در این مسجد، نباید نماز خواند!
نظرات | ادامه مطلب


هرگز در آن مسجد نماز مگزار. مسجدی که از روز نخست بر پرهیزگاری بنیان شده، شایسته‌تر است که در آنجا نماز کنی. در آنجا مردانی هستند که دوست دارند پاکیزه باشند، زیرا خدا پاکیزگان را دوست دارد.


قرآن

آیه 108 سوره توبه:

لَا تَقُمْ فِیهِ أَبَدًا غڑ لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَی التَّقْوَیٰ مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ غڑ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا غڑ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ.

هرگز در آن مسجد نماز مگزار. مسجدی که از روز نخست بر پرهیزگاری بنیان شده، شایسته‌تر است که در آنجا نماز کنی. در آنجا مردانی هستند که دوست دارند پاکیزه باشند، زیرا خدا پاکیزگان را دوست دارد.

* مسجدی که از آغاز بر پایه‌ی تقوا، بنا نهاده شد، مسجد «قُبا» است که هنگام هجرت به مدینه ساخته شد. (تفسیر نورالثقلین)

* فخر رازی می‌گوید: وقتی سابقه‌ی تقوا، مایه‌ی ارزش یک مسجد است، سبقت انسان به ایمان و تقوا، بیشتر ارزش دارد و علی (علیه‌السلام) که از روز اول مۆمن بود، برتر از کسانی است که پس از سال‌ها شرک، مسلمان شدند. (تفسیر کبیر فخر رازی)

* در مسجدی که پایگاه مخالفانِ نظام اسلامی است، به نماز نایستیم. (لاتقم فیه ابداً)



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/11/28
زمان : 08:19 ق.ظ
نامسلمان‌های کافر، مقصر و مستضعف
نظرات | ادامه مطلب


پیش از این در معرفی و تبیین تنها دینِ نجات بخش مقالاتی عرضه شد.

آیا اسلام نجات بخش، دین خاصی است؟

آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟

کدامیک برای خدا بیشتر می‌ارزد؟(پاسخ به نظرات کاربران)

در آن مقالات با استناد به آیات قرآن کریم، ثابت کردیم تنها دین نجات بخش، اسلام به معنای خاص آن یعنی آخرین دین آسمانی است و در نهایت با استناد به آیه سوم سوره مائده (وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً) به این نتیجه رسیدیم که تنها آیین مورد رضایت و قبول خدا اسلامی است که در غدیرخم، اکمال و اتمام آن اعلام شد.

در آن مقالات درباره عاقبت شوم کسانی نیز سخن گفتیم که از حقانیت اسلام و نجات بخش بودن آن آگاه شدند؛ اما به عمد از پذیرفتن آن سرباز زدند یا با بی مهری از آن رو گردان شدند.


کافر

اکنون سخن در دو گروه است:

الف. آنها که مسلمان نشدند؛ اما کارهایی کردند که از نظر اسلام پسندیده است.

ب. آنها که مسلمان نشدند؛ اما اسلام نیاوردنشان از روی آگاهی و عمد نبود.

آنها که اسلام نیاوردند و در نامسلمانیشان هم مقصرند کم نیستند کسانی که آیین شان اسلام نیست؛ اما در زندگی روزانه خود، مقید به انجام و رعایت اموری هستند که در اسلام توصیه شده است؛ برای مثال دروغ نمی گویند، حقوق دیگران را محترم می شمارند، از نیازمندان دستگیری می کنند، با خانواده و اطرافیان خود مهربانند و ...

این عده اگر از گروه اول باشند؛ یعنی راستی و درستی اسلام را شناختند؛ اما به عمد از پذیرش آن سر باز زدند در زمره کسانی خواهند بود که قرآن آنها را کافر می نامد و با تعبیر «الَّذینَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا»[1] از آنان یاد کرده و ایشان را مستوجب عذاب الهی معرفی می کند (أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُون؛ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحیمِ؛ ...)

