تبلیغ دین در اینترنت
نظرات | ادامه مطلب

دنیای امروز دنیای تکنولوژی ست. سرعت بالای رشد تکنولوژی و ابزار رایانه ای در سال های اخیر پدیده ای بینام اینترنت را بوجود آورده که زندگی مجازی را جایگزین زندگی حقیقی کرده است.

دنیای مجازی محیطی بسیار گسترده برای حضور حد اکثری افراد دنیا شده است که حرف ها و نظرات خود را به سهولت منتقل می کنند.

 

یشرفت‌های حاصله در فناوری‌های ارتباطاتی و تكنولوژی‌های مخابراتی در تقاطع خود یك فرایند كلان آفرید كه از دل آن پدیده‌ای محیرالعقول بنام اینترنت بوجود آمد. ظهور اینترنت به عنوان یك ابزار جدید سریع و ارزان ارتباطی عرصه‌های مختلف زندگی بشر را دچار دگرگونی كرد و از بسیاری جهات معنا و مفهوم جدیدی به ابعاد آن بخشید. اینترنت با درنوردیدن فاصله‌های زمانی و مكانی جهان را برای همه به عرصه حضور تبدیل كرد.

 

به گزارش Internet World Stats، تعداد کاربران اینترنت جهان تا تاریخ 30 ژوئن 2012 به دو میلیارد و 405 میلیون و 518 هزار و 376 نفر رسیده است. بر اساس آمار جدیدی که توسط این وب‌سایت منتشر شده، تعداد کل کاربران اینترنت در جهان از دو میلیارد و 267 میلیون و 233 هزار و 742 کاربر در سال 2011 درحدود 138 میلیون و 284 هزار و 634 نفر افزایش پیدا کرده است.[1]

 

استفاده بالا از اینترنت، این محیط مجازی و شگفت انگیز را به محلی برای انواع تبلیغات تبدیل کرده است. در این میان سهم مبلغان دینی ما بسیار اندک بوده و نتوانسته اند از این فضا برای ابلاغ معارف الهی اسلامی استفاده بهینه کنند. مبلغی که در یک روستا ممکن است برای بیست نفر سخنرانی کند با هزینه و وقت کمتر شاید بیتواند در اینترنت هزاران مخاطب داشته باشد.

 

البته باید آموزش های لازم و امکانات کافی در این زمینه برای مخاطبان وجود داشته باشد. در ادامه به بعضی امکانات و فرصت های موجود در اینترنت که می توان در امر تبلیغ از آن ها استفاده کرد اشاره می کنیم؛

 

چت

چت در فارسی اصطلاحی به معنای گفتگوی اینترنتی است. اگرچه فرهنگستان زبان فارسی واژه گپ را معادل این واژه قرار داده‌است اما این واژه چندان مورد استقبال عمومی قرار نگرفته‌است. این واژه خلاصه شده Online chat از زبان انگلیسی است.

 

چت به شما امکان گفتگو با افراد دیگر در اینترنت را می دهد. شما می توانید با یک نفر و یا به طور همزمان با چند نفر چت کنید و یا در اتاق های چت حضور داشته باشید. اتاق گفتگو Chat room ، اتاقی است كه در آن افراد بدون آن كه یكدیگر را ببینند با هم در ارتباط با موضوعی خاص به گفتگو می پردازند . یا شاید ممكن است دو نفر به تنهایی به صحبت خصوصی بپردازند .به عبارت دیگر اتاق گفتگو سرویسی است كه این امكان را میدهد که در هر زمان با بیش از یك نفر گفتگو كرد.

 

یک مبلغ می تواند با یادگیری ابزار چت و چگونگی استفاده از آن ها و حضور به موقع در اتاق های چت به تبلیغ دین بپردازد. لازمه اینکار آموختن فنی و تکنیکی چت و مسائل روابط عمومی و جذب مخاطب است.

 



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/06/25
زمان : 07:12 ق.ظ
برنامه های حکومت مهدوی
نظرات | ادامه مطلب

ظهور

روایات و قرائن مختلف، ثابت کرده است که سیره حکومتی حضرت مهدی(عج) به طور دقیق، همان روش حکومتی پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) امام علی (علیه السلام) و دیگر امامان (علیهم السلام) است. البته نباید از نگاه دور داشت که پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) به جهت محدودیت ها و موانع تحمیل شده فراوانی، نتوانستند تمام اهداف خود را تحقق بخشند.

از سخنان نورانی معصومان (علیهم السلام) استفاده می شود که تمام محدودیت ها و موانع که تا آن زمان از برپایی حکومتی جامع و جهانی جلوگیری می کرد، از سر راه امام مهدی (علیه السلام) برداشته می شود و آن حضرت، اهداف معصومان را تحقق خواهد بخشید.


انقلاب حضرت مهدی (علیه السلام) و حكومت وی بر اساس آنچه كه از آیات وروایات بدست می آید یك پدیده منحصر به فرد در تاریخ جهان و بشریت به حساب می آید این حكومت تمام ایده های بشریت را كه به صورت یك دغدغه در طول تاریخ مطرح بوده جامه ی عمل خواهد پوشاند و واژه انسانیت و انسان بودن رادر عمل معنی خواهد نمود و دین را، به عنوان هادی بشر به سوی سعادت در زندگی فردی واجتماعی انسانها، پیاده خواهد نمود و از همه مهمتر عدالت را، كه یكی از آرمانهای دست نیافتنی بشر در طول تاریخ بوده است به طور كامل پیاده خواهد نمود .

برنامه های حکومتی حضرت مهدی (علیه السلام) را با توجه به روایات فراوانی که درباره حکومت آن منجی موجود است، می توان در سه محور خلاصه کرد: فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی.

1ـ برنامه های فرهنگی

در انجام برنامه فرهنگی، محورهای مهم عبارت اند از :

الف)احیای کتاب وسنت:

امام علی (علیه السلام) می فرماید: «در روزگاری که هوای نفس حکومت می کند، (امام مهدی(عج) ظهور می کند و) هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس می سازد و در عصری که نظر اشخاص بر قرآن مقدم شده، افکار را متوجه قرآن می گرداند و آن را حاکم برجامعه می سازد». (نهج البلاغه، ترجمه ابوالقاسم پاینده، خطبه 138)

از عوامل اقتصاد بیمار، انباشته شدن ثروت در نزد گروه خاصی است. در دوران حکومت عدل مهدوی، اموال و ثروت (بیت المال )به طور مساوی بین مردم تقسیم می شود. امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «وقتی قائم خاندان پیامبر قیام کند، اموال را به طور مساوی تقسیم می کند و درمیان خلق به عدالت رفتار می کند»

ب)تقویت عقل:

امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «زمانی که قائم ما قیام می کند، دست خود را بر سر بندگان خواهد نهاد و عقل های ایشان را جمع می کند و عقل آنها را به کمال خواهد رساند». (کمال الدین وتمام النعمه، شیخ صدوق، ج2، ص 675)

ج)رشد چشمگیر و بی سابقه دانش:

امام باقر (علیه السلام) می فرماید: «در زمان امام مهدی (علیه السلام) به شما حکمت و دانش داده می شود، تا آنجا که زن در درون خانه اش مطابق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت (رفتار) می کند.» (بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، ج52، ص352)

می دانیم که رفتار صحیح، ریشه در علم و دانش گسترده دارد که این روایت شریف، حکایت از آگاهی و شناخت عمیق از آیات قرآن و روایات اهل بیت دارد.

د)مبارزه با بدعت ها:



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/06/24
زمان : 07:22 ق.ظ
اینجا جای صبر نیست!
نظرات | ادامه مطلب

امام علی

ابن ابی الحدید، دانشمند معروف اهل تسنن در شرح خطبه 156 می گوید: بسیاری از محدّثین و تاریخ نویسان نقل کرده اند که امام علی ـ علیه السلام ـ فرمود: بین من و پیامبر چنین گفتگو شد: آن حضرت به من فرمود: «خداوند جهاد با مفتونین (در فتنه فرو رفتگان) را بر تو مقرّر داشته، همان گونه که جهاد با مشرکان را بر من مقرّر نمود».

گفتم: «ای رسول خدا! این فتنه چیست که جهاد در آن بر من مقرّر شده؟!»

فرمود: «به خاطر بدعت هائی که در دین، پدید می آورند، و با امر (من) مخالفت می نمایند».

گفتم: «ای رسول خدا! تو قبلاً به من وعده شهادت داده ای، از خداوند بخواه که آن را در رکاب تو قرار دهد (دلم می خواهد در آستان تو و در محضر تو به شهادت برسم) و آن را به تأخیر نیندازد.»

فرمود: «بنابر این، چه کسی با «ناکثین» (بیعت شکنان جنگ افروز) و «قاسطین» معاویه و هوادارانش) و «مارقین» (خوارج) جنگ کند؟!، ولی (هم اکنون نیز) به تو وعده شهادت می دهم، و بزودی شهادت، نصیبت می شود، بر فرق سرت ضربتی می زنند، و محاسنت را به خون سرت رنگین می نمایند، در این صورت صبر تو چگونه خواهد بود؟!»

گفتم: «ای رسول خدا! این جا جای صبر نیست، بلکه جای شکر و سپاس است».

فرمود: آری. این حوادث برای تو پیش می آید، برای آن آماده باش، چرا که تو را آماج کین و خشم خود قرار خواهد داد».

گفتم: «ای رسول خدا، می خواهم، هر چند کمی از آن حوادث را برای من بیان کنی».

فرمود: «امّت من بعد از من بزودی در فتنه قرار می گیرند، قرآن را تأویل می کنند و به دلخواه خود معنی می نمایند، شراب را به نام نبیذ (آب کشمش) حلال می شمرند، و رشوه را به نام هدیه و ربا را به نام خرید و فروش، روا می دانند، و قرآن را از مورد (و مفهوم حقیقی خود) تحریف می کنند، و خط گمراهی غالب می گردد، در چنین شرائطی در خانه ات باش (و از آن ها قهر کن) و در آن هنگام که زمام امور بدست تو آمد و مردم به سوی تو رو آوردند، بر اساس تأویل (معنی باطنی) قرآن با مخالفان پیکار کن چنان که من بر اساس تنزیل (ظاهر) قرآن جنگیدم، و وضع مردم زمان تو با مردم زمان من یکسان نیست.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/06/24
زمان : 07:21 ق.ظ
طلاب را دریابید!
نظرات | ادامه مطلب

جامعه نیازمندند طلاب و روحانیون کار آمد و فعال و خوش فکر است. طلابی که بتوانند پاسخگوی نیاز های فکری و روحی و اجتماعی مردم باشند. مهمترین وظیفه مدیران حوزه علمیه فراهم ساختن بستر رشد و شکوفایی استعدادهای طلاب جوان است.

از دیر باز حوزه های مقدس علمیه پاسخگوی نیاز های روز جامعه بوده اند و مردم برای بر طرف نمودن نیاز های فکری، روحی و اجتماعی خود رو به سوی علما و طلاب می آوردند.

 

تا پیش از تاسیس دانشگاه در ایران نیاز های علمی و عملی ای هم چون پزشکی، معماری، نجوم، شعر و ادب فارسی و ... توسط حوزه های علمیه و روحانیون وارسته و عالم بر آورده می شد. شیخ بهایی با این که فقیه بزرگ زمان خود بود و شیخ الاسلام حکومت بزرگ صفوی به حساب می آمد، معمار و شهر ساز بزرگ و زیر دستی نیز بود و میدان امام و مسجد امام گویای علم وافر وی در معماری و شهر سازی است.

 

به مرور زمان و با توسعه علوم و تاسیس دانشگاه ها، حوزه های علمیه تنها بر فقه و اصول متمرکز شدند و مردم برای رفع دیگر نیاز های خود به سوی دانشگاهیان رفتند .

 

رضا شاه بسیار تلاش کرد تا مردم را از مراجعه به روحانیت باز دارد و از رونق و نفوذ حوزه علمیه در جامعه بکاهد. او به نیکی دریافته بود که تا آن هنگام که مردم نیازمند حوزه علمیه باشند، طلاب و روحانیون محبوب مردم هستند. از این رو تلاش کرد مردم را برای برطرف ساختن نیازهای خود به سمت غربزده های تحصیلکرده بکشاند.

 

حوزه و روحانیت تا زمانی مورد احترام مردم هستند که بتوانند پاسخگوی نیاز های روز اجتماع باشند و اگر مردم از حوزه های علمیه خود را بی نیاز ببینند و طلاب را قادر به برآورده ساختن نیازهای خود نبینند، دیگر دیدشان هم چون گذشته به حوزه و طلاب نخواهد بود.

 

متاسفانه به دلیل ضعف مدیریت مدیران حوزه های علمیه، در روزگار ما کار به جایی رسیده است که حتی مجالس وعظ و سخنرانی نیز کم کم از حضور حوزویان دارد خالی می شود و مردم به سمت اساتید دانشگاه می روند.کم نیستند مجالس روضه خوانی که اساتید دانشگاه سخنران این گونه جلسه ها می باشند!

 



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/06/24
زمان : 07:20 ق.ظ
تنبیه کردن چرا؟ و چگونه؟!
نظرات | ادامه مطلب

امام علی

تنبیه به معنای بیدار کردن و آگاه کردن عاملی است برای انتباه و وسیله‌ای است برای اصلاح و بازسازی، نوعی تدبیر مفید تربیتی برای رشد استعدادهای انسان  است. البته به شرط آنکه به اندازه و به مورد به کار گرفته شود؛ و بی مقدمه و نسنجیده نبوده و از روی حساب و کتاب باشد. تنبیه در حقیقت بیدارسازی و ادب آموزی است و به عنوان امری تبعی و نه اصلی، آنجا که راهی دیگر برای بیدار کردن شخص و درمان نمودن وجود ندارد بکار گرفته می‌شود.

به بیان امام علی (علیه السلام) اینکه چرا تنبیه جزئی از روش‌های تربیت است و بدان توجه شده است این است که:

«فطرتاً تمام تلاش انسان در جهت جذب لذت‌ها و امور خوشایند و دفع آلام و امور ناخوشایند است. همین امر، دلیل تأثیرگذاری روش تنبیه است و به والدین اجازه می‌دهد تا این روش را بکار گیرد؛ چرا که ماهیت تنبیه روبه‌رو ساختن متربی با امور ناخوشایند است و زمانی که وی با این امور مواجه شد و فهمید که علت این مواجهه رفتار ناهنجاری است که از او سر زده، تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و برای اینکه دوباره با این تجربه نامطلوب رو‌به‌رو نشود از تکرار آن خودداری می‌کند.» (قائمی مقدم، محمدرضا، روش‌های آسیب‌زا در تربیت از منظر تربیت اسلامی،ص 24.)

آری چون انسان جایز الخطاست و مصون از اشتباه و خطا نیست، اگر در مسیر دچار سهوی شود، نباید چنان مورد عتاب و خطاب قرار گیرد که از ادامه راه بازماند و از خود باوری و اعتماد به نفس فاصله بگیرد. اما باید در مسیر تربیت فرزندان در خانواده‌ها و افراد در جامعه، معیار و میزان تنبیه و تشویق به خوبی شناخته و مراعات شود؛ چنان که ائمه اطهار(علیه السلام) با شناختی که از نهاد افراد و قابلیت‌هایشان داشتند، به این مهم یعنی تقدم عفو و تشویق بر تنبیه و مجازات مبادرت می‌ورزیدند. امام علی(علیه السلام) در دستگاه عدالت خود هر دوی آنها یعنی مهر و قهر، و شمشیر تیز عدالت و زبان رأفتش را نیز در جای مناسب به کار می‌بست. در عین حال در مسیر تربیت و پرورش فکری و اخلاقی افراد، به سان پیامبر اعظم(ص) از حقوق خود و جسارت‌های افراد در اوج قدرت می‌گذشت و ناسزای معاندان جاهل را به جای اینکه به محکمه قضاوت بکشاند، با خود به مسجد می‌برد و صمیمانه از خدا برای چنین افرادی طلب مغفرت، و برای هدایت ایشان دعا می‌کرد.

حضرت علی(علیه السلام) بر اساس کرامتی که برای انسان‌ها قائل بودند، همواره تأکید می‌کردند که با انسان خطاکار در مرحله اول از روی رأفت و کرامت رفتار کنید و به منظور بیداری و تحرّک انسان‌ها بر اساس همان غیرت و روح کرامتش وارد عمل شوید

 آن حضرت برای بیداری و هوشیاری مربیان در مسیر تربیت افراد، خطاب به امام حسن مجتبی(علیه السلام) می‌فرماید:

«پس اگر یکی از شما مرتکب خطایی شد، عفو و تغافل همراه با توازن و به تناسب خطا، از تنبیه و زدن فرد ـ البته برای کسی که عاقل است ـ بهتر و برتر است»( بحارالانوار، ص218).



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/06/23
زمان : 07:13 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات