آیا اسلام نجات بخش، دین خاصی است؟
نظرات | ادامه مطلب


چندی پیش مقاله ای با عنوان «آیا یهودیان و مسیحیان به بهشت می‌روند؟» از طریق همین پایگاه منتشر شد که اظهار نظرهای موافق و مخالفی را از سوی خوانندگان محترم در پی داشت. از آنجا که هدف از نگارش این مقالات، ترویج معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام از یک سو و ایجاد زمینه بحث و اظهار نظر صاحب نظران از سوی دیگر است بر خود لازم می دانیم تا ضمن انعکاس نظرهای رسیده، برای مواردی که در قالب سوال و یا اشکال مطرح می شود پاسخ شایسته ای ارائه دهیم.


اسلام

خلاصه مقاله یاد شده:

1.  تنها دین نجابت بخش، اسلام به معنای خاص آن یعنی همین آخرین شریعت آسمانی است.

2.  با آمدن اسلام ادیان قبل از آن همگی منسوخ شده است و پیروی از آنها از کسی پذیرفته نیست.

3.  عملی نجات بخش است که از نظر دین (عقل سلیم و نقل معتبر) پسندیده باشد و نیز با نیت الهی انجام پذیرد.

اما نظرهای رسیده و موضوعاتی که به آنها پرداخته شده است عبارتند از:

الف. آیا مراد از اسلام به عنوان دین نجات بخش، اسلام به معنای تسلیم شدن در برابر خداست و یا دین اسلام به معنای خاص آن؟

پاسخ: از آیات 33 سوره توبه، 28 سوره فتح و 9 سوره صف که در مقاله نیز به آنها استناد شده به خوبی روشن می شود که منظور از دین نجات بخش، آخرین دین و شریعت الهی یا همان دین اسلام است. آیینی که مردم با هر نوع گرایش و مکتبی موظف شده اند از آن تبعیت کنند. برای همین در آیه 65 سوره مائده فرمود:

وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْکِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَکَفَّرْنا عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنَّاتِ النَّعیمِ

اگر اهل کتاب ایمان بیاورند و پرهیزگاری پیشه کنند، از گناهان گذشته آنها درمی گذریم و آنها را در باغ های بهشت که کانون انواع نعمت ها است وارد می‌کنیم.

روشن است که منظور از ایمان در اینجا ایمان به رسول خدا ص و دین خاتم است [1]؛ زیرا خود آیه با یاد کردن از ایشان با عنوان اهل کتاب، اعلام می کند که آنها به دین خود ایمان داشتند.

ب. آیاتی که در آنها ایمان اهل کتاب مقبول و مایه نزول برکات بر آنها دانسته شده با بحث نجات بخش نبودنِ ایمان آنها چگونه قابل جمع است؟

آیاتی مانند آیه 62 سوره بقره و آیات 66 و 69 سوره مائده. پاسخ: در آیه 62 سوره بقره و مانند آن (آیه 69 سوره مائده) می خوانیم:

إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ الَّذِینَ هَادُواْ وَ النَّصَرَی وَ الصَّبِینَ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَْخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لَا خَوْفٌ عَلَیهِْمْ وَ لَا هُمْ یحَْزَنُونَ

بی تردید کسانی که [به ظاهر] ایمان آوردند و یهودی ها و مسیحی ها و صابئی ها هر کدامشان [از روی حقیقت] به خدا و روز قیامت ایمان آورند و کار شایسته انجام دهند، برای آنان نزد پروردگارشان پاداشی شایسته و مناسب است و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین خواند شد.

آیه نمی گوید هر کس به هر دین که هست چه مسیحی، چه یهودی و چه مسلمان اگر به دین خود مۆمن باشد بهشت نصیبش خواهد شد


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/10/16
زمان : 08:34 ق.ظ
فریادرسانان لحظات وحشت در آخرت
نظرات | ادامه مطلب


شست و شویش داده‌اند ... کفن بر او پیچیده‌اند ... قبر آماده است ... به آرامی درونش می‌گذارند ... سنگ‌ها چیده می‌شوند ... تاریکی همه جا را فرا می‌گیرد ... تنها شد ... تنهای تنها ... ترس تمام وجودش را فراگرفته است ... فرشتگان عذاب می‌آیند ... گزرهایشان را بلند می‌کنند ... فریاد می‌زند ... اما ... هیچ کس صدایش را نمی‌شنود.


کمک

پدر ... مادر ... همسرم ... دخترم ... پسرم ... رفقیم ... همه می‌روند و او را در ظلمت قبر با فرشتگانی که برای عذابش آمده‌اند تنها می‌گذارند ... سۆال می‌کنند ... خدایت کیست؟ پیامبرت که بود؟ امامت را نام ببر؟ ... زبان در کامش خشکیده است. نمی‌تواند حرفی بزند ... به ناگاه نوری پیدا می‌شود ... ندایی برمی‌خیزد ... نزنید ... رهایش کنید ... من با او هستم ... نگاهش می‌کند ... این کالبد نورانی با این چهره آرامش‌بخش از آن کیست؟! چه کسی در این وانفسای قبر به دادم رسیده است؟! نزدیک می‌آید ... از او می‌پرسد تو کیستی؟ ... لبخندی می‌زند و می‌گوید: من موقوفات و صدقات جاریه تو هستم. آرام باش. از این پس در پناه الطاف ربت خواهی بود.

 

تأثیر وقف در زندگانی اخروی

یکی از تمهیداتی که نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) برای حفظ و بقای جامعه اسلامی اندیشیده‌اند مسئله وقف است.

وقف پشتوانه خدامات گوناگونی است که فرد و جامعه بدان نیاز دارند. متدینان برای جلب رضای خدا در زمان حیات خویش بخشی از اموال خود را برای کارهای خیر و ماندگار از مالیکت خود جدا و آن را برای خدمات عمومی وقف می‌کنند. چنانکه از دیرباز تا کنون بیشتر اماکن رفاهی و خدماتی مانند کاروانسراها، استراحتگاه‌های بین راهی، آب‌انبارها، قنات‌ها و مراکز عبادی مانند مساجد و حسینیه‌ها و مراکز علمی مانند مدارس و کتابخانه‌ها و مراکز بهداشتی مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها از طریق سنت وقف تأسیس و نگهداری شده است و بخشی از تمدن اسلامی مرهون این پدیده مبارک است و جوامع بشری همواره نیازمند این‌گونه کمک‌های ثابت و ماندگارند. در منابع اسلامی و روایات اهل بیت (علیهم السلام) به خیر ماندگار و صدقه جاریه سفارش شده و اجر و پاداش وقف یادآوری شده است.[1]

در روایتی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنین آمده است:

"إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ وَلَدٍ صَالِحٍ یَدْعُو لَهُ وَ عِلْمٍ یُنْتَفَعُ بِهِ بَعْدَ مَوْتِهِ وَ صَدَقَةٍ جَارِیَةٍ".

قَالَ الْعُلَمَاءُ الْمُرَادُ بِالصَّدَقَةِ الْجَارِیَةِ الْوَقْفُ‏؛ انسانی که از دنیا می‌رود جز ار ناحیه سه چیز پیوندش با دنیا قطع می‌شود: دانشی که از آن سود برده شود، یا صدقه جاری (وقف) یا فرزند صالحی که برایش دعا کند". (بحار الانوار، ج 2، ص 23)

وقف امری بسیاری نیکو و بسندیده است که نه تنها مورد تأکید شارع مقدس اسلام و ائمه (علیهم السلام) بوده است بلکه آن بزرگواران خود به طور عملی بدان اقدام نموده‌اند. به عنوان نمونه در منابع تاریخی گزارشاتی وجود دارد که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، حضرت علی (علیه السلام) و خانم فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اموالی از خود را در راه مسلمین وقف کرده و برای آیندگان به یادگار گذاشته‌اند


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/10/16
زمان : 08:31 ق.ظ
من به این بیماری مبتلام شما چطور؟!
نظرات | ادامه مطلب

از خود شده بیگانه

حتما شنیده‏اید كه یكى از نامهاى بسیار مناسب این قرن كه ما در آن زندگى‏میكنیم، نام شوم‏ «از خود بیگانگى‏»است. از خود بیگانگى چه معنى دارد؟ همانگونه‏كه از ظاهر دو كلمه مزبور بر مى‏آید، بیگانه شدن انسان از خویشتن میباشد. مگرانسان از خویشتن هم بیگانه میگردد؟!

آرى و ربط و نسبت قابل توجهی میان از خودبیگانگی و صله رحم وجود دارد.حضرت علی علیه السلام به وفور در کتاب شریف نهج البلاغه توصیه به صله رحم نموده‌ وبرای آن آثار قابل توجهی را بر می شمرد از آن جمله در خطبه 110 می‌ فرمایند: صله رحم مایه فزونى مال و طول عمر است. علامه جعفری پیوندی قابل توجه میان از خود بیگانگی و صله رحم برقرار می نماید که توجه بدان خالی از لطف نیست.

 

علائم از خود بیگانگی

هر موقع كه دیدید زندگى براى شما طعم بسیار لذیذ حیات را نمیدهد، بدانید كه ‏از خویشتن بیگانه شده‏اید. وقتى كه دیدید عواطف و احساسات انسانى شما درباره دیگران خشكیده است ‏و نگاهتان به انسانها فرقى با نگاهتان به دیوارها و درختان ندارد، بدانید كه بیمارى ‏از خود بیگانگى در شما شروع شده است.

در آن هنگام كه دیدید از اندیشه و تعقل در حقائق ضرورى و مفید حیات طبیعى‏ و حیات معنوى احساس لذت و بایستگى ندارید، یقین داشته باشید كه بیمارى‏از خود بیگانگى هستى شما را به بازى گرفته است.

اگر دیدید كه شعله‏هاى احساس تكلیف در درون شما خاموش گشته است، فورا به بررسى خویشتن بپردازید خواهید دید كه بیمارى از خود بیگانگى مغز و روان ‏شما را به ركود كشانده است.

 

از خود بیگانگی مولد هزاران ناخوشی

همچنین وقتى كه دیدید بدون علت، ارتباطات شما با خویشاوندان نزدیك و دور رو به سردى گراییده است، بدانید كه بیمارى از خود بیگانگى كار خود را كرده ‏و بیمارى دیگرى بنام بیگانگى از حوزه شخصیت(خود) را كه همان قطع صله ارحام‏است، براى شما به ارمغان آورده است و سپس این دو بیگانگى، بیمارى سومى را كه ‏نامش بیگانگى از انسان است ‏به دنبال مى‏آورد و نتائجى ناگوار مانند نیازمندى ‏و مرگ زودرس را بدنبال مى‏آورد.

در آن هنگام كه دیدید از اندیشه و تعقل در حقائق ضرورى و مفید حیات طبیعى‏ و حیات معنوى احساس لذت و بایستگى ندارید،یقین داشته باشید كه بیمارى‏از خود بیگانگى هستى شما را به بازى گرفته است

براى دفع بیمارى از خود بیگانگى از صله ارحام شروع كنید



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/10/15
زمان : 08:19 ق.ظ
برخورد با مردم را از امامانمان بیاموزیم!!!
نظرات | ادامه مطلب


یکی از صفات محموده احترام  گذاشتن به بندگان خداست چنانکه در حدیث قدسی آمده است: حق سبحانه فرمود: که باید ایمن شود از غضب من هر که اکرام کند بنده مومن مرا.

اخلاق
همه با هم در خلقت برابریم

حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) بر مرد سیاه چهره و بد منظری گذر کرد، بر وی سلام نمود و کنارش نشست، مدتی با او سخن گفت سپس آمادگی خود را در رفع نیازهایش بیان نمود. بعضی که ناظر جریان بودند عرض کردند یابن رسول الله آیا با چنین شخصی می نشینی و از حوائج او سوال می کنی؟

حضرت در جواب فرمود: این مرد سیاه چهره بنده ای است از بندگان خدا و برادری است به حکم کتاب خدا، همسایه ای است با ما در بلاد خدا، حضرت آدم بهترین پدران و آیین اسلام بهترین ادیان، ما و او را به هم ربط داده است.

مردی از اهل بلخ می گوید: در سفری که علی بن موسی الرضا(علیه السلام) به خراسان می رفت من با آن حضرت بودم. روزی در کنار سفره خود تمام نوکرها و غلامان سیاه و سفید را برای صرف غذا جمع کرد. عرض کردم: بهتر بود برای غلامان و نوکرها سفره جداگانه‌ای می گستردند. فرمود: ساکت باش، خدای همه یکی است مادر و پدر همه یکی است، پاداش و کیفر هر کسی بسته به طرز عمل اوست.

 

کلام حضرت امیر در باب خوشرفتاری مردم



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/10/15
زمان : 08:17 ق.ظ
توسل به پیامبر اکرم در حاجات !
نظرات | ادامه مطلب

توسل

خداوند سبحان وجود مطهر پیامبر اكرم را رحمت فراگیر برای جهانیان قرار داده وآن حضرت را به این صفت و ویژگی توصیف نموده است.

اما این رحمت بیكران خداوندی برای امت اسلامی وزنان ومردان مۆمن جلوه های خاصی دارد كه به دو مورد آن اشاره می‌كنم:

1.  خداوند بزرگ حضور وجود مطهر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  در میان امت را مانع عذاب ومجازات الهی می داند.« وما كان الله لیعذبهم وانت فیهم وماكان الله معذبهم وهم یستغفرون» این آیه بیانگر این حقیقت است كه اگر مۆمنان وامت مسلمان در اثر انحرافات ورفتارهای  گناه آلود، استحقاق عذاب ومجازات داشته باشد، خداوند مهربان به احترام حضور پیامبر اكرم در میان مسلمانان، آنان را عذاب نخواهد كرد. كما اینكه استغفار وطلب آمرزش خود مسلمانان مانع عذاب الهی خواهد شد لكن بخش  اول آیه مربوط به زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  می باشد.

امام علی علیه السلام در این مورد می فرماید: دوچیز در زمین مایه ی امان از عذاب خدا بود. یكی ازآن دو برداشته شده پس دیگری را در یافته بدان چنگ زنید اما آن امانی كه برداشته شد رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم  بود وامان باقیمانده استغفار كردن است كه خداوند بزرگ به رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم  فرمود:«  خداوند آنان را عذاب نمی كند در حالیكه تو در میان آنانی وعذابشان نمی كند تا آن هنگام كه استغفار می كنند.»

2.  خداوند درمورد افرادی كه با  معصیت وگناه به خویشتن ستم  كرده و زمینه عذاب و مجازات الهی را فراهم آورده اند می فرماید: اگرآنان كه به خود ستم كرده‌اند به محضر رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم آمده  استغفار كنند و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  برای آنان طلب آمرزش نماید همانا خداوند توبه آنان را پذیرفته وآنان را مورد رحمت وآمرزش قرار خواهد داد.

« ولو انّهم اذ طلموا جاءوك فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توّاباً رحیماً»

این آیه كریمه، توسل به عنایت پیامبر اكرمصلی الله علیه و آله و سلم برای آمرزش گناهان را ، به عنوان وسیله‌ای مطمئن برای دستیابی به رحمت ومغفرت خداوند قرار داده است.

امیرالمۆمنین علی علیه السلام توسل به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را در هنگام دعا ودر خواست حاجت از محضر پروردگار متعال مایه استجابت دعا دانسته می‌فرماید: هرگاه از خداوند یكتا در خواستی داری، ابتدا بر پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم درود بفرست. سپس حاجت خود را بخواه زیراخداوند بزرگوارتر از آن است كه از دو حاجت درخواست شده یكی را برآورد و دیگری را ردكند


:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/10/14
زمان : 08:40 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic