![]() |
اما سوال مهم اینجاست که آخرت چیست؟ جوابی که عقل و نقل آن را تأیید می کنند این است که آخرت باطن همین دنیاست.
دلایل قرآنی و روایی:
1. «یَعْلَمُونَ
ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُون »
"آنها تنها ظاهرى از زندگى دنیا مى دانند و از آخرت غافلند"( سوره روم آیه
7)
این آیه بیان کرده است که آن افراد ظاهر دنیا را می دانند و هر مخاطبی از این جمله می تواند بفهمد که آن افراد باطن دنیا را
نمی دانند و به طور عادی انتظار می رفت که گفته شود آنها از باطن دنیا
غافلند، اما گفته شده است که آنها از آخرت غافلند. واضح است که این سیاق
گویای این مطلب می باشد که آخرت باطن دنیاست.
همانگونه که مثلاً به دوست خود می گوییم تو ظاهر کلام من را فهمیدی و چیز
دیگر را نفهمیدی و منظور این است که باطن حرف من را نفهمیدی.
2. «كَلاَّ لَوْ
تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقینِ /لَتَرَوُنَّ الْجَحیم »"نه،قطعاً اگر به علم
الیقین برسید/آن وقت دوزخ را خواهید دید"( سوره تکاثر آیه 5و6)
ظاهر این آیه اینست که اگر اینان علم الیقین
داشتند آتش را مشاهده می کردند و نگفته در زمان و مکانی دیگر بلکه ظاهرش
اینست که همین جا آتش وجود دارد اما این افراد نمی توانند مشاهده کنند.
خب
این افراد که ظاهر را مشاهده می کنند پس لاجرم این آتش باید در ظاهر دنیا
نباشد و غیر از ظاهر هم چیزی جز باطن نیست. پس آتش در باطن همین دنیاست.
3. «إِنَّ
الَّذینَ یَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى ظُلْماً إِنَّما یَأْكُلُونَ فی
بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعیرا»" آنان كه مال یتیمان را به
ستمگرى مى خورند در حقیقت آنها در شكم خود آتش جهنم فرو مى برند و به زودى
به دوزخ در آتش فروزان خواهند افتاد"
ظاهر این آیه هم گویای این است که کسانی که ظالمانه مال یتیم
را می خورند، در واقع آتش می خورند. این آیه نمی گوید این افراد در زمان و
مکانی دیگر آتش خواهند خورد بلکه ظاهرش این است که همین مال یتیم برای
آنها آتش است. خب در اینجا که چیزی آتش نگرفت پس معلوم می شود که منظور
ظاهر نیست و آتش، در باطن است.
4. «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ
الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ
فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ
نَباتُهُ ثُمَّ یَهیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَكُونُ حُطاماً وَ فِی
الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا
الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُور»"بدانید كه زندگى دنیا بازیچه
و لهو و زینت و تفاخر بین شما و تكاثر در اموال و اولاد است مثل آن بارانى
است كه كفار از روییدن گیاهانش به شگفت درآیند، و گیاهان به منتها درجه
رشد برسند، در آن هنگام به زردى گراییده خشك مى شوند، دنیاى كفار نیز چنین
است، البته در آخرت عذاب شدیدى است، و هم مغفرت و رضوانى از ناحیه خداست، و
زندگى دنیا جز متاعى فریبنده نمى باشد."(سوره حدید آیه 20)
در این آیه قسمت «وَ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدیدٌ...» را می توان به لَعِبٌ عطف کرد و به این ترتیب معنا اینگونه می شود که همین زندگی ظاهری دنیا که از این پنج چیز تشکیل یافته است یک باطنی دارد که آنها به صورت عذاب شدید و یا مغفرت و رضای خدا بوده و بدین نحو جلوه می نماید.
در روایات هم نمونه هایی می توان آورد که گویای همین مسأله است:
1) روایت معراج
پیامبر (صلی الله و علیه و آله ) در شب معراج خود برخی از جهنمیان را مشاهده کردند.(1) آنان زنانی بودند که در دنیا اعمال بدی را مرتکب شده بودند و به واسطه اعمال مختلف، به عذاب های مختلفی دچار شده بودند.
2) حدیث حقیقت
پیامبر
(صلی الله و علیه و آله)، یک روز صبح، پس از برگزاری نماز صبح با اهل صفه،
چشمش به جوانی افتاد با وضعیتی خاص، که توجه حضرت را جلب کرد. او حارثة بن
نعمان انصاری بود. حضرت جویای احوال وی شد; و آنگاه صحبت هایی مطرح شد که
به عنوان «حدیث حقیقت » شناخته می شود.
مرحوم کلینی در کتاب اصول کافی در باب «حقیقت ایمان و یقین» از
«کتاب ایمان و کفر» درباره دیدار پیامبر (صلی الله و علیه و آله) و حارث،
دو حدیث نقل کرده است که هر دو از قول امام صادق (علیه السلام) می باشد.
مضمون این دو حدیث یکی است.
در این گفتگو اینگونه آمده است :"حارث به
پیامبر (صلی الله و علیه و آله) می گوید گویا عرش پروردگارم را می نگرم که
برای حساب گسترده گشته و گویا اهل بهشت را می بینم که در بهشت یکدیگر را
ملاقات می کنند که گویا ناله اهل دوزخ را در میان دوزخ می شنوم.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: او بنده ای است که خداوند دلش را نورانی فرموده و خطاب به او فرمود: بصیرت یافتی، ثابت باش."(2)
جوانی
که به درجاتی از کمال رسیده بوده است بهشت و جهنم را می دیده است و پیامبر
(صلی الله و علیه و آله) هم به نحوی بر آن صحه گذاشته اند. این تأیید این
مسأله است که بهشت و جهنم مکان و زمانی دیگر ندارد بلکه به گونه ای بوده
است که آن جوان در همان زمان و مکان در ورای ظاهر امری دیگر را مشاهده می
کرده است.
در این زمینه می توان آیات و روایات زیادی آورد و همچنین به
لحاظ عقلی و فلسفی این مسأله مقبول حکما بوده و می توان برای آن ادله فلسفی
اقامه کرد، که از اطاله کلام صرف نظر می کنیم.
نتیجه:
بر
اساس مطالب بیان شده می توان گفت که آخرت همان باطن دنیاست و در آخرت در
واقع حجاب از چشم انسان برداشته می شود و انسان قادر می شود تا باطن و
حقیقت را مشاهده کند. در آن هنگام است که باطن اعمال ما برای ما آشکار می شود که از این امر با تجسم اعمال نیز یاد می کنند. دین وسیله ای است که توجه انسان را از دنیا جدا می کند و انسان را متوجه و متذکر به باطن دنیا (آخرت) می کند.
«وَ
ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ
الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ كانُوا یَعْلَمُونَ» "و این زندگى دنیا
چیزى جز لهو و بازى نیست و به درستى كه زندگى حقیقى، آخرت است اگر بناى
فهمیدن داشته باشند."(سوره عنکبوت، آیه 64)
نکته پایانی آن است که
بسیاری از انسانها تصور می کنند که باطن یک چیز و ظاهر چیز دیگریست و به
طور کلی متفاوتند در حالی که ظاهر ظهور همان باطن است و اصلاً ظاهر بدون
باطن بی معناست. ما همگی در عین حال که در ظاهر هستیم می توانیم به باطن
توجه کنیم و ذکر گفتن چیزیست که همین کار را برای انسان انجام می دهد.
:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,


cheap cialis
buy viagra paypal
canada pharmacies online prescriptions
buy viagra online without rx
viagra generic
buy viagra by paypal
viagra without a doctor's prescription
viagra online buy australia
cialis
cheap viagra uk next day
buy tadalafil online
can you buy cialis online no prescription
generic cialis online without script
order viagra prescription
Paypal nfc paypal login my account paypal promo code Then click for the "Request Money" button on the top in the next page.
viagra online
cheap legal viagra
cheap viagra
cheap viagra england
buy generic viagra online
buy viagra cheap in canada
generic viagra without script
order viagra in australia
casino slots
best online casino
online casino gambling
slot game
buy viagra online
viagra buy online usa
buy viagra online
viagra sale johannesburg
viagra; rarely using viagra after expiry date, unfortunately viagra halal or
haram viagra generic online buy and viagra generic online
buy
cialis
cialis china buy
generic cialis tadalafil
cialis super active buy
cheap cialis
cheap cialis drug
viagra without a doctor prescription
buy viagra online canada no prescription
viagra prescription
buy viagra canada online
online loans
payday loans online
online loans
payday loans no credit check
generic viagra 100mg
cheapest viagra buy cheap viagra
in his/her mind that how a user can understand it. So that's why this paragraph is great.
Thanks!
top diet pills
diet pill
garcinia cambogia
weight loss pill
viagra without a doctor prescription
buy viagra professional
pharmacy online
online pharmacy
online casino gambling
online casinos for us players
free real money casino no deposit
top rated free online casino games
viagra without doctor
viagrabuyonline.com