 



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/11/28
زمان : 08:16 ق.ظ
آیا با نوجوانت در این موارد حرف زدی؟!
نظرات | ادامه مطلب

مشورت با فرزندان

امام على علیه السلام در تمام دوران زندگى پربار و نورانى خود سعى در هدایت دلها و مغزها به سوى حقیقت راه روشن الهى داشت. حضرت از هر فرصت مناسبى، با سخنرانی هاى اخلاقى، سیاسى، با نوشتن نامه هاى ضرورى و یا كلمات حكمت آمیز، به تمام ارزشهاى اخلاقى، انسانى اشاره مى فرمود و راه و رسم زندگى سالم و صحیح انسانى را در این كتاب به بشریت سرگشته، معرفى نمود و با هرگونه جهل و جهالت و نادانى مبارزه كرد و روش رسیدن به سعادت و تكامل جاویدان را به همگان نشان داد. این است که نهج البلاغه كتاب زندگى، كتاب اخلاق و رستگارى، كتاب سیاست و كشوردارى، كتاب تكامل و بالندگى است.

برخی رهنمودهای امیر المومنین به نوجوانان

1ـ صبر و بردبارى

همه ما می دانیم که نوجوان باید خود را بسازد چون روح 'تربیت پذیرى' دارد. نوجوان باید آینده نگر بوده و خود را براى فرداى بهتر آماده كند. نوجوان باید روابط اجتماعى خود را تنظیم كند. نوجوان باید انواع آگاهى و علوم را به دست آورد.

اما چگونه و با چه روشهائى مى توان به برترى هاى یاد شده دسترسى پیدا كرد؟

امام على علیه السلام مى فرماید تمام مراحل یاد شده را تنها با صبر و بردبارى مى توان سپرى كرد.

و تمام ارزشهاى یاد شده را با صبر و تحمل مشكلات مى توان در جان خویش پیاده ساخت.

 

ضرورت صبر و بردبارى

قال على علیه السلام: 'و عود نفسك التصبر على المكروه' امام على علیه السلام فرمود: "نفس خویش را بر استقامت در برابر مشكلات عادت ده" (نامه ى 16/31 نهج البلاغه المعجم المفهرس)

 



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/11/27
زمان : 01:10 ب.ظ
قابل توجه مسئولین مغرور!!!
نظرات | ادامه مطلب

 عزتِ نفس اور بزرگواری

تکریم و احترام به شخصیت انسان و حفظ حرمت انسانی، جایگاه خاصی در سیاستگذاری های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حضرت علی(علیه السلام) داشت. امام علی(علیه السلام) حفظ حرمت انسانی را بر همه چیز مقدم می داشتند و حتی حاضر بودند در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، بهای سنگینی برای آن بپردازند. به عبارت دیگر، می توان گفت که حفظ حرمت و شخصیت انسانی، از برنامه های استراتژیک امام علی(علیه السلام) در سیاست و حکومتش به شمار می رفت. تکریم و احترام به شخصیت انسان در تمامی برهه های سیاسی-اجتماعی آن حضرت- از بیعت و انتخاب والیان گرفته تا جنگ و مقابله با دشمنان و مسائل اقتصادی و سازندگی- از تقدم و اولویت برخوردار بود؛ و پایبندی به اصول انسانی و اخلاقی، در جزء جزء سیره و رفتار امام(علیه السلام) موج می زد. امام (علیه السلام) در دستوری خطاب به یکی از مأموران زکات نوشت:

مسلمانی را مترسان! و اگر او را خوش نیاید، بر سَرِ وی مَران! و بیش از حق خدا از مال او مستان! چون به قبیله رسی، بر سَرِ آب آنان فرود آی و به خانه هاشان در میای! پس آهسته و آرام سوی ایشان رو تا به میان آنان رسی، و سلامشان کن، و در درود گفتن کوتاهی مکن! سپس بگو: بندگان خدا! مرا ولی خدا و خلیفه ی او سوی شما فرستاد تا حقی را که خدا در مال هاتان نهاد، از شما بگیرم. آیا خدا را در مال های شما حقی هست تا آن را ادا سازید و به ولی او بپردازید؟ اگر کسی گفت نه، متعرض او مشو! اگر کسی گفت آری، با او برو، بی آنکه او را بترسانی یا بیمش دهی یا بر او سخت گیری یا کار را بر او سخت گردانی! آنچه از زر یا سیم به تو دهد، بگیر و اگر او را گاو و گوسفند و شترها است، بی رخصت او میان آن در مشو که بیش تر آن رمه او راست، و چون به رمه رسیدی، چونان کسی به میانشان مرو که بر رمه چیرگی دارد یا خواهد که آنها را بیازارد و چهارپایان را از جای مگریزان و مترسان و با خداوندِ آن در گرفتن حق خدا بدرفتاری مکن! پس مال را دو بخش کن و خداوندِ مال را مخیر گردان! و هر بخش را که برداشت، متعرض او مشو!پس پیوسته چنین کن تا آنچه از مال او باقی می آید، حق خدا را ادا کردن شاید!پس حق خدا را از او بگیر-و اگر گمان زیاد کند- و خواهد آنچه را قسمت شده است، به هم زند، بپذیر! سپس هر دو بخش را به هم بیامیز و همچون بار نخست قسمت کن نیز! تا حق خدا را از مال او بستانی.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/11/27
زمان : 01:08 ب.ظ
باور کن عمل کنی مشکلاتت حل میشه!
نظرات | ادامه مطلب

نظم

هر گوشه ای چیزی افتاده و بسیاری از وسایل جای مشخصی ندارند. باید به ذهنت بسپاری که شانه را اینجا گذاشتی و مسواک را آنجا و مداد را ... . برنامه هایت هم قرار و قاعده خاصی ندارند. لذا هر موقع هر چه پیش آمد انجام می دهی و هر کس می تواند وقتت را به خودش اختصاص دهد. همه قرارهایت را به ذهن سپرده ای و مرتب در حال مرور هستی که یادت نرود، امروز می خواستی به کی زنگ بزنی و فردا قرار است به کجا بروی. اما باز یادت می رود که دو هفته پیش قرار گذاشته بودی به مادر بزرگت سر بزنی و داروهایش را برایش بگیری.

وصیت مهم امیر المومنین (علیه السلام) بعد از ضربت خوردن

وصیت مهم امیر المومنین (علیه السلام) بعد از ضربت خوردن، شامل این نکته مهم است که: اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم ...، شما و همه فرزندان و خاندانم و هر که این وصیتم به او می رسد را به تقوای الهی و نظم در زندگی و ... سفارش می کنم.(1)

پس به طور قطع این چند محور، از مهمترین اصول زندگی موفق است.

 

نظم امام خمینی (رحمه الله علیه)

نظم و ترتیب شگرف در زندگی انسان بزرگی چون امام خمینی (ره) در حدی بوده که ضمن پرداختن به کلیه اخبار و برنامه های جهانی، کشوری، خانوادگی و شخصی، این قدر اهل مطالعه و خواندن قرآن و دعا بودند که سالی یک بار قرآن و دو بار مفاتیح خود را به ناچار عوض می کردند.

 

نظم ذهنی پیامد نظم در امور

همانطور که برای نظم بخشیدن به اشیا و ابزار اطرافمان نیازمند طبقه بندی و تعیین مکانی مشخص برای هر نوع وسیله ایم، برای ساماندهی ذهن نیز نیازمند تقسیم بندی و قرار دادن هر موضوع در قسمت مربوط به خود هستیم.

ذهن طبقه بندی نشده، مثل یک انبار بزرگ است که هر چیزی کنار دیگری گذاشته شده و سراسر آن قابل رویت است. اگر کبریتی در این سو بیفتد، کل آن را دود و آتش فرا خواهد گرفت.

حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «اگر از چیزی ترسیدی به سمت آن حرکت کن.» این اصل، از اصول ریسک پذیری است. مراد از ترس در این جا بیش تر واهمه ذهنی و ترس خیالی است و حضرت علی(علیه السلام) بر سرعت عمل و از دست ندادن فرصت ها تاکید می ورزد


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. , نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/11/24
زمان : 08:58 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات