر شنیدن و خواندن و تامل و تفکر در آیه ها و سوره های قرآن بود .

قرآن تنها کتابی است که هرگز از طراوت و شادابی و تازگی آن ذره ای کاسته نخواهد شد و هرگز معارف بی پایان و بی بدیلش به پایان نخواهد رسید .

 

این کتاب آسمانی چون چشمه ای همیشه جوشان و خروشان است که تا قیام قیامت تشنگان وادی معرفت را سیراب می سازد . قرآن کریم اصل و اساس و ستون اسلام است و مردم دنیا اسلام را به قرآن می شناسند و برای معرفی اسلام به مردم باید به این معجزه جاویدان تمسک جست .

 

در جامعه فعلی ما بسیاری از مردم آشنایی چندانی با قرآن ندارند و از معارف بی بدیل آن بی خبرند و به قرآن به دید کتابی برای سفره عقد ، تبرک منزل نو ، محافظت از مسافر و ... می نگرند در حالی که قرآن کتاب آیین زندگی است .

قرآن نازل شده است تا ما بیاموزیم که چگونه باید در دنیا زندگی کنیم تا زندگی ای خوب و خوش در این دو روزه دنیا برای خود رقم زنیم و در زندگی جاویدان عقبا نیز روزگار را به  خوش و خرمی بگذرانیم .

 



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/06/23
زمان : 08:10 ق.ظ
تجلی خانه زهرای اطهر(س)
نظرات | ادامه مطلب

تجلی خانه حضرت زهرا(س)
امام علیه السلام به او فرمود: «عَلَیکَ بکَرِیمَةِ اَهْلِ الْبَیتِ» به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن.

در روز اوّل ذی القعده سال 173 ه.ق[1]از سلاله پاک پیامبر صلی الله علیه و آله و خدیجه علیهاالسلام، و فاطمه زهرا علیهاالسلام، فاطمه دیگری متولّد گردید. نور وجودش نه تنها خانه امام کاظم علیه السلام که جهان را روشن ساخت و در طول قرن‌های متمادی در شعاع نورانیش، ستارگان پرفروغ آسمانِ علم، تقوی، فقاهت و پارسایی، آستان بوس حرمش گردیدند و با توسّل به ذیل عنایتش مشکلات بزرگ خود را حل کردند.

 

در زمینه مقام حضرت معصومه علیهاالسلام و شهر قم در بین علما گفته‎ها فراوان است که به صورت فهرست‎وار به نمونه‏هایی اشاره می‏کنیم:

 

شیفتگی علامه طباطبایی به درگاه حضرت معصومه علیهاالسلام

مرحوم علاّمه سید محمد حسین طباطبایی، صاحب تفسیر بی نظیر «المیزان» نهایت ارادت و تواضع را نسبت به حضرت معصومه علیهاالسلام ابراز می‌نمود.

علامه شهید مطهّری، هرگاه نام مرحوم علاّمه طباطبایی را به زبان می‌آورد، می‌گفت: «رُوحی لَهُ الفِداء» روحم به فدای او باد.

 

یکی از دانشمندان از استاد مطهّری پرسید «دلیل این همه تجلیل و احترام شما از علاّمه طباطبایی چیست؟»

استاد مطهّری در پاسخ فرمود: «من فیلسوف و عارف بسیار دیده‌ام و احترام من به علاّمه طباطبائی به خاطر فیلسوف بودن ایشان نمی‌باشد، بلکه از این جهت است که او عاشق و دلباخته اهل بیت علیهم السلام است. چرا که علاّمه طباطبایی در ماه رمضان روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدّس حضرت معصومه علیهاالسلام افطار می‌کرد. ابتدا پیاده از منزل تا حرم مطهّر (با توجّه به آن سنین پیری و دوری راه) مشرف می‌شد. ضریح مقدّس را می‌بوسید، سپس به خانه می‌رفت و غذا می‌خورد.»[2]  

 

بارگاه حضرت معصومه علیهاالسلام تجلّیگاه مرقد حضرت زهرا علیهاالسلام

مرحوم آیت الله سید شهاب الدین نجفی مرعشی رحمه الله می‌فرمود:

«پدرم  مرحوم آیة الله علاّمه سید محمود مرعشی رحمه الله که در نجف اشرف می‌زیست  بسیار علاقمند بود، محلّ قبر شریف جدّه‌اش حضرت زهرا علیهاالسلام را بیابد، برای این مقصود، ختم مجرّبی انتخاب نمود، چهل شب به آن مداومت کرد تا شاید از محلّ مرقد شریف حضرت زهرا علیهاالسلام آگاه گردد.

شب چهلم بعد از انجام ختم و توسّل فراوان، به بستر خواب رفت در عالم خواب به محضر امام باقر علیه السلام (یا امام صادق) رسید.

امام علیه السلام به او فرمود: «عَلَیکَ بِکَرِیمَةِ اَهْلِ الْبَیتِ» به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن.

 

ایشان تصوّر کرد، منظور امام علیه السلام از این جمله، حضرت زهرا علیهاالسلام است.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/06/21
زمان : 09:08 ق.ظ
دعا برای فرج واجب است !
نظرات | ادامه مطلب

فرج
مقدمه

وظایف ما دردوران غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) بسیار است و چه خوب است که با آنها آشنا شده و در انجام وظایف خویش کوشا باشیم. از جمله این وظایف زیاد دعا کردن برای تعجیل در ظهور است. قید "زیاد" وقتی اهمیت می یابد که بدانیم قناعت کردن به اندک در این امر وظیفه را از ما منتفی نمی گرداند!

 

چرا باید دعا کرد؟!

اصل دعا کردن و فلسفه آن موضوع بسیار مهم و گسترده ای است که از مسئولیت های الهی بندگان شمرده شده است خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: " قُلْ مَا یَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاۆُكُمْ  اگر دعای شما نباشد خداوند هیچ اعتنایی به شما نمی کند." (فرقان/ 77)

از این رو اصل دعا کردن جلب اعتنا و رضایت الهی را بدنبال خواهد شد و این موضوع غیر از خود اصل استجابت دعاست! براین اساس باید دانست که ما امر به دعا کردن شده ایم و این امر الهی در همه ی مسائل و موضوعات به خصوص امر ظهور است: " اُدْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ  مرا بخوانید شما را اجابت می کنم." (غافر/60)

 

دعا برای ظهور حضرت امام زمان (عج)

به راستی حال که امر به دعا کردن در امور مختلف خویش شده ایم چه موضوعی با اهمیت تر از مسئله "امام" است که بایستی در تعجیل ظهور و فرج امر ایشان دعا کرد. ماباید احساس نیاز خود به وجود امام رابا دعا و باتمام خضوع در پیشگاه الهی ابراز کنیم تا مشمول استجابت گردیم و از وجود امام بهره مند شویم. شخصی از حضرت زهرا(سلام الله علیها) سۆال کرد: سرورم چرا حضرت علی (علیه السلام) حق خود را نگرفتند؟ حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: مثل امام مثل کعبه است که باید مردم به سراغ او بروند نه آنکه امام به سراغ مردم برود! از این بیان نورانی حضرت زهرا (سلام الله علیها) کاملا معلوم می شود که  اظهار شیفتگی و احساس نیاز به امام بایستی خود را در عملکرد و سیمای یک منتظر واقعی حضرت نشان دهد و چه وسیله ای بهتر از دعا در این امر که الدعاء سلاح المۆمن، دعا سلاح مۆمن است.

اصل دعا کردن و فلسفه آن موضوع بسیار مهم و گسترده ای است که از مسئولیت های الهی بندگان شمرده شده است خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: " قُلْ مَا یَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاۆُكُمْ اگر دعای شما نباشد خداوند هیچ اعتنایی به شما نمی کند"

دعا برای فرج واجب است!

صاحب کتاب مکیال المکارم به نقل از آقا میرزا محمد باقر اصفهانی نقل کرده است که شبی از شبها در خواب یا بین خواب و بیداری مولایم امام حسن مجتبی (علیه السلام) را دیدم که نزدیک به این تغبیر فرمودند: "برمنبرها به مردم بگویید و به آنها امر کنید که توبه کنند و برای فرج و تعجیل ظهور حضرت حجت (عج) دعا نمایند و این دعا مثل نماز میت نیست که واجب کفائی باشد و به انجام دادن آن از سوی بعضی از مکلفین از سایرین ساقط گردد بلکه مانند نمازهای یومیه است که برتمام مکلفین واجب است آن را انجام دهند!

از سوی دیگر هر کسی به خوبی می داند که شکر نعمت واجب است و لازم است هر کس به خاطر نعمتهایی که خداوند متعال به وی ارزانی داشته است شکر و ستایش به جای آورد. نعمت واقعی برهرکس در هر عصر و زمانی امام آن عصر است که زمین بخاطر او پا برجاست. حضرت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) در تفسیر آیه ی شریفه: " وَأَسْبَغَ عَلَیْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً  " (لقمان /20) فرمودند: نعمت ظاهری امام ظاهر و نعمت باطنی امام غائب است (یعنی امام زمان است) از این رو لازم است که شکر نعمت امام و ولایت او برخود را به جای آوریم ودر این امر کوتاهی ننماییم دعا یکی از روش هایی است که می توانیم از طریق آن شکر نعمت وجود امام را انجام دهیم. دعای برای سلامتی و نیز دعا برای تعجیل ظهور امام عصر (عج) اگر دعا نکنیم هلاک می شویم!



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/06/21
زمان : 09:06 ق.ظ
ضوابط، نه روابط!
نظرات | ادامه مطلب

در همه جای مدینه، سخن از مسأله خلافت و رهبری امام علی ـ علیه السلام ـ بود، روز گذشته همه مسلمانان ازدحام کرده بودند و در حضور اما علی ـ علیه السلام ـ با آن حضرت بیعت نمودند، که با تمام توان در خط او حرکت کنند، و یاور خوبی برای انقلاب اسلامی به رهبری امام علی ـ علیه السلام ـ باشند.

 مسجد مدینه هیچ گاه آن همه جمعیت ندیده بود، جمعیتی که با شور و شوق و هیجان، به سوی امام علی ـ علیه السلام ـ آمده بودند و او را به عنوان خلیفه رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ پذیرفتند.

مردم مسلمان در دسته های کوچک و بزرگ، پیرامون خلافت و شیوه های آن در گذشته و زمان حاضر گفتگو می کردند، بعضی خیال می کردند امام علی ـ علیه السلام ـ همان روش خلفای سابق را ادامه می دهد، و بعضی ها عقیده ای مخالف این داشتند و عده ای نیز می گفتند: در بعضی از موارد که مطابق موازین اسلام است، روش آن ها را دنبال می کند و گرنه، نه... .

همه با خبر شده بودند که فردای آن روز یعنی روز دوّم خلافت آن حضرت قرار است او با مردم سخن بگوید، و حتماً منشور و برنامه رهبری خود را در سخن خویش بیان می دارد، و قطعنامه ای در این راستا ارائه خواهد داد، از این رو طبیعی است که جمعیت بسیار در مسجد النّبی اجتماع خواهند کرد.

زمان با سرعت می گذشت و لحظه موعود آرام آرام فرا می رسید، سران قوم در جنب و جوش بودند، خائنان و خادمان و بی تفاوتان و خلاصه هر گروهی با خود می گفتند: آیا براستی حکومت علی ـ علیه السلام ـ نسبت به ما چگونه خواهد بود؟!

ولی مۆمنان پرهیزکار، می دانستند که «علی ـ علیه السلام ـ را با حقّ است و حق با علی»

فردا فرا رسید، جمعیت از هر سو اجتماع کردند، امیر مۆمنان برخاست[1] و خطاب به مردم کرده و اولین سخنش، بعد از حمد و ثناء این بود: «ذمّتی بما اقول رهینه و انابه زعیم، انّ من صرّحت له العبر عمّا بین یدیه من المثلات حجزته التّقوی عن تفحّم الشّبهات...؛

به این ترتیب مردم روش آن حضرت را در رهبری، دریافتند که بر اساس تقوی و قرآن و سنّت است، و برتری های موهوم قومی و رفاقت و دوست بازی و پارتی بازی و روابط در کار نیست، بلکه کارها بر اصول ضوابط است

آن چه می گویم ذمّه ام در گرو گفتارم است و خودم ضامن اجرای آن هستم، (چنین نیست که حرفی بزنم ولی به آن عمل نکنم) کسی که از رفتار گذشتگان و کیفر اعمال سوء آن ها، پند و عبرت گیرد، تقوا و خدا ترسی، او را از فرو رفتن به آن گونه رفتار بی فرجام باز می دارد...».



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/06/21
زمان : 09:05 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات